De Twentsche School vernieuwt en verduurzaamt de verouderde scholenvoorraad met een unieke programmatische aanpak.
Programmatisch een verouderd scholenbestand duurzaam en toekomstbestendig maken met minimale middelen. In Twente zijn ze ervan overtuigd dat het kan. Onderwijsorganisatie Symbio en stichting Brigantijn sloegen de handen ineen en startten een beweging die ze de Twentsche School noemen. Tijdens de Onderwijsvastgoeddag op 25 september vertellen Herman Soepenberg, bestuurder van Symbio, en Ralf Dwars, bestuurder van Brigantijn, over de scholenbouwrevolutie die in Twente is gestart.
Binnen een jaar hopen Soepenberg en Dwars een scholenbouwcorporatie op te tuigen die de bouwopgave in Twente versnelt en professionaliseert. Daarbij zal gewerkt worden met 80% standaardisatie en 20% maatwerk. Ook het beheer en onderhoud zal in de toekomst seriematig worden aangepakt. De scholen dragen hier een vaste vierkante meter prijs voor af.
Soepenberg en Dwars geloven dat het onderwijs baat heeft bij robuuste, flexibele en modulaire schoolgebouwen die aansluiten bij de veranderende behoeften van leerlingen en docenten. ‘Onze visie is om duurzaamheid, innovatie en ruimtelijke kwaliteit te integreren in elk schoolproject dat we realiseren. We bouwen samen met onze regionale partners op basis van vaste standaarden met maatwerkbeleving voor de gebruikers van onze scholen en Integrale Kind Centra.’
Een belangrijk uitgangspunt van de Twentsche School is dat er niet gebouwd wordt op onderwijsvisie, maar op onderwijslogistiek. Dwars: ‘Daarbij is er binnen de onderwijslogistiek flexibiliteit aangaande verschillende onderwijsvisies dan wel S(B)O onderwijs. Een win-win situatie.’ Soepenberg: ‘De gebouwen zijn daardoor toekomstbestendig en veel beter schaalbaar.’
Volgens de bestuurders is de Twentsche School een passend antwoord op de enorme scholenbouwopgave die voor ons ligt. ‘We hebben een landelijke regieorganisatie nodig en decentrale uitvoeringsorganisaties die programmatisch werken met regionale partners. Zo kunnen we de beperkte middelen die er zijn beter besteden en hebben we geen last van de split incentive. Op die manier kunnen we toch grote stappen zetten en duurzaam en toekomstbestendig bouwen.’
Tijdens de Onderwijsvastgoeddag gaan Dwars en Soepenberg dieper in op de revolutie die ze in Twente hebben ontketend. Ze kijken terug op de afgelopen jaren van voorbereiding en vooruit naar het moment waarop de scholenbouwcorporatie daadwerkelijk van start gaat. Een inspirerend verhaal dat zeker navolging verdient.
Herman Soepenberg en Ralf Dwars spreken in het plenaire programma op de onderwijsvastgoeddag.