onderwijsvastgoeddag
The Next Step in onderwijshuisvesting
1 oktober
Fort Voordorp, Groenekan
1 dag
495,00
6 PE-Punten
Inschrijven
Versnellen met integrale, programmatische aanpak
Versnellen in onderwijshuisvesting kan. Ook in een tijd van krappe budgetten en beperkte capaciteit. Hoe? Dat laten we zien tijdens onze Onderwijsvastgoeddag van 2025. Samen met de sector en stakeholders nemen we de bouwstenen voor gezonde, inclusieve, duurzame en toekomstbestendige schoolgebouwen onder de loep. We kijken hoe schoolbesturen en gemeenten kunnen samenwerken in een programmatische aanpak en hoe standaardisatie en schaalvergroting de processen kunnen versnellen.
Tijdens de Onderwijsvastgoeddag verkennen we the Next Step in onderwijshuisvesting. Samen met opdrachtgevers, architecten en bouwbedrijven bespreken we de meerwaarde van gestandaardiseerde processen, gebundelde opdrachten en innovatieve bouwmethodes. We bieden een stoomcursus parametrisch ontwerpen, duiken in de wereld van het bewegingsonderwijs en laten zien welke oplossingen er zijn op het gebied van modulair, circulair en biobased bouwen.
Onder leiding van dagvoorzitter Tom van ’t Hek onderzoeken we een dag lang hoe we de kloof tussen IHP en realisatie kunnen dichten en hoe we samen kunnen zorgen voor gezonde, fijne en toekomstbestendige onderwijsomgevingen. Kortom: tijdens de Onderwijsvastgoeddag zetten we samen de volgende stap in onderwijshuisvesting.
Opening Onderwijsvastgoeddag 2025
Dagvoorzitter Tom van ’t Hek en Michel Keizer van IVVD openen de Onderwijsvastgoeddag en kijken vooruit naar het programma.
Tom van 't Hek
Dagvoorzitter
Michel Keizer
Opleidings- en congresmanager IVVD
De Next Step in Onderwijshuisvesting
Tweegesprek over richting, ambitie en versnelling
Waar staan we nu met de onderwijshuisvesting in Nederland? In dit tweegesprek gaan twee ervaren professionals uit het veld – Thierry van der Weide en Gerhard Jacobs – in op de actuele stand van zaken én delen zij hun visie op de toekomst. Wat zijn de ambities, waar liggen de knelpunten en vooral: hoe vergroten we het tempo én de impact van de opgave?
Met een scherpe blik en ongetwijfeld een kwinkslag hier en daar bespreken zij wat er nodig is om écht de volgende stap te zetten. Hoe creëren we ruimte voor vernieuwing, samenwerking en versnelling – en wat vraagt dat van gemeenten, schoolbesturen en de andere stakeholders in de sector?
Thierry van der Weide
Interim Senior Adviseur Maatschappelijk Vastgoed
Gerhard Jacobs
Partner en Senior Adviseur bij HEVO
IHP 2.0: het Integraal Huisvestingsplan naar een volgend level
Hoe dichten we versneld het gat tussen plan en praktijk?
Vanaf januari 2026 wordt het Integraal Huisvestingsplan (IHP) verplicht. Daarmee breekt een nieuwe fase aan in het strategisch sturen op onderwijshuisvesting. Maar hoe zorgen we ervoor dat het IHP niet op papier blijft steken? In deze sessie zoomen Maarten Groenen en Sander de Clerck in op de doorontwikkeling van het IHP: hoe kom je van planvorming naar realisatie? Zij bespreken hoe je data goed inzet, hoe je versnelling organiseert met slimme software, en wat een toekomstbestendig IHP echt vraagt van gemeenten en schoolbesturen.
Maarten Groenen
Partner en Senior Adviseur bij ICSadviseurs
Sander de Clerck
Partner bij Republiq
Forumpanel: Hoe draagt standaardisatie bij aan versnelling van scholenbouw?
Van losse projecten naar een programmatische aanpak
Hoe kunnen we door standaardisatie van processen écht tempo maken in de scholenbouw? In dit forumpanel gaan experts vanuit verschillende invalshoeken in op actuele vragen als:
Wat is de winst van een Standaard Programma van Eisen?
Hoe organiseer je gebundelde aanbestedingen?
Op welke manier kunnen we beter kennis en data delen tussen partijen?
De panelleden delen hun visie, ervaringen en concrete voorbeelden van succesvolle werkwijzen. Een interactieve sessie met ruimte voor vragen, reflectie en debat over de ‘next step’ richting een meer voorspelbare, efficiënte en opschaalbare aanpak van onderwijshuisvesting?
Rob Wesselink
Architect / Partner bij Rudy Uytenhaak + Partners Architecten
Jan Willem van Kasteel
Adviseur Vastgoedontwikkeling bij ICSadviseurs
Overige panelleden worden binnenkort bekendgemaakt
De kloof dichten tussen maatschappelijke ambities en budget
Hoe kunnen we grenzen verleggen in kwaliteit en duurzaamheid?
