Page 23

Vastgoedsturing maart 2017

maart 2017 23 comfortniveau.’ Het oude modernistische adagium form follows function hebben de architecten van Broekbakema omgezet in form follows climate. ‘Middels bouwkundige ingrepen willen wij gebouwen natuurlijk ventileren en klimatiseren. Daarbij passen we een heel scala aan proven technology toe, zoals de wintertuin, de zonneschoorsteen en warmte- en koudeopslag.’ Vos: ‘In het modernisme is het een soort dogma geworden dat een gebouw vooral functioneel moet zijn. Wij stellen daar nu tegenover, of aanvullend, dat vorm ook het klimaat moet volgen. Je kunt nu eenmaal niet ongestraft glazen puien op het zuiden toepassen. En toch zie je in de praktijk dat dit gebeurt. En dan vertrouwen we erop dat de techniek zo’n ontwerpfout compenseert. Dus worden er dure ventilatiesystemen geïnstalleerd en wordt er buitenzonwering aangebracht, allemaal om dat klimaat in het gebouw op orde te houden. De techniek moet in die gevallen de “ontwerpfouten” compenseren. Maar als je gebouwen beter ontwerpt, dan heb je die techniek helemaal niet nodig.’ Duurzaamheid in het DNA Duurzaam bouwen zit bij Broekbakema verweven in het DNA. Niet zo vreemd dus dat zij in 2012 de opdracht kregen om samen met De Unie Architecten de Energy Academy in Groningen te ontwerpen, een instituut waar onderwijs en bedrijfsleven gebundeld zijn en waar onderzoek wordt gedaan op het gebied van energietransitie. Schulze: ‘De opdracht was een super energiezuinig gebouw te ontwerpen, energieneutraal, en met een heel hoog comfortniveau. Ons streven was een ontwerp voor een schoolgebouw waarbij de installaties 70 procent van de tijd gewoon uitstaan. Want bouwen zonder installaties, zo ver zijn we nog niet. Maar we kunnen wel gebouwen ontwerpen met een hoog comfortniveau zonder al te veel gebruik van klimaatinstallaties.’ Vos: ‘Leren in een natuurlijke omgeving, dat is het hoogste comfort dat je kunt bereiken. Vroeger, pakweg 70, 80 jaar geleden, hadden we nog niet veel installaties, toen wisten architecten hoe ze gebruik moesten maken van de natuurlijke elementen. Schoolgebouwen hadden hoge ramen zodat het daglicht diep het lokaal in kwam. De ramen konden allemaal open voor goede ventilatie en de plafonds zorgden voor een goede akoestiek. Met bouwkundige middelen werden heel adequate leslokalen ontworpen.’ Schulze: ‘Die kennis is bij veel architecten helaas weggezakt.’ Met de verdere voortschrijding van de techniek konden ontwerpers (school)gebouwen steeds meer naar hun hand zetten qua ontwerp en comfortniveau. ‘De gebouwen zijn daardoor verder van ons en onze natuur af ‘Leren in een natuurlijke omgeving, dat is het hoogste comfort dat je kunt bereiken’


Vastgoedsturing maart 2017
To see the actual publication please follow the link above