maart 2018 17
Schins: ‘We hebben drie ambitieniveaus in de
beslisboom gedefinieerd: voor drie bouwklassen,
waar in totaal negen maatregelenpakketten
onder hangen. Deze pakketten geven een
globaal beeld van wat er geïnvesteerd moet
worden om de ambitie te halen. Vervolgens
kijken scholen met hulp van de beslisboom
hoe ze de financiën rond kunnen krijgen en
hoe het zit met aanbesteden.’
Alexandra Boot van Boot Advocaten was
nauw betrokken bij de ontwikkeling van de
beslisboom. Het eindresultaat is volgens de
advocate duidelijk het gevolg van samenwerking
tussen verschillende disciplines. ‘Projecten
komen vaak niet goed van de grond omdat er
niet multidisciplinair naar gekeken wordt. Het
aantal scholen in Nederland dat succesvol is
verduurzaamd is dan ook op één hand te tellen.
Zonde, want alle benodigde bouwstenen
voor duurzame schoolgebouwen zijn voorhanden.
We hoeven niet nog meer audits te
doen, we hoeven de wet niet aan te passen,
we hoeven geen budgetten vrij te maken. Het
is er allemaal al, het kan allemaal, het is enkel
een kwestie van goede organisatie.’
Woud aan initiatieven
Met de beslisboom hebben de bestuurders
een wegwijzer, een soort stappenplan op het
gebied van verduurzaming. Een laagdrempelig
instrument waarmee ze gelijk aan de
Alexandra Boot:
‘Alle bouwstenen
voor
duurzame
schoolgebouwen
zijn voorhanden,
het is
enkel een kwestie
van goed
organiseren’
De Beslisboom
Verduurzaming Scholen
helpt schoolbesturen
om een aanpak
te kiezen voor verduurzaming
van hun
schoolgebouwen,
en geeft inzicht in de
benodigde investering,
financieringsopties en
uit- en aanbestedingsprocedures.
slag kunnen. De integrale gedachte is hierbij
essentieel volgens Boot. ‘De initiatieven rond
duurzaamheid zijn in een versnelling gekomen;
je hebt de bouwagenda, de transitieagenda,
nieuwbouw moet BENG zijn, noem maar op.
De regelgeving rond labels en certificeringen
is ook nog eens zeer gefragmenteerd. Voor
bestuurders is het lastig om op al die zaken
overzicht te houden. Dan hebben scholen ook
nog met het aanbestedingsrecht en diverse
contracteringen te maken. Met de beslisboom
loodsen we ze als het ware door dat “mijnenveld”
heen. We knopen de dingen aan elkaar,
leggen verbindingen en stellen de juiste vervolgvragen.
Bestuurders krijgen daardoor snel
een totaalbeeld van de mogelijkheden en de
financiële consequenties.’ Å
Arcadis doet op dit moment in opdracht
van RVO.nl een pilot bij een schoolbestuur.
Schins: ‘We gaan de beslisboom in
de praktijk toepassen en samen met een
schoolbestuur een visie op verduurzaming
ontwikkelen voor hun schoolgebouwen.
Maar schoolbesturen kunnen er uiteraard
ook zelf mee aan de slag. Om ze extra
wegwijs te maken zijn er het komende jaar
workshops om uit te leggen hoe de beslisboom
werkt en wat het scholen oplevert.
/RVO.nl