Succesvol vastgoed regisseren is nog niet zo eenvoudig

| Door IVVD

Vastgoedplanning

roel_habraken_400

Roel Habraken, directeur/eigenaar van R-ffect – Na tien jaar als adviseur in het beheer en onderhoud van gebouwen valt me nog altijd op bij hoeveel organisaties sprake is van een regiemislukking in plaats van een succesvolle regieorganisatie. Waarom is het voor mensen en organisaties toch zo moeilijk om oude patronen los te laten en anders te gaan werken?

Waarom de regieorganisatie?
Budgetten staan onder druk, met minder mensen moeten meer gebouwen onderhouden worden, keuringen van veiligheidsinstallaties lopen achter en het MJOP wordt niet gerealiseerd. Steeds meer organisaties hebben moeite met het succesvol beheren van het vastgoed. De regieorganisatie wordt vaak gezien als redmiddel, maar in de praktijk is het erg lastig om de stap te maken naar een nieuwe manier van werken.

De laatste jaren is de term regieorganisatie op velerlei wijze ge- of misbruikt om reorganisaties door te voeren en te bezuinigen. In hoeveel gevallen heeft deze verandering nu werkelijk geleid tot betere beheersbaarheid van de kwaliteit en van de kosten op het vastgoed? Iedere keer weer blijkt het veranderen van een organigram en een paar contracten aanpassen niet genoeg. Kortstondig besparen op beheer en onderhoud is een kwestie van niets uitgeven, dat kan iedereen. Nee, het succesvol implementeren van een regieorganisatie vraagt om
veel meer.

Ketenintegratie is de basis!
Veel mensen spreken over vastgoedregieorganisatie, maar hoeveel van deze mensen weten eigenlijk met welke bouwstenen men de basis moet leggen om de transitie succesvol te maken? Een regieorganisatie heeft weinig te maken met het woord ‘organisatie’. Het is namelijk geen blauwdruk voor het inrichten van een organisatie. Nee, een regieorganisatie heeft betrekking op een werkwijze waarin ketenintegratie het sleutelwoord is. In de keten plaatje_column_succesvol_regisserenvoor het beheer en onderhoud van uw vastgoed blijken maar al te vaak diverse taken inefficiënt en dubbel uitgevoerd te worden. Dit kan met minder verspilling, daarom worden bepaalde schakels uit de keten gehaald, beter onderling afgestemd of anders georganiseerd. De regieorganisatie wordt dus uitgelegd over de gehele keten die bezig is uw vastgoed te beheren en onderhouden. Om dat te bereiken moeten alle bouwstenen van de vastgoedregieorganisatie aangepakt worden.

Wat bepaalt uiteindelijk het succes?
Deze bouwstenen zijn voor vastgoedprofessionals een open deur, maar waarom lukt het dan heel vaak niet? De belangrijkste reden: Het is niet eenvoudig iemand iets af te leren en iets nieuws aan te leren! Wanneer medewerkers al meer dan tien jaar werkzaam zijn in dezelfde organisatie is het lastig om buiten de bestaande kaders te denken. Dat geldt met name voor de verandering in denken en doen die medewerkers moeten doormaken. Kortom, veranderen kost veel tijd en herhaling, dus zorg voor de juiste mensen op de juiste plaats en besef dat niet iedereen die omslag kan maken. Het veranderen van vastgeroeste denkpatronen en cultuur vraagt veel effort, maar is uiteindelijk de enige weg naar langdurig succes. Dus maak de stap naar een continu veranderende ‘lerende’ organisatie en ervaar het succes!

Column door Roel Habraken, directeur/eigenaar van R-ffect. Hij is als geen ander bekend met de inspanning die het kost om los te komen uit een traditionele beheercultuur en de stap te maken naar een professionele vastgoedregieorganisatie.