VASTGOEDSTRATEGIE
NEGEN KENMERKEN VAN EEN BETEKENISVOLLE LEER- EN WERKOMGEVING
maart 2022 31
Samen werken aan
de leeromgeving
van morgen
In het onderwijsgebouw van nu en van de toekomst staat
de gebruiker centraal. Het zijn inspirerende plekken waar
ontmoetingen worden gefaciliteerd. Maar hoe kom je tot
een betekenisvolle leer- en werkomgeving? Schooldomein,
vakblad voor de onderwijsmarkt, zette de negen belangrijkste
kenmerken van moderne onderwijsgebouwen op een rij.
De visie op onderwijshuisvesting is de afge-lopen
decennia sterk veranderd. Zowel in
het po en vo als in het mbo, hbo en weten-schappelijk
onderwijs. Door de decentralisa-tie
in 1997 is het Rijk meer op afstand komen
te staan en zijn opdrachtgevers – gemeenten
en schoolbesturen – verantwoordelijk gewor-den
voor het vastgoed. Dat heeft geleid tot
een enorme professionalisering aan de kant
van de opdrachtgevers. Sibo Arbeek heeft
deze kentering van dichtbij meegemaakt. Als
hoofdredacteur van het vakblad Schooldomein
bezocht hij de afgelopen dertig jaar honderden
nieuwbouw- en renovatieprojecten. In twee
vuistdikke naslagwerken geeft hij een overzicht
van de meest recente ontwikkelingen rond
innovatieve leeromgevingen en interessante
gebiedsontwikkelingen. Daarbij stipt hij negen
belangrijke kenmerken aan van de betekenis-volle
leer- en werkomgeving (zie kader).
Betekenisvolle leer- en werkomgevingen
zijn van groot belang in het onderwijs, stelt
Arbeek. ‘We streven steeds meer naar omge-vingen
waar mensen samenkomen om te leren,
te werken en te ontmoeten. Ook in deze coro-natijd
merk je dat de roep om fysiek samen-zijn
steeds luider wordt ondanks de opmars
van online onderwijs. Je hebt echt die fysieke
context nodig om je persoonlijk te ontwikke-len,
je te spiegelen aan anderen en te leren
weerbaar te zijn.’
Harde aspecten
Dat vraagt om gebruiksvriendelijke gebouwen
die mensen samenbrengen. Arbeek: ‘Vroe-ger
speelden met name de harde aspecten
Sibo Arbeek:
‘Nederland
transformeert
op alle fron-ten.
Grenzen
tussen domei-nen
vervagen’