Verlengde leertijd gericht op het vergroten van kansen

| Door Odette Koldewey

Met extra leertijd krijgen leerlingen ruimte om hun talenten te ontdekken en ontplooien. Iets dat niet altijd even vanzelfsprekend is om van huis uit mee te krijgen.

Met ingang van komend schooljaar starten 8 middelbare scholen in Rotterdam met het aanbieden van extra uren voor ruim 1300 leerlingen, de zogenaamde dagprogrammering. Deze verlengde leertijd is gericht op de brede ontwikkeling en het vergroten van kansen van leerlingen. De uitbreiding volgt op 36 basisscholen in Rotterdam-Zuid, waarvan het merendeel al dagprogrammering aanbiedt sinds de start van schooljaar 2019-2020.

Wethouder Said Kasmi onthult symbolisch de dagprogrammering van het vo.

Naast taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en oriëntatie op beroepen zijn er onder andere lessen natuur, gezondheid, sport, bewegen, cultuur en techniek. Dagprogrammering is niet alleen leerzaam, maar juist ook ontspannend en inspirerend. Zo draagt dagprogrammering bij aan de brede ontwikkeling en het vergroten van de kansen van de leerlingen.
Wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur & Toerisme) markeerde de mijlpaal maandagmiddag op de Calvijn Julianaschool, die als eerste vo-school al aan de slag is met dagprogrammering. Kasmi: ‘De kansengelijkheid van leerlingen stond al onder druk en daarna volgde ook nog de coronacrisis. Ik ben blij dat we daarom kinderen die het het hardst nodig hebben, dagprogrammering kunnen aanbieden. Met de extra leertijd krijgen ze meer ruimte om hun talenten te ontdekken en ontplooien. Iets dat niet altijd even vanzelfsprekend is om van huis uit mee te krijgen.’

Structurele onderwijshervormingen
Kasmi pleit samen met de wethouders van de andere grote steden op de formatietafel voor structurele onderwijshervormingen, met meer structurele investeringen. ‘Kinderen die het het hardst nodig hebben, kunnen op de langere termijn profiteren van concepten als de dagprogrammering. We moeten dit in Nederland structureel met elkaar regelen. Niet alleen voor Rotterdam-Zuid,’ aldus Kasmi.

NPRZ
Sinds schooljaar 2019-2020 bieden alle basisscholen (30) in de Children’s Zone in Rotterdam Zuid plus twee daarbuiten, al hun leerlingen tien uur extra leertijd per week. Dit wordt gedaan in het kader van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ).

Wethouder Said Kasmi bezoekt een van de dagprogrammering-workshops.

Een langlopend partnerprogramma waarmee de samenwerkende partijen op Zuid de achterstanden in dit gebied te lijf gaan. Afgelopen schooljaar 2020-2021 zijn er vier basisscholen in Rotterdam Zuid bijgekomen en per schooljaar 2021-2022 komen daar dus ook acht scholen voor voortgezet onderwijs bij. Zo kan de lijn die is ingezet in het basisonderwijs worden doorgezet in het voortgezet onderwijs en worden de leerlingen beter voorbereid op hun toekomst.

Kloof verkleinen
Marco Pastors, directeur van het NPRZ, is blij met deze ontwikkeling. Hij signaleert ook een groeiende belangstelling voor de Dagprogrammering bij andere steden in ons land. ‘In de oproep ‘Dicht de Kloof!’ vragen vijftien burgemeesters extra aandacht voor de positie van de bewoners van de aandachtswijken. Deze raken verder achterop vergeleken bij de rest van ons land. Kinderen in deze wijken hebben niet dezelfde kansen als leeftijdgenoten elders. Achterstanden dreigen te worden doorgegeven aan een volgende generatie. De Dagprogrammering wordt door de 15 burgemeesters gezien als een van de werkende middelen om de kloof te verkleinen. Om kinderen in onze aandachtswijken dezelfde kansen te geven als hun leertijdgenoten elders.’

Wereldburgers
Tamara Breur adjunct-directeur Calvijn Juliana, is enthousiast over dagprogrammering: “Calvijn Juliana wil meer zijn dan een school alleen, maar een verlengde van de huiskamer. Het doel is kinderen opleiden tot wereldburgers die deelnemen aan de maatschappij. De extra uren Dagprogrammering maken dit beter mogelijk.’

Passend bij school, leerkrachten en leerlingen
Iedere school vult de activiteiten op zijn eigen manier in, passend bij het profiel van de school, de leerkrachten, de leerlingen en hun ouders. Deze aanpak is uniek in Nederland en wordt deels door de gemeente Rotterdam en deels door het Rijk, vanuit de zogenaamde ‘regiodeal’ voor het NPRZ-gebied gefinancierd.