Elektrische deelauto’s inzetten als buffer in ons energiesysteem om zo netcongestie te beperken. Het kan en Utrecht heeft de primeur.
[Door: Ivo van der Hoeven, redactie IVVD]
Eindeloze mobiliteit op de kracht van de zon, dat is het idee achter het elektrische deelautoproject We Drive Solar. Dit Utrechtse bedrijf werd in 2016 opgericht met de ambitie om 100% schone mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Oprichter Robin Berg zag een enorme potentie in elektrische auto’s die niet alleen energie kunnen opslaan, maar ook kunnen terugleveren. Elektrische deelauto’s worden zo rijdende buurtbatterijen die een belangrijke rol kunnen spelen in de energietransitie. Om zijn droom uit te laten komen, ontwikkelde Berg de bidirectionele laadpaal waarmee auto’s twee kanten op kunnen laden. Tijdens de Innovatie Vastgoed Dag op 6 december in Driebergen vertelt deze innovator over de techniek achter zijn droom en zijn ambitie om heel Nederland van schone mobiliteit te voorzien.
Bidirectionele stad
‘We willen van Utrecht de eerste bidirectionele stad ter wereld maken’, stelt Berg. ‘Daarvoor hebben we een eigen bidirectionele laadpaal ontwikkeld waarvan er inmiddels meerdere zijn geplaatst in de stad. De volgende stap is dat we deze laadpaal grootschalig op de markt gaan brengen. Zo willen we heel Nederland klaarmaken voor de komst van de bidirectionele elektrische auto.’
Berg ziet in de bidirectionele auto een krachtig middel om de energietransitie te versnellen en netcongestie te beperken. ‘Accu’s van elektrische auto’s kunnen overdag overtollige elektriciteit van bijvoorbeeld zonnepanelen opslaan en die ‘s avonds terugleveren. Dat is niet alleen financieel voordelig, maar helpt ook om de overbelasting van het elektriciteitsnetwerk tegen te gaan. Bovendien leveren we hiermee een belangrijke bijdrage aan de snelle groei van zon- en windenergie.’
Deelautovloot
We Drive Solar heeft in Utrecht al een aardige deelautovloot opgebouwd. Dat begon in 2017 met een aantal gedeelde Renault ZOE’s die kunnen op- en ontladen. Dat aantal is de afgelopen jaren gegroeid tot 250 en in april 2022 werd ook een partner gevonden in Hyundai. Deze autofabrikant levert 25 bidirectionele auto’s, de IONIQ5, die worden ingezet bij nieuwbouwprojecten zoals Wisselspoor en Cartesius. Inmiddels is ook deelautoaanbieder MyWheels aangesloten bij We Drive Solar.
Berg: ‘We zijn sinds oktober bezig om de deelautovloot van We Drive Solar en MyWheels samen te voegen. Aan het eind van dit jaar hebben we dan 300 elektrische MyWheels-deelauto’s in Utrecht met oplaadpalen van We Drive Solar. Volgend jaar gaan we met MyWheels dezelfde aanpak leveren in andere steden.’
Parkeernorm
Met de elektrische deelauto’s van We Drive Solar denkt Berg niet alleen de energietransitie te versnellen, hij ziet in de auto’s ook een middel om nieuwbouwprojecten in de stad eerder van de grond te krijgen. Als deelauto’s meegenomen worden in een project, zoals in de Utrechtse nieuwbouwwijk Cartesius, kan er namelijk worden afgeweken van de parkeernorm. Bij gebiedsontwikkeling kan de elektrische deelauto zo het verschil maken.
Tijdens de Innovatie Vastgoed Dag wordt ook ingezoomd op de kracht van digital twins in de strijd tegen netcongestie. Met deze ‘digitale tweelingen’ of software agents wordt een virtuele wereld gecreëerd die leert van de echte wereld. Zo kunnen verschillende scenario’s worden uitgewerkt om gebouwen energiezuiniger te maken. Besparingen tussen de 30 en 50% zijn hiermee mogelijk op korte termijn.
Nieuwsgierig geworden naar ons nieuwste congres? Bekijk dan het totale programma hier.