/ verbindend in maatschappelijk vastgoed
SEL2 Robert Koelewijn Fotografie 121124 145 min
Onderwijs
Artikel

Verbinding en ontmoetingsfunctie staan centraal in CKC De Ark; nieuwe kindvoorziening Bunschoten-Spakenburg

1 juli 2025

In de gemeente Bunschoten-Spakenburg worden volop scholen gerealiseerd. Afgelopen najaar is het Christelijk Kindcentrum (CKC) De Ark opgeleverd. Naast ruimte voor het basisonderwijs is er ook kinderopvang en een ruimte ingericht voor activiteiten in de buurt. Bureau Bos was betrokken bij de visievorming en mocht uiteindelijk ook het ontwerp verzorgen. Samen met directeur Jenneke Nijkamp blikken we terug op de periode van co-creatie, de samenwerking en de eerste bevindingen.

Tekst: Marco van Zandwijk  Fotografie: Robert Koelewijn

Co-creatie als fundament

Terugkijkend is, zowel de architect als gebruiker, trots op de uitstraling en positionering van het gebouw in de wijk. Met de keuze voor verhuizing naar de nieuwbouwwijk ontstond de unieke kans om een kindcentrum te realiseren waarin onderwijs, opvang en ontwikkeling naadloos op elkaar aansluiten. Bureau Bos werd door de gemeente als architect betrokken bij het co-creatieproces. “We mochten samen dromen over hoe het ideale gebouw eruit zou zien.” Wat vinden wij belangrijk? Hoe willen we dat kinderen zich hier voelen? Die vragen stonden centraal, vertelt Jenneke Nijkamp, directeur van basisschool De Ark. “In verschillende brainstormsessies konden de verschillende gebruikersgroepen hun ideeën en wensen delen. Hier ontstond ook de wens voor een gebouw met ronde vormen. Onze inbreng werd serieus genomen. We mochten echt tot het allerlaatste moment meedenken, onze mening geven en aanpassingen doorvoeren.”

SEL2 Robert Koelewijn Fotografie 121124 145 min
Robert Koelewijn Fotografie 121124 103 min

Gebouw dat samenwerking stimuleert

“Een plek waar ieder kind – van 0 tot 13 jaar – zich veilig voelt en optimaal kan ontwikkelen. Dat was het uitgangspunt voor het ontwerp en de realisatie van het nieuwe kindcentrum in Bunschoten”, aan het woord is Elianne Reijers, architecte van Bureau Bos.

“Het schoolgebouw is ontworpen als een paviljoen, waarbij de buitenruimte naadloos overgaat in het park. De afgeronde vormen en overstekende vloerranden geven het gebouw een uitnodigende uitstraling, terwijl de gevelbekleding met een houtlook bijdraagt aan een warme en prettige sfeer. Grote ramen, met glas tot aan de vloer, zorgen voor een open verbinding tussen binnen en buiten.

Quote icoon

"In het ontwerpproces speelde de school continu een actieve rol"

Afbeelding 2 Eerste handschets VO

Plein met waterpomp

Tegenover de supermarkt, is een kiss & ride-zone aangelegd voor het halen en brengen. Deze verharde zone kan ook dienstdoen als extra ruimte voor buitenspelen. Verder is het terrein voorzien van voldoende waterdoorlatende materialen zoals een natuurlijke afvoer van regenwater via een wadi. Park, schoolplein en leeromgeving vloeien zo naadloos in elkaar over.” 

Op het speelplein staat inmiddels ook een waterpomp. Deze maakt het regenwater beschikbaar om mee te spelen. De aannemer, Bouw Combinatie Eemnes, heeft samen met de architect deze ‘buurtput’ op het speelplein bedacht en gaven het cadeau aan CKC de Ark.

Robert Koelewijn Fotografie 121124 96 min

Kookeiland als blikvanger

De school zelf biedt meer dan alleen leslokalen. De centrale hal, het gymlokaal en de tribunetrap zijn zo ontworpen dat ze samen kunnen functioneren als een theater. Daarnaast is er direct grenzend aan de centrale hal een open ruimte met een keuken. Jenneke licht toe: “Bij binnenkomst valt je blik direct op het kookeiland. De entree voelt daarmee als huiskamer.” Ondanks de open verbindingen zijn rust en rumoer goed van elkaar gescheiden in het gebouw. Klaslokalen beschikken over een werkruimte buiten de klas. Deze werkruimte ligt niet in de gang, maar juist tussen twee lokalen: een rustige plek met toezicht vanuit de groepsruimte.

Robert Koelewijn Fotografie 121124 134 min

Flexibel en aanpasbaar

De gekozen materialisering is gericht op minimaal onderhoud en een lange levensduur. Het gebouw zelf is gasloos, energieneutraal en flexibel. “Dat het ontwerp goed aanpasbaar is bleek al tijdens de bouw”, vertelt Elianne. “Tijdens het bouwproces zijn er nog twee lokalen als een derde bouwlaag toegevoegd. Hiermee kan de school doorgroeien naar 400 leerlingen. Dit kon vrij gemakkelijk gebeuren omdat wij hier met oog op de toekomst in het ontwerp, de constructie en bij de omgevingsvergunning al rekening mee hadden gehouden.”

Buurtlokaal

In het gebouw is een buurtlokaal opgenomen. Jenneke vertelt daarover: “Recent is een buurtstichting opgericht, die activiteiten voor kinderen, hun ouders, maar ook voor senioren gaat organiseren. De daarmee gecreëerde ontmoetingsfunctie is een aanwinst voor de wijk in opbouw. Het versterkt de sociale controle en zorgt voor eigenaarschap.” Het buurtlokaal ligt strategisch: aan de kant van de woningen, grenzend aan de gemeenschappelijke hal en nabij het speellokaal en de keuken.

Nieuw en toch vertrouwd

Doordat de oude locatie op loopafstand van de nieuwbouw lag, zijn er door de school tussentijds veel uitstapjes naar de bouw geweest. “Het gebouw voelde na de verhuizing ook meteen vertrouwd. Doordat we tijdens de bouwfase al regelmatig een kijkje mochten nemen, was de overstap voor zowel de kinderen als het personeel heel natuurlijk”, vertelt Jenneke.

Kijk voor meer informatie op www.bureaubos.nl/projecten/ckc-de-ark-bunschoten