Visie op het onderwijs en de rol van de samenleving liggen ten grondslag aan een schoolgebouw. De logische keuze is bijna standaard om een “gezonde en inspirerende leer- en werkomgeving” te bieden aan de gebruikers.
Maar het gaat om meer, zoals een gebouw, binnen en buiten, met een eigen identiteit en eigen smoel voor de huidige groep gebruikers (leerlingen, studenten en docenten). Iets waar ze trots op kunnen zijn. Wat ze uit kunnen dragen nu en in de toekomst. Daar ligt vooral een grote meerwaarde op het aspect duurzaamheid. Duurzaamheid als onderdeel van het onderwijs, in het gebouw en in de omgeving.
Het onderwijsgebouw moet samen vallen met de opdracht die een kennisinstelling heeft, zodat het beste leerrendement behaald wordt. Als gevolg van de opkomst van “blended learning” en daarmee samenhangende afwisselende onderwijsvormen zullen gebouwen niet meer zo groot zijn. Van belang is dat een uitnodigende omgeving is, zowel binnen als in verbinding met de omgeving. Een plek waar men graag wil zijn.
Voor het samenstellen van deze Nationale Trendradar Onderwijsvastgoed hebben negen gesprekken plaatsgevonden met personen uit de wereld van het onderwijs en het onderwijsvastgoed. De insteek van deze gesprekken waren recente tot stand gekomen of nog deels te realiseren onderwijsgebouwen.
De Nationale Trendradar Onderwijsvastgoed is vandaag gepubliceerd op de Onderwijsvastgoed Dag 2020 in het NBC Congrescentrum te Nieuwegein.