Er is een flinke kloof tussen de beschikbare bouwcapaciteit en de actuele bouwopgave van onderwijsgebouwen. De huidige bouwopgaven in het onderwijs worden projectmatig opgepakt en de gemeenten hebben grote ambities op het gebied van stedenbouwkundige eisen, energetische eisen, circulariteit, klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit en mobiliteit. Daar tegenover staan doorgaans lage bouwbudgetten die totaal niet toereikend zijn. In deze presentatie schetst Bart Advokaat van Merosch hoe die kloof tussen maatschappelijke ambities en realisatie gedicht kan worden en hoe we met innovatieve nieuwe bouwconcepten kwalitatief hoogwaardige, toekomstbestendige en met name duurzame onderwijsgebouwen kunnen realiseren, binnen de gestelde budgetten.
Bart Advokaat
Partner en Senior Adviseur bij Merosch.
Gezonde leeromgeving dankzij parametrisch ontwerpen en AI
Een interactieve ontwerpsessie met The ArchiTech Company
Met behulp van AI en parametrisch ontwerpen aantoonbaar gezonde schoolgebouwen creëren. Dat is de missie van The ArchiTech Company. Het architectenbureau ontwerpt gebouwen die bijdragen aan het welzijn van kinderen – plekken waar ontmoeten, leren en gezond samenleven centraal staan. In deze interactieve sessie nemen Lennaert van Capelleveen en Anna Konstantopoulou de deelnemers mee in het ‘waarom’, ‘wat’ en ‘hoe’ van deze innovatieve aanpak. Met inspirerende voorbeelden en nieuwe inzichten laten ze zien wat er mogelijk is als technologie, ontwerp en mensgericht denken samenkomen.
Lennaert van Capelleveen
Oprichter en Directeur The ArchiTech Company
Anna Konstantopoulou
Architect The ArchiTech Company
Bewegingsonderwijs: hoe krijgen we leerlingen (weer) in beweging?
Kansen in de schoolomgeving voor een gezonde, actieve start
Kinderen sporten en bewegen steeds minder. Twee op de vijf jonge kinderen bewegen te weinig en één op de vijf ontwikkelt zich motorisch zorgwekkend. Om deze neerwaartse spiraal te doorbreken doet lector Dave Van Kann van het lectoraat Move to Be onderzoek naar leren bewegen in en rondom school. Als slotspreker houdt Van Kann een vlammend betoog voor een beweegvriendelijke (school)omgeving. Ook geeft hij voorbeelden van op maat gemaakte oplossingen die aansluiten bij de doelgroep en hun omgeving.
Dave Van Kann
Lector 'Leren Bewegen in en rondom School’ aan Fontys Hogescholen
Break-outs OVD:
Ronde 1: 13.15-14.00 uur
Rekenen met circulaire restwaarde
Wat betekent restwaarde voor de verduurzaming van onderwijshuisvesting?
De introductie van de Handleiding Restwaarde werpt nieuw licht op circulaire verduurzaming. In deze interactieve workshop duiken Cheimaa Aouni van Invest-NL en Jan Willem van Kasteel van ICSadviseurs in de betekenis van restwaarde. Wat is circulaire restwaarde nu precies, hoe neem je het mee in je businesscase, en welke kansen en valkuilen kom je tegen in de praktijk? Een inspirerende sessie waarin verduurzaming, financiële onderbouwing en circulair denken samenkomen.
Jan Willem van Kasteel
Adviseur Vastgoedontwikkeling bij ICSadviseurs
Cheimaa Aouni
Manager bij Invest-NL
Inclusieve onderwijsgebouwen met de NEN 9120
Een spoedcursus universeel ontwerpen
Inclusief onderwijs betekent dat alle leerlingen mee kunnen doen in dezelfde onderwijssetting, ongeacht hun achtergrond, leeftijd of eventuele beperking. De NEN 9120, norm voor universele toegankelijkheid van gebouwen, speelt een belangrijke rol in het creëren van gebouwen die deze inclusie mogelijk maken. Séverine Kas, architect, procesbegeleider en ervaringsdeskundige vertelt in deze break-out over de nieuwe NEN-norm en hoe deze door opdrachtgevers, architecten en bouwers gebruikt kan worden.
Séverine Kas
Architect en Adviseur Toegankelijkheid bij Stichting Accessibility
Biobased kinderdagverblijf KOSMO: next level duurzaam
Gezond, circulair én kindvriendelijk
In deze break-out wordt kinderopvanglocatie De Kleine Maatjes in Wierden onder de loep genomen. Het gebouw van KOSMO Kinderopvang won in 2024 de Publieksprijs van de Nationale Houtbouwprijs. Voormalig directeur van KOSMO en mede-oprichter van modulair bouwbedrijf Tala, Sebastiaan Dekkers, vertelt over zijn missie om de impact van de bouw drastisch te verminderen en tegelijkertijd kinderen een gezonde en kindvriendelijke onderwijsomgeving te bieden. Biobased bouwen is in zijn ogen een no-brainer, ondanks de hogere investeringskosten.
