september 2020 5
ONDERWIJSVASTGOED
STICHTING MAATSCHAPPELIJK
VASTGOED
Stichting Maatschap-pelijk
Vastgoed
(SMV) ontwikkelt,
financiert en exploi-teert
huisvesting op
maat voor overhe-den
en instellingen
in het onderwijs. ‘Wij zijn een soort cor-poratie
voor onderwijshuisvesting’, stelt
Donald van der Veen van SMV. ‘Wij
ontwikkelen onderwijshuisvesting en
verhuren die vervolgens aan instellin-gen
die daarvoor van de gemeente een
bekostiging ontvangen. Wij ontzorgen
het onderwijs en gemeenten.’
Het concept ‘Huren als een Eigenaar’
bracht SMV op de markt voor de ver-huur
van onderwijshuisvesting. Van der
Veen: ‘Als onderwijsorganisaties bij ons
huren moeten ze zich de eigenaar van
het gebouw kunnen voelen. Ze huren
immers voor zeer lange tijd, meestal
30 tot 40 jaar. En het betekent voor de
betrokken gemeente dat ze evenveel
invloed heeft op de ontwikkeling als bij
traditionele scholenbouw.’
Geen winstoogmerk
Het bijzondere van het huurconcept
is dat ze in tijd een afnemende huur-prijsgrondslag
hebben. ‘Per vijf jaar
daalt de grondslag. Gelet op de strakke
bekostigingskaders voor schoolgebou-wen
is dit noodzakelijk om het voor
onderwijsorganisaties en gemeenten
betaalbaar te houden. Ons grote voor-deel
is dat we geen winstoogmerk
hebben en niets hoeven uit te keren.’
BNG Bank financiert de projecten van
SMV. Een borgstelling en garantie-verklaring
van de gemeente is daarbij
noodzakelijk.
De huisvesting die SMV ontwikkelt is
extreem duurzaam. Van der Veen: ‘Wij
verhuren geen oude gebouwen. Bijna
al ons vastgoed is volledig energieneu-traal.
Onze doelstelling is zelfs ener-gieleverend
en steeds meer van onze
gebouwen voldoen daar ook aan.’
INTEGRALE HUISVESTINGSPLANNEN
IHP als basis voor
de toekomst
Bij onderwijsgebouwen moeten investeringen in
verduurzaming niet alleen goed zijn voor het klimaat,
maar ook voor de manier van lesgeven en het
binnenklimaat in de klaslokalen.
Er zijn te veel ervaringen met
klaslokalen die zó goed geïso-leerd
zijn dat de luchtkwaliteit is
verslechterd. De kwaliteit van onder-wijsgebouwen
kan per gemeente fors
verschillen. Wat niet verschilt is het
knellende budget. Het beschikbare
budget voor onderhoud en reno-vatie,
dat zowel de schoolbesturen
als de gemeenten ontvangen van
het Rijk, is niet toereikend om een
deel van de scholenvoorraad te slo-pen
en te vervangen voor energie-neutrale
nieuwbouw, in combinatie
met energieneutrale renovaties van
de resterende onderwijsgebouwen.
Bij nieuwbouw zijn gemeenten en
betrokken schoolbesturen (eenma-lig)
vaak wel bereid extra middelen
beschikbaar te stellen om de nieuwe
school (bijna) energieneutraal te
maken. Helaas is dat geen structurele
oplossing voor de gehele voorraad.
Langetermijnafspraken
Op verzoek van gemeenten en
PO-raad en VO-raad werkt de minister
van OCW aan nieuwe wetgeving
die gemeenten en schoolbesturen ver-plicht
gezamenlijk een meerjarig
Inte-graal
Huisvestingsplan (IHP) en een
meerjarenonderhoudsplan (MJOP)
op te stellen. Daarin zijn alle bouw-plannen
en onderhoudsmomenten
in de tijd vastgelegd. Ook het inves-teringsverbod
wordt aangepast
en
versoepeld. Daarmee is beoogd dat
schoolbesturen ook wettelijk
in staat
worden gesteld mee te investeren in
de nieuwbouw om zo te besparen op
de toekomstige materiële instandhou-dingsuitgaven.
Afgelopen jaren heb-ben
diverse gemeenten laten zien dat
langetermijnafspraken met schoolbe-sturen
in de vorm van IHP’s een goede
route is om te komen tot duurzame
portefeuilles van schoolgebouwen. <
ONDERWIJS IN HET KORT
Aantal onderwijsgebouwen
7.900 PO met 11,7 mln m2 & 1.420
VO met 9,6 mln m2 oppervlak
Aardgasverbruik
140 mln m3 PO en 115 mln m3 VO
Elektriciteit
303 mln kWh PO en 335,6 mln
kWh VO
Benodigde investering
vervangingsopgave = Eur 14,6
mld plus cumulatief duurzaam
onderhoud Eur 0,512 mld PO en
vervangingsopgave Eur 15,7 mld
en duurzaam onderhoud Eur
0,512 mld cumulatief duurzaam
onderhoud VO
‘‘ GEMEENTEN EN SCHOOLBE-STUREN
ZIJN BIJ NIEUWBOUW
BEREID EXTRA MIDDELEN
BESCHIKBAAR TE STELLEN'
/