2 BNG BANK GEMEENTELIJK VASTGOED
Binnen alle maatschappelijke
sectoren
zijn of gaan vastgoed-beheerders
aan de slag met een
routekaart voor klimaatneutrale
energievoorziening. Relevante
kernbegrippen zijn: basis op
orde, meerjarenplanning, uit-voeringsplan,
no-regret
maatre-gelen,
natuurlijke momenten en
portefeuillebenadering.
De route-kaarten
per sector bieden inspira-tie.
‘Begin with the end in mind’ is
een passend
motto voor publieke
organisaties om op een effectieve
manier het maatschappelijk vast-goed
te beheren.
Meerkosten en
meeropbrengsten
De vraag is tot hoever het nut-tig
is om verduurzamingsmaatregelen
door te voeren.
Wanneer je van elke maatregel
de kosten per bespaarde kg
CO2 (doorvertaald vanuit de
bespaarde hoeveelheid kWh) in
oplopende volgorde naast elkaar
in een grafiek zou zetten, wordt
zichtbaar dat het steeds duurder
is om additionele energiemaat-regelen
te nemen. Er komt een
moment dat het financieel (en
ook maatschappelijk) te overwe-gen
is op een andere plek (een
ander gebouw of ander project)
de middelen in te zetten. Daar is
de euro efficiënter aan te wen-den.
Het is verstandig breder
te kijken dan een individueel
gebouw. Kijkend naar het netto
effect op portefeuilleniveau kan
het efficiënter zijn om bij andere
gebouwen verdergaande maatre-gelen
te nemen. Niet blindstaren
op EPC en (B)ENG per individu-eel
gebouw dus, maar sturen op
portefeuilleniveau.
IN DRIE STAPPEN
Nu al ‘en route’ met
langetermijnplan
In april 2020 heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
(VNG) de Sectorale Routekaart Maatschappelijk Vastgoed
voor gemeenten opgeleverd. Deze brengt in beeld hoe de
sector op een kosteneffectieve manier de doelstellingen
uit het Klimaatakkoord kan halen. De Routekaart bevat een
onderbouwing van de investering die nodig is om een CO2-
reductie van 49% in 2030 (en 95% in 2050) te realiseren.
Op dit moment zijn er meer
dan 36.000 maatschappelijke
vastgoedobjecten in bezit van
gemeenten. Onderwijs- en sportaccommodaties
waarbij gemeenten
gedeeltelijk eigenaar zijn, niet meege-teld.
Het huidig energieverbruik van
deze gebouwen is deels via slimme
meters online beschikbaar. Voor het
overgrote deel van de gebouwen
wordt dit echter nog geschat.
Energievraag beperken
Op basis van isolatie, efficiënter ver-warmen,
koelen en verlichten, het
lokaal opwekken van energie en
besparingen door ander en slimmer
gedrag is het de bedoeling de ener-gievraag
fors te beperken en steeds
meer energie lokaal en hernieuw-baar
op te wekken. In de Routekaart
hanteert de VNG een maatregelenmix
in drie stappen.
Stap 1
Gemiddeld worden gemeentelijke
gebouwen eens in de 75 jaar ver-vangen
en op basis hiervan is de
routekaart doorgerekend met een
vernieuwingsgraad van 1,33%. Dit
betekent dat in de periode 2020-
2050 jaarlijks gemiddeld 1,33% van
de gebouwvoorraad wordt vervan-gen
door nieuwbouw. Op die manier
is aangenomen dat 40% van de
gemeentelijke gebouwenvoorraad
de komende 30 jaar wordt vervan-gen
door nieuwbouw op basis van
ambitieuze energiemaatregelen. Dat
is stap 1 in de maatregelenmix. Voor
deze reguliere vervangingsopgave
is de komende 30 jaar in totaal 44
‘Begin with the
end in mind’
STAP 1
40%
STAP 2
42%
95% CO2 reductie
STAP 3
18%
• Vervangen door
nieuwbouw of renovatie
• Beng- en ENG-eisen
• Versnelling/meer-investering:
integrale verduurzaming van
bestaande voorraad
• Aardgasvrije resterende
gebouwen