Page 27

Vastgoedsturing december 2016

december 2016 27 de eerste bidirectionele laadpaal van Europa voortgekomen. Deze laadpaal kan niet alleen de zon(energie) in de auto stoppen op het juiste moment, hij kan hem er ook weer uithalen. Oftewel de batterij in de auto wordt de opslagplaats voor duurzame energie.’ BIDIRECTIONEEL LADEN Nadat de eerste bidirectionele laadpaal bij het kantoor van LomboXnet was geplaatst kwam er al snel aandacht voor het project uit binnen en buitenland. ‘Ons idee leeft enorm in de wereld. De eerste partij die zich actief bij ons meldde was Renault. Hun elektrische auto sluit erg goed aan bij wat wij doen. Vandaar dat we een deal hebben gesloten met Renault waarin zij honderdvijftig elektrische auto’s in het deelauto-programma We Drive Solar met ons gaan realiseren in de provincie Utrecht. Die auto’s worden geschikt gemaakt voor het bidirectioneel laden.’ Berg is blij met Renault omdat zij op dit moment de enige partij zijn die betaalbare elektrische auto’s op de markt brengt die bij een geschikt laadpunt met 22 kilowatt standaard snel kunnen laden. ‘De auto’s zijn binnen een of twee uur helemaal volgeladen. Als je kijkt naar het energiesysteem dan is dat essentieel, want alle pieken in het net zijn namelijk van korte duur. Zo heb je tussen 12.00 en 15.00 uur de zonpieken die voor problemen op het net zorgen. Wij zeggen: stop die tijdelijke overvloed aan energie in de auto.’ ‘Nu kunnen we nog terugvallen op kolencentrales, maar die moeten dicht. Dan hebben we andere vormen van back-up nodig. Het zou heel mooi zijn als we dit breder kunnen regelen.’ De nieuwe generatie batterijen in elektrische auto’s heeft volgens Berg een veel grotere opslagcapaciteit en daarin schuilt een mogelijke oplossing. ‘De batterijlading van de nieuwe generatie elektrische auto’s zoals de Renault ZOE en de Tesla Model 3 kan een Nederlands huishouden twee weken van stroom voorzien. Met 150 laadpalen en elektrische auto’s kun je een wijk met 2100 woningen dagelijks van stroom voorzien.’ LANDELIJKE UITROL De gemeente Utrecht helpt LomboXnet om dit nieuwe concept mogelijk te maken, in de markt te zetten en daarna ook klaar te maken voor een landelijke uitrol. ‘Wij denken dat dit project De batterij van een elektrische auto kan een huishouden twee weken van stroom voorzien. enorme potentie heeft omdat in die auto eigenlijk alles samenkomt: een nieuw energiesysteem, een leefbare stad, schone energie, minder auto’s op straat en dus minder fijnstof. We willen dit project dan ook heel graag met woningcorporaties verder doorontwikkelen. Ons systeem sluit ook mooi aan bij de Nulop de-Meter transformaties die momenteel overal in het land worden uitgerold. De enorme pieken in duurzame energieopwekking en de pieken in de vraag kunnen met ons systeem namelijk perfect worden opgevangen.’ Lombok krijgt binnenkort de eerste twintig elektrische auto’s van Renault ter beschikking. ‘We willen deze auto’s toegankelijk maken voor een brede groep. Elektrisch rijden is voor veel mensen helaas nog ver weg omdat de auto’s duur zijn. Daarom willen we deze auto’s beschikbaar maken in een private-lease constructie waarbij de kosten gedeeld worden door meerdere mensen. Deze mensen krijgen een eigen laadparkeerplek. Je hebt zo de zekerheid dat je altijd een parkeerplek hebt en dat je altijd kunt laden als je thuiskomt. Zo wordt elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk en zonder compromis.’ De transformatie naar duurzame energie is niet te stoppen. De opslag van deze energie vormde lange tijd een struikelblok, maar daar komt LomboXnet nu dus om de hoek kijken. ‘Natuurlijk bieden wij niet de enige oplossing, maar we bieden wel een component in het nieuwe energiesysteem. Komend jaar gaan we met meerdere partijen deze nieuwe technologie in Utrecht uitrollen. In de loop van volgend jaar willen we dit ook landelijk gaan organiseren. Zo wordt duurzame energie en elektrisch rijden voor een hele brede groep beschikbaar.’ Å ‘Ons systeem sluit mooi aan bij de Nul-op-de- Meter transformaties die momenteel overal in het land worden uitgerold’


Vastgoedsturing december 2016
To see the actual publication please follow the link above