12 Vastgoedsturing #7
zijn. Dit in het kader van toekomstig hergebruik.
‘Het opstellen van een gebouwpaspoort
was voor ons ook nieuw, maar zeer waardevol’,
stelt Van Bruggen. ‘We wilden het circulaire
echt vastleggen en uitdragen zodat ook
anderen ervan kunnen leren. Vandaar dat we
naast het gebouwpaspoort ook de website
wijbouwencirculair.frl hebben gelanceerd. Dat
heeft in de markt best wat losgemaakt. We
kregen van marktpartijen veel feedback op
onze publicaties en dat heeft uiteindelijk weer
geleid tot een extra kwaliteitsslag. Zo hebben
we bijvoorbeeld op het laatste moment
besloten om bamboedeuren te gebruiken die
in het oorspronkelijke ontwerp nog niet waren
opgenomen.’
Het onderwijsgebouw in Leeuwarden is in
veel opzichten een voorbeeld voor andere
onderwijsinstellingen. Het meest bijzondere
is misschien nog wel de zeer korte bouwtijd
die nodig was om het gebouw op te trekken.
In een tijdsbestek van slechts zeven maanden
werd het pand van 5.400 vierkante meter
gerealiseerd, een huzarenstukje. ‘De korte
bouwtijd was voor ons vanaf het begin een
belangrijk gegeven. Bij het selecteren van de
partijen hebben we hen dan ook gevraagd
wat zij konden bijdragen aan een korte bouwtijd.
Vervolgens heeft de aannemer een plan
gemaakt waarin het Bouw Installatie Model
(BIM) een belangrijke rol speelt.’ Dit is een
werkmethodiek waarbij in een 3D BIM integraal
wordt samengewerkt door diverse disciplines
in de bouwsector. ‘Door het integraal
ontwerpen is er goede afstemming tussen de
verschillende disciplines en daardoor een veel
kleinere kans op fouten’, stelt Van Bruggen.
‘Door te “Bimmen” hebben we het hele bouwproces
in zeven maanden kunnen realiseren.’
ZORGVASTGOED
VOC-SCHIP ALS FIETSENHOK
De overdekte fietsenstalling van ROC Friese
Poort in Leeuwarden is een mooi staaltje
van hergebruik. De stenen die zijn gebruikt
zijn ballastblokken uit een voormalig VOCschip.
Ook het hout is afkomstig van dit
schip. Het betrof hier een replicaschip die
bij de Wereldtentoonstelling in Japan heeft
gelegen. Het schip raakte bij terugkomst in
Nederland door brand verwoest, maar veel
nog bruikbaar materiaal belandde op de
sloop. Nu heeft het materiaal een tweede
leven gekregen en heeft Friese Poort een
fietsenstalling met een prachtig verhaal.
En dat tegen kosten die lager liggen dan
een traditionele fietsenstalling. Hergebruik
in optima forma.
‘Door te “Bimmen”
hebben we het
hele bouwproces
in zeven maanden
kunnen realiseren’
De volgende uitdaging
De volgende drie bouwprojecten van ROC
Friese Poort staan alweer voor de deur. Dat
bij deze projecten duurzaamheid weer centraal
staat, hoeft eigenlijk niet meer vermeld te
worden. ‘We hebben een project in Drachten
in 2022. Het mooiste zou zijn als we daar een
CO2-neutraal pand kunnen realiseren. Dat is
voor ons de volgende stap. Maar dat vraagt
wel veel van de productieketen en toeleveranciers.
Zij moeten daar in de fabrieken en bij het
vervoer telkens rekening mee houden, of ze
moeten achteraf CO2 compenseren. Naar mijn
weten is een CO2-neutraal gebouw nu nog niet
te realiseren, maar daar gaan we wel naartoe.
Die ambitie moeten we in ieder geval uitdragen.
Dat is voor ons de volgende uitdaging.’ Å
/wijbouwencirculair.frl