Jos Sentel, Syntrus Achmea Real Estate & Finance – Het bekende Zweedse woonwarenhuis gebruikt al enige jaren de slogan ‘Aandacht maakt alles mooier’. Ik geloof oprecht dat dit waar is. Zeker ook wanneer het gaat om het domein waar dit woonwarenhuis (nog) niet actief is: de dagelijkse leefomgeving buiten de woning oftewel de buurt. Wanneer we in buurten aanleiding creëren voor menselijke interactie, zorgt dit voor een gezondere en gelukkiger bevolking, daar ben ik van overtuigd.
Het bekende Zweedse woonwarenhuis gebruikt al enige jaren de slogan ‘Aandacht maakt alles mooier’. Ik geloof oprecht dat dit waar is. Zeker ook wanneer het gaat om het domein waar dit woonwarenhuis (nog) niet actief is: de dagelijkse leefomgeving buiten de woning oftewel de buurt. Wanneer we in buurten aanleiding creëren voor menselijke interactie, zorgt dit voor een gezondere en gelukkiger bevolking, daar ben ik van overtuigd.
De uitdaging is dus om authentieke aandacht (weer) een plek te geven in de leefomgeving van mensen. Ik blijf even in Zweden; daar is de fika namelijk een geweldige stimulans voor aandacht. Het is simpel gezegd een ‘verplicht’ koffiemoment waarbij het niet ongebruikelijk is om elkaar te vragen naar hoe het nou echt met je gaat. Deze vanzelfsprekende vorm van aandacht brengt mensen werkelijk dichter bij elkaar en maakt mensen bewezen blijer, gelukkiger en gezonder. De uitdaging is dus om een buurtgerichte variant van fika te bedenken! Een buurtbarbecue of straatfeest zijn voor de hand liggende ideeën.
Ik heb diverse inspirerende boeken van de Deense architect Jan Gehl in de boekenkast staan. Zijn standaardwerk is Life Between Buildings uit de vroege jaren ’70. Hij spreekt daarin over drie belangrijke activiteiten die tussen gebouwen mogelijk moeten zijn: kijken, luisteren en praten. Anders gezegd: aandacht geven en/of krijgen! In het digitale tijdperk vullen we dit helaas steeds oppervlakkiger in. Met als gevolg dat de onbegrensde mogelijkheden voor connectivity gepaard gaan met groeiende eenzaamheid onder diverse bevolkingsgroepen en dan met name onder ouderen.
Overigens is het nog wel de vraag wat nou ouderen zijn. Ik ‘schrok’ toen ik een onderzoeksrapport las over ouderen als de groep 55-plussers met een toenemende vraag naar extramurale zorgfuncties. Dit lijkt me losgezongen van de realiteit! We leven in een tijd waarin Mick Jagger op zijn 74ste nog op tournee gaat en Sjaak Swart op zijn 79ste nog een potje speelt met oud-internationals. Ik stel vast dat 70 het nieuwe 55 is. We moeten het hebben over de groep die de 70 ruim is gepasseerd, dus laten we daar in de definities en statistieken ook rekening mee gaan houden.
Een van de oplossingen is redelijk eenvoudig: laat deze ouderen met en voor elkaar zorgen! In Zweden neemt het Senior Living Together-concept in populariteit toe. Binnen dit concept worden ouderen niet als het probleem gezien, maar als onderdeel van de oplossing. Groepen ouderen zijn daar namelijk op zoek naar een manier van leven waarbij leeftijd niet uitmaakt. Drijfveren zijn nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe dingen te leren en nieuwe ideeën te testen. Deze ontwikkeling biedt kansen voor partijen die met zorgvastgoed bezig zijn.
Mijn advies is wel om dan wel uit te gaan van gelijkgestemden, want dat maakt de kans op aandacht voor elkaar groter.
Tot slot nog een laatste uitstapje naar Zweden. In diverse lijstjes over gezondheid en geluk staat het land hoog op de lijst, zo niet het hoogst. Ik denk omdat ze de kunst verstaan om waarachtige aandacht voor elkaar te hebben!