
juni 2022 13
worden voorkomen. ‘Als het op een warme
dag in een bepaald lokaal 28 graden was, ter-wijl
er ook airco is, dan wist degene die daar
werkte waarschijnlijk niet hoe de airco werkt.’
In zo’n geval attendeert hij de directeur hierop,
die met de leerkracht kan overleggen hoe
beter gebruik te maken van installaties en ook
meer aandacht hebben voor energie(kosten).
Gesprek
Arno de Vlaming is continu in gesprek met de
schooldirecteuren en andere medewerkers
om aandacht te vragen voor de temperatuur
in school, voor de ventilatie en het schoon-maken
van ventilatieroosters. ‘Bewustwor-ding
vind ik heel belangrijk. Directeuren en
leerkrachten zijn gericht op onderwijs, het
is mede mijn taak ze erop te attenderen wat
zij kunnen bijdragen aan een goed binnen-klimaat.
De techniek ondersteunt ons, maar
daar zit ook een grens aan. Laatst was ik in
een school waar de ramen alleen op een kier
kunnen omdat er draadjes voor gespannen
zijn om knutselwerkjes aan te hangen. Je kunt
natuurlijk veel beter ventileren als je de ramen
helemaal tegen elkaar openzet. Het gesprek
hierover aangaan, vinden wij heel waardevol
in onze organisatie.’
De Vlaming stimuleert scholen bewust in de
webtool te kijken, zodat ze zelf kunnen ingrij-pen
bij een te hoge CO2-waarde door extra
te ventileren of een aantal kinderen buiten de
klas aan het werk te zetten. Welke tempera-tuur
behaaglijk is, is voor ieder mens anders.
‘Je doet het nooit voor iedereen helemaal
goed. Maar we weten dat een lokaal dat mis-schien
iets frisser is dan je misschien als fijn
ervaart, dus 19 of 20 graden, het beste is om
goed te kunnen leren.’ Tijdens corona was
ventileren onderwerp van gesprek en soms
ook wel eens discussie. ‘Met de ramen open
is het soms wel koud in de klas. Dat zijn soms
vervelende gesprekken, omdat je dan de
luchtkwaliteit even belangrijker vindt.’
Geobjectiveerde data
Juist in deze snel veranderende tijden, waarin
op het gebied van ventileren, verduurzaming
en aardgasvrij ongelofelijk veel speelt, is
vooruit kunnen kijken en overzicht hebben
belangrijk. ‘Als een directeur zegt: ik wil een
investering doen om mijn gebouw te koelen,
dan kan ik in het GBS precies zien hoeveel
dagen het in welke lokalen welke tempera-tuur
was en ook hoe heet het buiten was.’ Het
GBS maakt het mogelijk een kosten-batenana-lyse
te maken op basis van geobjectiveerde
data door het hele jaar heen. ‘Dus: wil je een
behoorlijk bedrag investeren in een koelinstal-latie
die de temperatuur vijf graden omlaag
kan brengen of vind je dat 28 graden voor
een paar dagen per jaar acceptabel is? In het
verleden maakte je zo’n afweging op basis van
gevoel. Je kunt veel slimmere, onderbouwde
beslissingen nemen. En dat is fijn, want het
gaat natuurlijk om een groot aantal schoolge-bouwen.
Dan gaat het al gauw over enorme
bedragen.’ <
‘Het systeem
genereert
automatisch
wekelijkse rap-portages
voor
vijf klaslokalen
per school’
Een adiabatische lucht-behandelingsinstallatie
zorgt voor een prettig
en gezond binnenklimaat,
is energiezuinig en
kan ook koelen