De Sterrenschool in Hilversum is blij met hun nieuwe groene schoolplein, ontworpen en gerealiseerd door de groenexperts van Donker Groep. Het plein sluit perfect aan bij het nieuwe duurzame en circulaire schoolgebouw dat in september 2019 de deuren opende. Het nodigt uit tot spelen en door de grote biodiversiteit leren de kinderen over de natuur.
Het oude, grijze plein van de Sterrenschool heeft plaatsgemaakt voor een ‘groen’ plein dat aansluit bij de spelbehoeftes van kinderen. Het plein en de speeltoestellen zijn zo veel mogelijk voorzien van circulaire en duurzame elementen. Zo is de klimmuur gemaakt van een hergebruikt L-element en hergebruikte klimgrepen. Ook een flink deel van de tegels van het vroegere schoolplein zijn hergebruikt.
Een leerzaam plein
Onmisbaar op een duurzaam schoolplein zijn bomen, struiken en planten. Hierbij is door de ontwerpers van Donker gekozen voor beplanting die de biodiversiteit vergroot. Zo is er een gemengde haag aangelegd, die schuil- en voedingsmogelijkheden biedt voor vogels en andere dieren. De beplanting zorgt bovendien voor leuke lesstof. Want bij natuurlijk spelen ligt de focus op natuur, maar ook op het natuurlijk speelgedrag van ieder kind. Het is daarbij belangrijk dat kinderen zélf dingen creëren, leren en ontdekken en zo automatisch nieuwe vaardigheden ontwikkelen.
“Door de verschillende soorten planten leren kinderen onder andere over groei, bloei, vruchtvorming, herfstkleuren, geur en kleur”, stelt Hester Walda, adviseur spelen bij Donker. “Ook kunnen kinderen leren rekenen met behulp van bijvoorbeeld het driekleurig viooltje, klavertje drie en de eenbes.” Ook is bij de aanleg van het schoolplein nagedacht over het veranderende klimaat en toenemende regenbuien. Zo kan een deel van het plein tijdelijk onder water komen te staan als tijdelijke buffer en om wateropvang zichtbaar te maken. “Voor de kinderen is het leuk om in het water te spelen, maar het plein is zodoende ook bruikbaar om te leren over bijvoorbeeld ijsvorming in de winter, het belang van grondwater en het effect van klimaatverandering”, aldus Walda.”
Uitnodigend en prikkelend
Het nieuwe groene schoolplein heeft door hoogteverschillen een meer uitnodigend en prikkelend karakter gekregen. Walda: “Een glijbaan is een glijbaan. Daar kun je van af glijden, en via het trappetje of glijvlak weer omhoog klauteren; meer smaken zijn er niet. Op dit schoolplein worden kinderen meer uitgedaagd. Door de hoogteverschillen kunnen de kinderen zich makkelijker verstoppen en meer spelen in de natuur.”
Het nieuwe groene schoolplein komt verder de speelbehoeften van elk kind tegemoet; een belangrijk doel voor de ontwerpers van Donker Design. Walda: “Vooraf hebben we alle kinderen uit alle groepen gevraagd wat ze willen doen op het groene schoolplein. Aan de hand daarvan hebben we een ontwerp gemaakt dat is afgestemd op de verschillende leeftijden, de ontwikkeling en spelbehoeftes van alle jongens en meisjes. Het resultaat is een plein waar ieder kind fijn kan spelen. Het nodigt uit tot educatie en sport en spel, en het prikkelt de fantasie.”
Kijk hier voor meer informatie over circulaire schoolpleinen.