/ verbindend in maatschappelijk vastgoed
IVVD De Bernardus is weer het baken van Made Header
Gemeenten
Artikel

De Bernardus is weer het baken van Made

9 december 2024

De Bernarduskerk vormde meer dan een eeuw het kloppend hart van het katholieke leven in Made, tot de kerk in 2022 aan de eredienst werd onttrokken. Na een intensieve restauratie, verduurzaming en herbestemming is ‘De Bernardus’ nu als sociaal-cultureel centrum opnieuw het baken in het dorp. Een herontwikkeling van bloed, zweet en tranen is daarmee ten einde gekomen.

Op de plek waar werd gedoopt, gevierd, getrouwd en gerouwd, komen ‘Mayenèrs’ nu om boeken te lenen, kinderen naar de opvang te brengen of een theatervoorstelling te bezoeken. Het monument uit 1870 huisvest maar liefst 48 verenigingen uit het dorp, van de biljartclub tot de creaclub en van het consultatiebureau tot dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. Het herontwikkelingsproject van BOEi, Breda Bouw en de Gemeente Drimmelen laat zien hoe met gezamenlijke inspanning leegstaande iconische kerkgebouwen weer tot leven kunnen worden gewekt. 

IVVD De Bernardus is weer het baken van Made 1

Gemakkelijk ging de herontwikkeling van de kerk niet. Daar is Rinkjan Postma, ontwikkelingsmanager voor BOEi duidelijk over. ‘We zijn bij BOEi gespecialiseerd in het herbestemmen van cultureel erfgoed. Dat doe ik al ruim vijftien jaar, maar dit was by far het moeilijkste project dat ik ooit heb gedraaid. Ook qua verduurzaming.’ Voor Gian van Dorst, projectleider vanuit Breda Bouw, was het ook geen walk in the park. De uitdaging voor hem was vooral om telkens de veranderende wensen van de verschillende verenigingen in te passen in het ontwerp.  

Quote icoon

‘Met de nieuwe Bernardus hebben we echt een huiskamer voor alle inwoners’

IVVD De Bernardus is weer het baken van Made Peter Leijten

Leefbaar dorp 

Een proces van bloed, zweet en tranen, zo noemt Peter Leijten het project Bernardus. Vanuit de gemeente Drimmelen was Leijten als projectleider betrokken bij de herontwikkeling van de kerk. ‘We hebben het nodige meegemaakt de afgelopen jaren: stijgende bouwkosten, stijgende energiekosten, de hypotheekrente die omhoog knalde, problemen rond levering van materialen, problemen rond netcongestie. We hebben heel wat uitdagingen moeten overwinnen, maar het is ons uiteindelijk gelukt.’ 

Tijdens het moeizame traject heeft het regelmatig geschuurd tussen de betrokken partijen, zo verklapt Leijten. ‘Maar zonder schuren geen glans. We hebben altijd het einddoel voor ogen gehouden en zijn dan ook supertrots dat het ons is gelukt. Er staat nu een prachtig sociaal-cultureel centrum voor jong en oud. Een centrum voor heel Made. Dat komt de leefbaarheid van het dorp enorm ten goede. En dat is precies wat we met z’n allen vooraf voor ogen hadden.’ 

IVVD De Bernardus is weer het baken van Made 2

Voorgeschiedenis 

De herontwikkeling van de Bernarduskerk kent een lange voorgeschiedenis en is onderdeel van een bredere gebiedsontwikkeling in het centrum van Made. Al in 2016 ontstond het idee om het voormalig sociaal-cultureel centrum de Mayboom in de kerk te huisvesten. Leijten: ‘Er is in dat jaar een dorpsvisie opgesteld voor het centrumgebied. De gemeente wenste echter geen opdrachtgever te zijn van de herontwikkeling van de kerk en ook niet de exploitant te worden van het sociaal-cultureel centrum. Daarvoor is BOEi in beeld gekomen. Zij hebben naast ervaring met het restaureren van cultureel erfgoed ook ervaring met het exploiteren ervan.’ 

IVVD De Bernardus is weer het baken van Made 3

BOEi is in de huidige constructie de eigenaar en exploitant van De Bernardus met drie huurders: bibliotheek Theek 5, kinderdagverblijf Kibeo en stichting ‘De Bernardus’. De stichting neemt het sociaal-culturele deel van de kerk op zich. ‘Dat gaan ze op een ondernemende basis exploiteren waarbij het de bedoeling is dat ze op termijn zelfbedruipend worden’, stelt Leijten. ‘Maar de komende twaalf jaar ontvangen zij vanuit de gemeente nog een jaarlijkse exploitatiesubsidie. Daarnaast hebben ze een eenmalige bijdrage ontvangen voor de inrichting van de kerk.’  

