![](./pubData/source/images/pages/page24.jpg)
meters vloeroppervlak nodig hebben in onze
schoolgebouwen. Daarnaast kijken we bij-voorbeeld
naar samenwerking met het ROC.
Ook daar kijken we naar de mogelijkheid van
gemeenschappelijke lokalen en ontwikkelen
we doorlopende leerlijnen.’
Verschuiving in het land
Achterhoek VO heeft de zaken goed op orde.
Er is tijdig en goed op de krimp geanticipeerd
waardoor de kwaliteit van het vo-onderwijs
in de Achterhoek is gewaarborgd. Hiermee
is het gebied nabij de Duitse grens een voor-beeld
voor andere krimpregio’s in Nederland.
‘Er zijn helaas nog genoeg gebieden waar
scholen in de concurrentiestand staan’, weet
Van der Esch. Toch ziet hij stilaan een ver-schuiving
in het land. In Den Haag is men, na
een flinke krimplobby, wakker geworden en
zijn regels aangepast en versoepeld om het
scholen makkelijker te maken te fuseren. En
in krimpgebieden ontstaat langzaamaan een
andere mindset bij besturen en medezeggen-schapsraden.
Samenwerking is volgens Van
is continu in ontwikkeling, er zijn allerlei ver-nieuwingen
der Esch de sleutel tot het succes. ‘Er zullen
nodig die we eigenlijk niet langer
hobbels genomen moeten worden en er zal
kunnen uitstellen. Dergelijke onderwijskundige
altijd een bepaalde mate van weerstand zijn,
vernieuwingen kun je veel makkelijker door-voeren
maar door samenwerking – en in sommige
als je met een nieuwe school begint.
gevallen samengaan – kun je het onderwijs
In die zin biedt de krimp zeker kansen. We
vernieuwen en up-to-date houden. Zo houd
willen daarbij al het goede van de oude scho-len
je de scholen gezond en zorg je dat leerlin-gen
behouden, maar aangevuld met nieuwe
het best mogelijke onderwijs krijgen. Daar
onderwijsconcepten.’
draait het tenslotte om.’ <
Samenwerking met het bedrijfsleven
Henk van der
In de zoektocht naar een gezonde bedrijfsvoe-ring
Esch: ‘Er zijn
en een passend aantal vierkante meters
HENK VAN DER ESCH
helaas nog
lesruimte kijkt Achterhoek VO ook buiten
• Initiator van Achterhoek VO
de eigen schoolmuren. ‘We kijken ook naar
(2008 t/m 2010)
genoeg gebie-den
andere oplossingen, zoals meer en betere
• Bestuursvoorzitter Achterhoek VO
waar
samenwerking met het bedrijfsleven. Daar
(vanaf 2011 tot heden)
zijn we nu mee bezig in het vmbo. Zo hebben
scholen in de
• Lid en voorzitter themagroep onderwijs
we, samen met andere schoolbesturen, het
van het Nationaal Netwerk Bevolkingsda-ling
concurrentie-stand
STERA-project opgestart, waarbij leerlingen
(sinds 2009)
staan’
deels worden opgeleid binnen bedrijven. In
• Lid en voorzitter werkgroep Krimp & Ont-groening
Zutphen krijgt een groep leerlingen bijvoor-beeld
van de VO-raad (sinds 2012)
praktijkles in het verzorgingstehuis, we
• Krimpspreker op conferenties (sinds 2010)
noemen dat wel praktijk-realistisch leren. Alle
• Adviseur Regionale Samenwerking,
betrokken partijen zijn hier enthousiast over en
VO-raad (sinds oktober 2018)
het betekent voor ons dat we minder vierkante
24 Vastgoedsturing #12 ONDERWIJSVASTGOED