Woningcorporatie de Alliantie gebruikt AI en machine learning om het vastgoed nog beter in beeld te brengen. Samen met innovatief bedrijf Spotr brengt de corporatie alle vastgoeddata op één plek samen. Data-analyse vanachter het bureau zorgt vervolgens voor betere sturing op kwaliteit en efficiëntie. ‘We zijn van 5 medewerkers conditiemeting naar 1 drone gegaan.’
De Alliantie heeft het vastgoed sinds enkele jaren letterlijk scherper in beeld. Dat is goed voor de corporatie én voor de onderhoudspartijen waarmee de sociale verhuurder samenwerkt. ‘We kunnen met de data op het platform heel snel woningen, complexen en zelfs hele wijken in beeld brengen’, zegt Fred Jak, manager Programma bij de Alliantie. ‘Deze gegevens delen we met onze onderhoudspartners waardoor we veel efficiënter kunnen werken.’
Appels met peren vergelijken is er niet meer bij volgens Jak. ‘We kijken allemaal naar dezelfde data, naar datzelfde fruitmandje. We zien dezelfde dingen en kunnen daardoor het juiste gesprek voeren over ons vastgoed. Dat betekent voor ons minder bezoeken aan complexen en voor onze huurders minder overlast. We kunnen bovendien slimmer en efficiënter werken. Niet onbelangrijk gezien de krapte op de arbeidsmarkt.’
‘We kijken allemaal naar dezelfde data en kunnen daardoor het juiste gesprek voeren’
Beter inzicht
Zes jaar geleden ging de Alliantie het avontuur aan met de toen nog onbekende start-up Spotr. Het bedrijf helpt corporaties integraal te plannen met een platform dat voortdurend vastgoeddata organiseert en bijwerkt. Alle gebouwen in de portefeuille kunnen zodoende digitaal en op schaal geïnspecteerd worden. Gewoon vanachter het bureau. Jak: ‘Spotr heeft ons geholpen om snel beter inzicht te krijgen in onze voorraad. Daardoor kunnen we veel beter sturen op ons bezit en onze onderhoudsplanning.’
Spotr maakt gebruik van streetview en verschillende satelliet-, lucht en open data-bronnen. Jak: ‘Wij vullen de gegevens van Spotr aan met onze eigen beelddata verzameld door onze dronepiloot. Zo ontstaat een compleet beeld van de buitenkant van onze woningen. Op basis van deze data traint Spotr het model om bepaalde eigenschappen van het vastgoed te herkennen en elementen te tellen en in kaart te brengen. Vervolgens kunnen we op basis van al die verzamelde data allerlei zaken uitvragen en aanbiedingen of geboden oplossingen beoordelen.’
Heilige graal
Jak gelooft inmiddels heilig in de kracht van data-analyse en AI bij het beheer van het vastgoed. ‘We hebben echt iets succesvols aangeboord waarvan we nog niet eens de volle potentie in beeld hebben. We focussen ons nu nog vooral op de stenen en het onderhoud. Maar als we iets meer uitzoomen, kunnen we ook het thema leefbaarheid in beeld brengen. Hoe liggen de tuinen erbij bijvoorbeeld? Is er sprake van vervuiling? En hoe klimaatadaptief zijn de tuinen? Zijn het tuinen met veel groen of zijn ze sterk versteend? Door specifieke kaartlagen in Spotr aan te brengen, zijn potentiële risico’s of juist kansen snel in beeld te brengen.’
Toch ligt de focus van de Alliantie voorlopig vooral op de woningen zelf. Jak: ‘De buitenkant van de woningen hebben we in beeld. Nu zetten we een volgende stap en brengen samen met BIM Partners ook de binnenkant van de woningen in beeld. Te beginnen met de EFG-woningen. Hiervoor maken we gebruik van een high-tech apparaat, een soort harnas met ingebouwde camera waarmee iemand door de woning loopt. Binnen een kwartier hebben we zodoende de hele woning in beeld in 3D. Dat scheelt heel veel woninginspecties.’
‘Na de buitenkant gaan we nu ook de binnenkant van onze woningen in beeld brengen’
Nieuwe toepassingen
Ook bij het verduurzamen van het vastgoed speelt data een belangrijke rol, stelt Jak. ‘We hebben uiteraard in beeld hoeveel zonnepanelen we hebben, maar hoeveel ruimte hebben we nog op onze daken voor extra zonnepanelen? Die vraag heb ik uitgezet en binnen een week had ik een lijst met de gegevens. Zonder Spotr had ik dat nooit zo snel in beeld gehad. Met de AI-techniek hebben we dat nu zo boven water.’
Jak verwacht de komende jaren steeds meer gebruik te maken van die enorme bulk aan data die dagelijks wordt aangevuld. ‘We staan nog maar aan het begin van dit proces. We zien nog steeds nieuwe toepassingen en nieuwe kansen. Dat is nodig ook want de opgaven worden steeds complexer en de eisen strenger. We hebben daarnaast te maken met een toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Dit soort tools zijn daardoor bittere noodzaak. Laat de computers het ‘domme werk’ maar doen, dan kunnen de professionals zich focussen op het denkwerk.’
Roadmap
De Alliantie was zes jaar geleden een van de eerste corporaties die met Spotr in zee ging. Inmiddels hebben veel corporaties hun voorbeeld gevolgd. Jak: ‘Spotr heeft heel Nederland in kaart gebracht. Corporaties kunnen zo aanhaken. Het is echt click and go.’ Wel is het volgens hem belangrijk om een goed plan te hebben vooraf. ‘Een roadmap waarin staat hoe deze techniek gebruikt kan worden en waarop de focus moet liggen, is geen overbodige luxe. Je kunt nu eenmaal niet alles in één keer in beeld brengen.’
AI ondersteunt klantenservice
Ook bij de afdeling klantenservice maakt de Alliantie sinds kort gebruik van AI. De gesprekken die de klantenservicemedewerkers overdag voeren, worden ’s nachts door AI uitgelezen. Op basis hiervan wordt door AI een rapport opgesteld. De volgende dag hebben de managers van de klantenservice zodoende de meest belangrijke issues en thema’s in één oogopslag in beeld. Er kan snel geschakeld worden en dat komt de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.