INTERVIEW ROBIN BERG
nog achter met verouderde regelgeving rond
netbeheer en energieopslag. Het is wachten
totdat dat gaat verbeteren. En dat is nodig
ook als we dit soort duurzame systemen wil-len
opschalen. De consument lijkt er in ieder
geval klaar voor. Het is voor hen geen kwes-tie
meer van moeten maar van willen. Zo zien
we de belangstelling voor We Drive Solar
behoorlijk toenemen. Mensen willen graag
elektrisch rijden maar kunnen het niet altijd
betalen en dan is ons systeem met deelauto’s
heel interessant. We zijn twee jaar geleden
gestart met tien auto’s in Lombok en er rijden
nu vijftig auto’s in heel Utrecht. Onlangs zijn
we ook in Zoetermeer gestart, en Amsterdam
en andere steden volgen spoedig.’
De transitie naar duurzame energiesystemen
kost enorm veel geld. Wie gaat dat betalen?
‘Zo benaderen wij deze materie niet. We zien
vooral wat het ons allemaal gaat opleveren.
Nog te veel mensen denken bij de energie-transitie
voornamelijk vanuit de kosten, maar
wij zien vooral opbrengsten. De economische
kansen zijn gigantisch, de besparingen zijn
ook gigantisch. Uiteindelijk worden we hier
met z’n allen alleen maar beter van. Als je ziet
wat duurzame projecten voor de lokale werk-gelegenheid
30 Vastgoedsturing #8
betekenen, dat is enorm. Voor de
economie is de energietransitie alleen maar
een positieve ontwikkeling. We zijn straks niet
meer afhankelijk van gas uit Rusland en olie
uit het Midden-Oosten. We kunnen de energie
zelf gaan opwekken. De miljarden euro’s die
we uitgeven aan brandstoffen uit het buiten-land
kunnen we nu gaan investeren in eigen
land voor duurzame energie-opwekking en
nieuwe, slimme energiesystemen. Natuur-lijk
moet er een investering gedaan worden,
maar de mogelijke opbrengsten op meerdere
vlakken zijn enorm. Wij investeren al, netbe-heerders
investeren, woningcorporaties inves-teren.
Met een goede businesscase kunnen je
mensen makkelijk over de streep trekken en
die businesscase wordt alleen maar mooier
als de wet- en regelgeving rond netbeheer
wordt aangepast.’
Een positief verhaal. Maar uit prognoses blijkt
dat het vliegverkeer in de komende vijftien
jaar verdubbelt. Is de stap naar duurzame
energiesystemen dan niet een druppel op
een gloeiende plaat?
‘Het wegtransport neemt een groot deel van
de CO2-uitstoot in. De elektrificatie van weg-transport
zorgt ervoor dat de batterijtechno-logie
een enorme vlucht neemt. Daardoor zijn
er nu al kleine vliegtuigen die elektrisch kun-nen
vliegen, simpelweg omdat er zoveel geïn-vesteerd
wordt in de batterijtechnologie. Als
we doorpakken met elektrische vervoer dan
gaat die ontwikkeling alleen nog maar meer
versnellen. Elektrisch rijden is nu nog klein,
als dat groot wordt dan worden de belangen
ook groot en zullen de investeringen en de
research enorm toenemen. Alles komt dan in
een versnelling. Wat er nu aan de achterkant
gaande is, dat gaat de doorslag geven.
Dat is de enige manier om ook het transport
in de lucht te verduurzamen. Een groot deel
van de verdubbeling van het vliegverkeer zal
opgevangen moeten worden met elektrische
hulpmiddelen. Dat is ook wenselijk vanuit de
afgesproken Klimaatdoelstellingen in Parijs.
Anders ligt Nederland binnen een paar hon-derd
jaar onder de zeespiegel en is er geen
Schiphol meer. We hebben maar één pla-neet
en die kunnen we maar beter leefbaar
houden.
En het geeft resultaat. Zie een land als Noor-wegen
waar bijna de helft van de verkochte
auto’s elektrisch is. De olie- en benzinever-koop
begint daar al terug te lopen. Dat is uit-eindelijk
wat echt nodig is, anders gaan we
met z’n allen kopje onder.’
Robin Berg, gamechanger. Bedenker, initiatiefnemer
en ondernemer van LomboXnet en We Drive Solar.
‘‘
‘Als je ziet wat duurzame
projecten voor de lokale
werkgelegenheid betekenen,
dat is enorm’