
12 Vastgoedsturing #23
PRETTIG EN GEZOND BINNENKLIMAAT IN SCHOLEN
Beheren na
beheersen
Regeren is vooruitzien, vindt Arno de Vlaming,
adviseur huisvesting bij scholenbestuur SKPO. Als je
het beheren van gebouwen goed onder de knie hebt,
is het tijd voor de volgende stap: beheersen. ‘Beheren
is iedere dag bezig zijn, beheersen is durven loslaten.’
Arno de Vlaming:
‘Met een GBS
kun je slimmere,
beslissingen nemen’
Een schoolgebouw in een goede onderhouds-toestand
houden, kost veel inspanning, iedere
keer weer, weet adviseur huisvesting Arno
de Vlaming. Hij is verantwoordelijk voor het
beheer van de 35 scholen en 47 gebouwen
die onder het schoolbestuur SKPO vallen. De
kunst is volgens hem om die gebouwen met
steeds minder inspanning te gaan onderhou-den.
Een gebouwbeheersysteem helpt daar-bij,
maar ook regelmatige inspecties. ‘Ook al
weet ik bijvoorbeeld dat de dakbedekking van
een bepaalde school goed is en over tien jaar
waarschijnlijk nog steeds, dan laat ik er toch
over drie jaar nog een keer naar kijken, zodat
ik niet voor verrassingen kom te staan. Behe-ren
is iedere dag bezig zijn en beheersen is
durven loslaten. Maar beheersen is dus ook
vooruitzien. Weten dat het goed is, maar tege-lijkertijd
nieuwsgierig blijven waar verbeterin-gen
mogelijk zijn en blijven leren. Daar moet
je wel tijd voor maken.’
Dienstenmatrix
Wat daarbij helpt is dat hij lid is van een net-werk
van mensen met vergelijkbare functies
bij ziekenhuizen, vastgoedeigenaren, datacen-tra
en bijvoorbeeld ook Schiphol. ‘Waarom
zou ik het wiel gaan uitvinden, als ik informatie
uit mijn eigen netwerk kan halen? Vandaar dat
ik voor het primair onderwijs, als het gaat om
automatisering van gebouwen en installaties,
een voorloper kan zijn.’
Arno de Vlaming is onder meer verant-woordelijk
voor een prettig en gezond
binnenklimaat in al de schoolgebouwen die
hij beheert. Een gebouwbeheersysteem
(GBS) is daarbij een belangrijk hulpmiddel.
Met deze webtool kan hij de temperatuur en
de CO2-waarde reguleren en monitoren. Het
GBS geeft ook aan dat bepaalde onderde-len
van de installaties onderhoud nodig heb-ben.
‘Als het water van de cv-ketel bijna moet
worden bijgevuld of er bepaalde onderdelen
stuk zijn, dan krijgt de cv-installateur auto-matisch
een berichtje in de webtool’, vertelt
hij. ‘Soms krijg ik een signaal dat bepaalde
onderdelen stuk zijn en dan sturen we de
installateur aan.’ In een dienstenmatrix zijn
taken, bevoegdheden en verantwoorde-lijkheden
vastgelegd, zodat voor iedereen
duidelijk is wanneer hij of zij moet hande-len.
Ook dit draagt bij aan het beheersen.
Zelfsturend
Het GBS voorziet in de mogelijkheden
om op dagen dat er vakantie of studieda-gen
zijn de installaties tijdelijk uit te zetten.
Het systeem is zelfsturend. ‘We hebben
een bovengrenswaarde ingesteld voor de
CO2-waarde. Dreigt de waarde in het klas-lokaal
boven die grenswaarde uit te gaan,
dan gaat de luchtbehandelingsinstalla-tie
harder werken om dat te voorkomen.’
Het systeem genereert automatisch wekelijkse
rapportages van de precieze omstandighe-den
in vijf klaslokalen per school. Als er grote
afwijkingen zijn, probeert hij de oorzaak te
achterhalen en kijkt hoe dit in het vervolg kan
GEZONDE GEBOUWEN