Quote icoon

‘Participatie vanuit het dorp was heel belangrijk bij dit project’

IVVD De Bernardus is weer het baken van Made Rinkjan Postma

Participatie 

Een intensief participatietraject ging vooraf aan de verbouwing. Postma: ‘We hebben met alle verenigingen gesproken en we hebben drie rondes gehouden met de bewoners van het dorp. Samen hebben we gekeken naar de hele puzzel. Hoe gaan we om met het parkeren? Hoe gaan we om met de nieuwbouwwoningen rondom de kerk? Hoe gaan we om met het groen in het gebied? En hoe gaan we het geheel financieren? Op al die aspecten hadden de inwoners inspraak. Dat heeft gezorgd voor veel draagvlak in het dorp en kwam het project enorm ten goede.’ 

IVVD De Bernardus is weer het baken van Made 4

Die participatie maakte het werk van Van Dorst echter niet makkelijker. Hij kreeg gedurende het project regelmatig te maken met voortschrijdend inzicht vanuit de toekomstige gebruikers. ‘Er kwamen opeens allerlei wensen bij die niet in het originele ontwerp zaten. Zo was het filmtheater in eerste instantie niet gepland. Dat heeft een behoorlijke aanpassing van het ontwerp gevraagd. De akoestiek, de geluidswering en de verduistering moesten worden aangepast, en ook naar de ventilatie en koeling moest opnieuw worden gekeken. Dat zorgde voor de nodige uitdagingen in de uitvoering.’ 

Verduurzaming

De grootste uitdaging was misschien wel het verduurzamen van de Bernardus. De doelstelling was om het kerkgebouw gasloos te maken, maar al snel bleek dat geen haalbare kaart. Postma: ‘Kerkgebouwen zijn vanwege hun afmetingen en hoogtes lastig te verduurzamen. Vandaar dat we de kerk hebben verdeeld in verschillende energiezones. In de nieuwbouwdelen -de theaterzaal, de kinderopvang en de kantoren op de verdiepingen- halen we hoge isolatiewaardes. Hier kunnen we met laagtemperatuur de ruimtes verwarmen. Met twee warmtepompen en 60 zonnepanelen houden we de energiekosten voor de gebruikers zo betaalbaar. In het schip van de kerk halen we die waardes niet: daar is het koeler. Maar als het echt koud wordt in de winter, dan kunnen we met de gasketel altijd bijverwarmen.’ 

IVVD De Bernardus is weer het baken van Made 5

Goede isolatie van het 155 jaar oude gebouw was nodig om de warmtevraag zo laag mogelijk te houden. Breda Bouw legde daarom een geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming aan. Kozijnen werden vernieuwd met A++ glas en waar dat niet kon, werd achterzet beglazing toegepast. Ook werden de gewelven aan de bovenkant van de kerk geïsoleerd. Daarmee is de energievraag behoorlijk gedrukt.  

Balans opmaken 

Postma: ‘We hebben het gasverbruik zoveel mogelijk verschoven naar elektra en wekken zoveel mogelijk energie op met zonnepanelen. De berekeningen zijn positief, maar hoe dat in de praktijk uitpakt is nog onduidelijk. Na het eerste jaar zullen we de balans opmaken. Dan weten we meer.’ Van Dorst: ‘De mensen uit Made zijn in ieder geval tevreden over het nieuwe sociaal-cultureel centrum. Ik heb nauwelijks klachten gehoord. De getransformeerde kerk wordt als heel prettig ervaren en heeft weer een functie gekregen in het centrum van het dorp.’ 

IVVD De Bernardus is weer het baken van Made Gian van dorst

Ook Leijten hoort voornamelijk positieve geluiden over de nieuwe Bernardus. ‘Voor de gemeente is het sociaal-cultureel centrum heel belangrijk. Het vergroot de leefbaarheid enorm en zorgt dat het dorp weer echt een hart heeft: een huiskamer voor alle inwoners. Gian heeft hierbij fantastisch werk geleverd. Hij heeft al die extra wensen en aanpassingen heel goed gecoördineerd vanuit Breda Bouw.’ 

Quote icoon

‘Monumenten-technisch konden we niet meer dan 60 zonnepanelen kwijt’

Kartrekkers 
Postma: ‘Het was een complex project met sturing vanuit verschillende perspectieven en met diverse geldstromen. We hebben alle drie regelmatig gedacht ‘waar zijn we in hemelsnaam aan begonnen’, maar de betrokkenheid vanuit het dorp heeft ons erdoorheen gesleept.’ De rol van de projectleiders was daarnaast doorslaggevend, stelt Postma: ‘Dit soort projecten heeft kartrekkers nodig en met Gian en Peter hadden we twee giganten. Peter heeft over alle zuilen van de gemeente heen alles vlot getrokken op ambtelijk en bestuurlijk niveau en Gian heeft alles bouwkundig, technisch en procedureel opgelost. Zonder de inzet van deze mannen was dit project nooit zo goed gelukt.’ 

Toch mag één andere naam niet onvermeld blijven, stelt Van Dorst. ‘Cees Kwaaitaal, eigenaar van Breda Bouw. Hij heeft het proces gefinancierd en gefaciliteerd en was verreweg de grootste en belangrijkste kartrekker van dit project. Zonder hem hadden we nu niet zo’n fraai cultureel centrum gehad.’