Sebastiaan Dekkers
Algemeen Directeur Ontdekkersgroep
Toekomstbestendig onderwijsvastgoed: van ambitie naar actie
Aanpak voor strategische verduurzaming van een complete onderwijsportefeuille
Verduurzaming van onderwijsvastgoed is complex. Denk aan netcongestie, financieringsuitdagingen en verschillen in beleid per gemeente. Tegelijkertijd zijn de opbrengsten in euro’s en CO2-reductie vaak onduidelijk. Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) laat zien dat dit geen redenen zijn om stil te blijven staan. Samen met Gydz hebben zij een gestructureerde aanpak ontwikkeld om het verduurzamingspotentieel van hun vastgoedportefeuille in kaart te brengen. Iris Verlinden van OMO en Cas van Roij van Gydz delen in deze break-out hun aanpak om stappen te zetten richting duurzame en comfortabele schoolgebouwen.
Kennisproduct geeft houvast voor natuurinclusieve schoolomgeving
Een natuurinclusieve onderwijsomgeving is goed voor de fysieke en mentale gezondheid van kinderen en medewerkers. Het helpt bij klimaatadaptatie, versterkt de biodiversiteit en biedt kinderen een contextrijke leeromgeving. Maar wat is een natuurinclusieve onderwijsomgeving precies? Welke aspecten zijn daarin belangrijk? En welke tools zijn hiervoor beschikbaar? In deze break-out gaat Vincent van der Veen, impactmanager kind en natuur bij IVN, dieper in op het thema natuurinclusiviteit in het onderwijs. Leidraad hierbij is het kennisproduct dat hij samen met het Collectief Natuurinclusief opstelde voor gemeenten, onderwijsbesturen en bouwers.
Vincent van der Veen
Impactmanager Kind en Natuur bij IVN
Versnellen in renovatie en herontwikkeling
Met een goed inhoudelijk proces herontwikkeling van bestaande scholen versnellen
Nieuwbouw van scholen is nauwelijks nog nodig. Nederland heeft genoeg scholen en ze zijn over het algemeen goed van kwaliteit.Deze bestaande scholen kunnen weer als nieuw worden gemaakt door renovatie of transformatie. Maar waar liggen nu precies kansen? Hoe is dit te realiseren? En wat zijn eventuele struikelblokken? In deze break-out duikt Wilma Kempinga van de stichting Mevrouw Meijer in de wereld van renovatie en transformatie.
Wilma Kempinga
Adviseur bij Stichting Mevrouw Meijer
Een bovengemeentelijk (regionaal) IHP als versneller voor betere onderwijshuisvesting
Samenwerken over gemeentegrenzen heen – kans of complexiteit?
Is een bovenregionaal Integraal Huisvestingsplan (IHP) een effectieve manier om gemeentelijke opgaven in de onderwijshuisvesting te versnellen en te verbeteren? Kan een regionaal vlekkenplan bijdragen aan meer draagvlak en een toekomstbestendige spreiding van scholen? Wat zijn de gevolgen voor onderwijskwaliteit, het lerarentekort en mogelijke verzuiling en impact voor dorp of wijk? In deze workshop verkennen we samen met Peter Loonstra (Draaijer) en een gemeentelijke ervaringsdeskundige de kansen én valkuilen van een gemeente-overstijgende aanpak. Wat levert het op in termen van integraliteit, regie en uitvoeringskracht? En wat vraagt het van gemeenten, schoolbesturen en andere betrokkenen?
Peter Loonstra
Senior Adviseur bij Draaijer
Industrieel, flexibel en demontabel bouwen
Een blik op het adaptieve bouwsysteem van morgen
Het BXL-bouwsysteem is gebaseerd op de principes van Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen en maakt gebruik van gestandaardiseerde prefab elementen. Met de betonnen kolommen, wanden, vloeren, en betonnen- en houten spouwbladen kunnen nagenoeg alle gebouwoplossingen worden gerealiseerd. In deze break-out vertellen Erwin Vrijhoeven en Bas Jansen van Peters Bouw en Onderhoud en Joost Roefs van architectenbureau De Twee Snoeken over de ins en outs van dit adaptieve bouwsysteem. Daarbij gaan ze dieper in op de nieuwbouw van het Ostrea Lyceum in Goes, het eerste onderwijsgebouw dat met dit bouwsysteem wordt gerealiseerd.
Erwin Vrijhoeven
Peters Bouw en Onderhoud
Bas Jansen
Peters Bouw en Onderhoud
Joost Roefs
Architect, onderdeel van De Twee Snoeken
Programma informatie
Vanaf 9.00 uur kun je je registreren. Het programma start om 09.45 uur en we sluiten het congres om 16.30 uur af met een netwerkborrel.