Gordon Moore stelde in 1965 dat het aantal transistors op een chip iedere twee jaar zou verdubbelen. Een artikel in de Volkskrant uit 2023 over de wet van Moore zegt dat in 1971 er zo’n 2.300 transistors op een chip zaten en in 2021 al 58 miljard! Recent zei Nvidia oprichter en CEO Jensen Huang: “Dit is een buitengewone tijd. In een mum van tijd heeft de technologie zich sneller ontwikkeld dan de wet van Moore.” Dat betekent een ongekende, exponentiele versnelling in computercapaciteit. Tegen deze achtergrond ontwikkelt kunstmatige intelligentie (AI) zich als een komeet.
ChatGPT is op dit moment zo’n beetje het gezicht van AI. Het is een Large Language Model (LLM) die je in alledaagse taal opdrachten geeft en waarmee je communiceert. Daar ligt ook de kracht. Binnen korte tijd hebben tools als ChatGPT al honderden miljoenen gebruikers en dat aantal neemt snel toe. Zo’n LLM wordt getraind met behulp van veel online en offline databestanden. Deze training is noodzakelijk omdat een opdracht niet alleen goed begrepen, maar ook in de juiste context geplaatst moet worden. Door de exponentiele groei van computercapaciteit gaat die training steeds sneller en daarmee ook de ontwikkeling van AI.
Wat betekent AI nu al voor het dagelijks werk? Een paar voorbeelden. Een AI tool als Otter maakt met behulp van “voice AI” zelfstandig notulen, actielijsten van vergaderingen en geeft ideeën voor vervolgacties. Het is nu al meer dan een miljard keer gebruikt. Google’s Notebook geeft de mogelijkheid om meerdere documenten te uploaden en er vervolgens een gesprek over te laten starten tussen twee AI-chatbots.
ChatGPT kan nu al de rol van assistent aannemen en dingen voor je uitzoeken. Upload een aantal rapporten en ChatGPT kan die voor je samenvatten of analyseren. Zo kan het programma ook een businessplan of beleidsdocument schrijven. Of als expert je advies geven over complexe (juridische) vraagstukken. Het komt natuurlijk wel aan op het schrijven van goede opdrachten die de juiste kaders meegeven. Maar zo’n opdracht is in alledaagse taal en relatief eenvoudig te leren schrijven.
De volgende stap is AI-technologie die op een ‘menselijk niveau’ of beter kan denken en zo menselijke taken kan overnemen. Techbedrijf Anthropic heeft recent een AI-systeem gelanceerd dat zelfstandig taken voor gebruikers kan uitvoeren. Het kan websites bezoeken, knoppen aanklikken en formulieren invullen. Maar het systeem kan ook opdrachten uitvoeren die uit honderden verschillende stappen bestaan. Denk aan administratieve of boekhoudkundige taken.
Nog een stap verder in de ontwikkeling en AI wordt jouw architect, programmamanager, beleidsmedewerker of projectleider. Er is overal personeelstekort en kosten nemen toe. AI biedt de oplossing. De business case voor de groei van AI is daarmee compleet. AI zal net zo groot, zo niet groter zijn dan de Industriële Revolutie of het Internet. De ontwikkeling gaat echter niet in decennia of in jaren, maar in maanden. De AI-revolutie is nog maar net begonnen.
Wat gaat het voor het dagelijks werk betekenen? Ga je samen met AI assistenten veel meer werk verzetten? Ga je versnelling aanbrengen in planvorming, in vergunningverlening, in realisatie van bouwplannen? Of speel je tijd vrij voor meer contact met belanghebbenden bij verandering van de omgeving? Wellicht nog belangrijker. Wat gaat het management doen van organisaties? Weten zij AI effectief te accommoderen in hun organisaties? Of gaan ze de boot missen?
Wim Fieggen