Draadloze intercom- en toegangscontrolesystemen hebben de toekomst. Ze kunnen snel en eenvoudig worden geïnstalleerd en op afstand worden beheerd. Ze leveren ook een bijdrage aan de duurzaamheid van het gebouw.
We spreken met Boudewijn Damler. Hij is bij Intratone Nederland verantwoordelijk voor sales en marketing: ‘Intratone is een merknaam van het Franse bedrijf Cogelec, In dat land zijn we onbetwist marktleider. Inmiddels hebben we ook kantoren in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. Intratone is fabrikant van draadloze intercom- en toegangscontrolesystemen. Met deze producten richten wij ons op de residentiële markt, meer specifiek op wooncomplexen zoals woningcorporaties die veel in beheer hebben. Voor draadloze intercomsystemen heb je geen bedrading en ook geen binnenposten nodig. De naam zegt het eigenlijk al. De bezoeker belt aan en maakt verbinding met de smartphone, de tablet of de vaste lijn van de bewoner. Bij beantwoording met zijn smartphone of zijn tablet kan hij de bezoeker via de ingebouwde pinhole camera eerst zien voordat hij besluit om de deur wel of niet te openen. Hij kan ook onafhankelijk van waar hij zich bevindt met de bezoeker communiceren. Onze systemen bieden de bewoners veiligheid en vrijheid.’
Minimale investering
‘Onze systemen maken gebruik van de meest geavanceerde gsm-technologie. Omdat je geen bedrading en binnenposten meer nodig hebt, is de initiële investering bij nieuwbouwprojecten minimaal. Daarnaast kan het systeem snel en eenvoudig worden geïnstalleerd. Afhankelijk van het aantal woningen kan het binnen een dag gebruiksklaar (Plug & Play) worden gemaakt. Daarmee bespaar je niet alleen geld, maar ook tijd. Tegelijkertijd is het een duurzame oplossing. Je bespaart namelijk meters kabel en kilo’s plastic. Bij renovatieprojecten hoeven de binnenposten niet te worden vervangen en de bedrading niet meer te worden onderhouden. Alleen het intercomsysteem wordt vervangen. De systemen worden vooraf geprogrammeerd, zodat de bewoners bij de installatie niet thuis hoeven te zijn. Ze worden in Europa geproduceerd en hebben een betrouwbare en stabiele werking. Na installatie zijn er nauwelijks onderhoudskosten voor de beheerder van het wooncomplex.’
Boudewijn Damler: ‘Onze systemen maken gebruik van de meest geavanceerde gsm-technologie’
Gratis beheerportaal
‘Bij woningcorporaties staan efficiënt beheer en tevreden huurders hoog in het vaandel. Voor het beheer van onze systemen kunnen ze eenvoudig zonder extra kosten op ons beheerportaal inloggen en alle mutaties direct real-time uitvoeren, of het nu gaat om een nieuw telefoonnummer van een bestaande bewoner of het invoeren van de gegevens van een nieuwe bewoner. Daarvoor hoeven ze de gebouwen en de bewoners niet meer te bezoeken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het toevoegen van een tweede nummer in geval de bewoner hulpbehoevend is en de telefoon, al dan niet met een bepaalde vertraging, naar een familielid of kennis moet worden doorgeschakeld. En zo zijn er meer voorbeelden. Het portaal is zeer gebruiksvriendelijk. Er kunnen meerdere accounts worden aangemaakt, zodat het beheer van de systemen bij meerdere gebouwen over verschillende beheerders kan worden verdeeld. Het is voor een woningcorporatie ook mogelijk om het gebruik van het beheerportaal op basis van een servicecontract aan een derde partij uit te besteden.’
Slimme toegangscontrole
‘Onze draadloze intercomsystemen beschikken over een ingebouwde badgelezer waarmee de bewoners de centrale toegangsdeur kunnen openen. De badges die ze daarvoor krijgen, zijn in verschillende soorten en kleuren leverbaar. Ook deze functie kan op afstand worden beheerd en bij verlies van de badge direct worden geblokkeerd. De toegang van externe diensten voor bijvoorbeeld schoonmaak en onderhoud kan eveneens in het beheerportaal worden geprogrammeerd. Indien gewenst kan de toegang daarbij worden beperkt tot bepaalde tijdvakken en bepaalde delen van het gebouw. Speciaal voor een efficiënte communicatie met bewoners hebben we een interactief informatiedisplay ontwikkeld. Het kan in de centrale hal worden opgehangen en snel informatie verspreiden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan mededelingen over de momenten waarop het liftonderhoud plaatsvindt, maar bijvoorbeeld ook aan sociale activiteiten waaraan kan worden deelgenomen. Met behulp van deze display kunnen bewoners ook om hun mening worden gevraagd.’