Het Radboudumc won onlangs een prestigieuze prijs voor hun nieuwe hoofdgebouw. De slogan van het Radboudumc: ‘less brick, more bytes, different behavior.’
[Door: Ivo van der Hoeven, redactie IVVD]
In juni dit jaar ontving een delegatie van het Radboudumc in Londen de Health Care Design Award, de belangrijkste Europese architectuurprijs voor zorggebouwen. De jury was zeer te spreken over de hoge mate van duurzaamheid van het gebouw. Ook de healing environment die het welzijn en comfort van patiënten en medewerkers bevordert, werd door de jury geroemd. Tijdens de Zorgvastgoed Dag Cure van IVVD op 14 november geeft designmanager Iris Hobo een inkijkje in de transformatie van het Radboudumc tot een modern, duurzaam en toekomstbestendig UMC.
Impact interieur
Tijdens haar presentatie op de Zorgvastgoed Dag gaat Hobo met name in op de impact van het interieur op patiënten en medewerkers. Zo vertelt ze onder andere hoe ze gekomen zijn tot de slim ontworpen patiëntenkamers en de zogenoemde ‘gepersonaliseerde healing environment’. De belangrijke steekwoorden hierbij: compacter, slimmer en duurzamer. Hobo: ‘Wij zijn een van de weinige ziekenhuizen in Nederland die het lef hebben gehad om kleiner te gaan bouwen. We willen de zorg meer concentreren en ons dure academische ziekenhuis vooral inzetten voor de complexe gespecialiseerde zorg. Dat heeft uiteraard impact op het interieur van het ziekenhuis.’
Nieuwe strategie
Als designmanager kreeg Hobo de opdracht een ontwerp te maken dat past bij de strategie van het UMC. Hobo stelde met haar team design guidelines op en schreef een plan van aanpak. ‘We willen in het UMC één uitstraling gericht op de healing environment. Daarbij hadden we de opdracht om sterk te standaardiseren. Overal moesten dezelfde patiëntenkamers, verpleegkamers en poli kamers worden gerealiseerd. Tegelijkertijd willen we de mensen wel het idee geven dat ze een eigen, persoonlijke kamer hebben. Hiervoor hebben we de 80-20 regel toegepast; de kamer is standaard, maar de patiënt kan deze eigen maken middels slimme technologie. Mede daardoor voelen mensen zich sneller thuis in onze patiëntenkamers.’
Onderzoek
Twee jaar van onderzoek en testen ging vooraf aan de daadwerkelijke bouw van het gebouw. ‘We hebben uitgebreid getest en mock-ups gemaakt om te onderzoeken wat het beste werkt. Hiervoor hebben we gebruikersgroepen gedefinieerd en allerlei scenario’s nagespeeld. Zo zijn we tot een basis gekomen voor de verschillende ruimtes die we vervolgens verder zijn gaan uitwerken. Een intensief en tijdrovend proces met een heel mooi resultaat. Het is fijn dat we waardering krijgen in de vorm van de Health Care Design Award. Daar zijn we ontzettend trots op. Maar voor ons is de waardering van patiënten, medewerkers en bezoekers nog belangrijker. We krijgen veel positieve reacties, dus dat is mooi.’
De kamers in de nieuwe gebouwen zijn zo minimaal mogelijk ingericht. Dat was een duidelijke opdracht vanuit het infectie preventie team. Volgens Hobo geeft dat nog wel eens spanning. ‘Er is een wens dat er toch nog meer grijpvoorraad ligt in de kamers voor de verpleegkundigen dus misschien moeten we nog een kast toevoegen aan de kamers om de rustige uitstraling te waarborgen. En ook de verschillende balies in het ziekenhuis zijn nog niet geheel naar onze tevredenheid. Dat is een doorlopend proces en een mooie uitdaging voor het interieur team om daar goed op te blijven acteren.’
Bekijk het volledige programma hier.