Adviesdesk: veel kansen, mooie adviezen en leeropbrengsten

| Door Odette Koldewey

Eerder dit jaar introduceerde Metafoor Vastgoed en Software de adviesdesk. Een service waarbij overheidsinstanties beroep kunnen doen op onze adviseurs voor een sparringpartner, iemand die meedenkt bij het zoeken van een oplossing of volledige overname van een dossier.

Inmiddels is de adviesdesk van Metafoor Vastgoed en Software een aantal maanden verder en wordt teruggeblikt naar de eerste maanden: welke soorten opdrachten zijn uitgevoerd? Wat zijn de ervaringen geweest van de afgelopen periode? En wat kan de adviesdesk vastgoed en grondzaken voor u betekenen?

Opdrachten in een notendop
De adviesdesk van Metafoor Vastgoed en Software heeft al meerdere mooie opdrachten mogen uitvoeren voor verschillende gemeenten. Meestal gebeurt dit op grond van een afroepovereenkomst. Adviesvragers kunnen zo onbeperkt advies aanvragen en betalen alleen voor de uren die ze afnemen. Verschillende adviseurs hebben adviesvragen mogen uitvoeren voor onder andere de gemeenten: Hardenberg, Voorschoten, Bodengraven-Reeuwijk, Goeree-Overflakkee Zuidplas, Alpen aan den Rijn en nog een aantal anderen.

Verjaring
Er zijn regelmatig gemeenten die vaker een beroep doen op de adviesdesk vastgoed en grondzaken op basis van de afroepovereenkomst. Eén van deze gemeenten is gemeente Hardenberg. Deze gemeente dient voornamelijk verjaringsvraagstukken in met betrekking tot snippergroen. Dit zijn vaak juridisch-praktische vragen.

Didam-arrest
Een trend die nu veel wordt gezien binnen de adviesdesk, is dat veel vragen binnenkomen over het Didam-arrest voor het opstellen van een beleidsstuk, voor een uitgifte protocol of voor het aanpassen van algemene verkoopvoorwaarden en de bijbehorende verkoopovereenkomsten. Metafoor Vastgoed en Software vindt het bijzonder om zeer recente jurisprudentie, in de vorm van het Didam-arrest, te implementeren bij gemeenten voor een juridisch juist en praktisch haalbaar resultaat.

“Bijdragen aan de maatschappij, dat is mooi”

De adviesdesk heeft al meerdere adviesvragen mogen beantwoorden, maar wat is dan de meest bijzondere opdracht geweest? Volgens Metafoor Vastgoed en Software stond momenteel het vestigen van Oekraïne vluchtelingen hier op nummer één. In de huidige tijd moeten we elkaar helpen waar we kunnen en met zulke opdrachten is het mogelijk om een steentje bij te dragen aan de maatschappij en van echte impact te zijn. Het is al mooi als daaraan meegewerkt kan worden bijvoorbeeld door mee te schrijven aan een overeenkomst.

“Als een Oekraïne-team van een gemeente je benadert dan draag je ook maatschappelijk echt wat bij”

Toekomstperspectief van de adviesdesk
Welke doelen wil de adviesdesk nog bereiken in de komende jaren? Als het aan Metafoor Vastgoed en Software ligt is dat groeien. Op structurele basis gemeenten kunnen helpen met juridische en vastgoedgerelateerde vragen. Waarom? Omdat Metafoor Vastgoed en Software specialistische kennis heeft, omdat de organisatie voor zoveel gemeenten werkt of heeft gewerkt. Metafoor Vastgoed en Software denkt dat ze op grote schaal kan bijdragen aan het uniformeren van het vastgoed- en grondzakengerelateerde kader binnen gemeentes, omdat Metafoor Vastgoed en Software doorlopend goed advies geeft aan verschillende gemeentes die dat wellicht implementeren en zo komt alles wat dichterbij elkaar. Zo kunnen gemeenten ook echt verder geholpen worden.

Waarom kiest u voor de Adviesdesk Vastgoed en Grondzaken bij vastgoedvraagstukken?
Bij de adviesdesk vastgoed en grondzaken kunt u terecht voor verscheidene vastgoedvraagstukken over onder andere:

1. Assetmanagement
2. Vastgoedbeleid
3. Duurzaamheid
4. Portefeuillemanagement
5. Makelaardij en rentmeesterij
6. Technisch beheer
7. Privaatrecht

Maar waarom zou u kiezen voor de adviesdesk vastgoed en grondzaken?
Metafoor Vastgoed en Software heeft voor u de zeven voordelen van de adviesdesk vastgoed en grondzaken op een rijtje gezet:

1. Metafoor Vastgoed en Software heeft ontzettend veel kennis in huis. Kennis, omdat we veel voor gemeenten werken. Het is eigenlijk: bij gemeenten, voor gemeenten en door gemeenten;
2. Metafoor snapt de gemeentelijke wereld en snapt wat wordt gevraagd;
3. Metafoor Vastgoed en Software snapt goed welke belangen spelen binnen een gemeente en gaat daar goed mee om;
4. Metafoor adviseert onafhankelijk. Dat is anders wanneer iemand in dienst is bij een gemeente.
5. Metafoor Vastgoed en Software heeft een groot netwerk en is echt een spin in het web voor gemeenten. De organisatie gebruikt ook kennis van andere gemeenten. Dit in combinatie met de verschillende opleidingsachtergronden van haar adviseurs draagt bij aan gedegen advies;
6. Metafoor handelt adviezen snel af. Gemiddeld binnen twee weken en bij grotere adviezen wordt het ingepland.
7. Metafoor Vastgoed en Software is makkelijk bereikbaar en reageert snel op uw vragen.

Een mooie set aan voordelen van de adviesdesk en redenen waarom u bij Metafoor Vastgoed en Software aan het juiste adres bent als u met een juridisch of vastgoedgerelateerd vraagstuk zit.

Heeft u een (juridisch) vastgoedvraagstuk? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 088 – 00 66 100 of te mailen naar info@metafoorvastgoed.nl. Of dien uw vraag direct in, via de adviesdesk.

Adviesdesk: veel kansen, mooie adviezen en leeropbrengsten – Maak kennis met de adviesdesk van Metafoor Vastgoed en Software. De service is eerder in 2022 opgezet. In dit artikel vertelt Metafoor wat de adviesdesk heeft kunnen betekenen in deze periode, wat de toekomstplannen zijn voor de adviesdesk en met wat voor vragen u bij de adviesdesk terecht kan.