Primeur: de Alliantie voert zelf drone-inspecties uit

| Door IVVD

Woningcorporatie de Alliantie zet met het zelf uitvoeren van dronevluchten een volgende stap in haar onderzoek naar het gebruik van drones voor onderhoudsinspecties. Een medewerker van de Alliantie heeft recent het dronecertificaat RPA-L behaald, waarmee hij voor de corporatie drone-inspecties mag doen.

Directeur vastgoedonderhoud Maartje Brans: “Voor zover we weten, zijn we de eerste corporatie met een eigen dronepiloot. We vinden het belangrijk dat we zelf onderdeel zijn van deze innovatie. Zo kunnen we beter onderzoeken hoe we drones kunnen inzetten om onze processen en dienstverlening te verbeteren. Daarin trekken we graag op met andere partijen om kennis uit te wisselen en van elkaar te leren”. Zo maakt de Alliantie gebruik van de kennis van Dronestars en hun ontheffing om te mogen vliegen in bewoond gebied. Op haar beurt kan Dronestars ervaring opdoen bij woningcorporaties.

Duurzaam onderhoud
De luchtbeelden van het dak, kozijnen en gevels zijn met de software van Octo meteen beschikbaar en worden omgezet in bruikbare gegevens. “Inspecties met het oog kosten veel tijd en zijn kostbaar omdat we in veel gevallen een dure hoogwerker nodig hebben. Met een drone komen we overal bij en zien we direct waar we bijvoorbeeld een dak moeten vervangen of op een andere manier aan de slag moeten. Drones doen het werk dus sneller, nauwkeuriger en goedkoper”, licht Maartje Brans toe. “Met de informatie kunnen we ook beter de kosten en het goede moment van het onderhoud bepalen. Dat is voor een grote kostenpost als schilderwerk wel erg prettig. Ons onderhoud wordt daardoor duurzamer, omdat je niet te vroeg en niet te laat bent. En dat heeft ook weer voordelen voor onze huurders. Wat we het liefst willen, is onze huurders nét voor zijn zodat ze geen meldingen meer hoeven te maken. Maar dat is nog toekomstmuziek.”

Eigen vergunning
De Alliantie onderzoekt de mogelijkheid voor een eigen vergunning om dronevluchten uit te mogen voeren in bewoond gebied. Een eerste vereiste voor zo’n vergunning is een gecertificeerd dronepiloot en die heeft de Alliantie nu in huis. De volgende stap is een licentie van de inspectie leefomgeving en transport om te mogen vliegen. Maartje Brans: “Daarvoor hebben we een operationeel handboek nodig en dat hebben we niet zomaar geregeld. We pakken dit de komende tijd op met Dronestars, want zij hebben die specifieke kennis in huis. In de tussentijd gebruiken we hun licentie om onze drone-inspecties te kunnen doen.”