In de gemeente Bunschoten-Spakenburg worden volop scholen gerealiseerd. Afgelopen najaar is het Christelijk Kindcentrum (CKC) De Ark opgeleverd. Naast ruimte voor het basisonderwijs is er ook kinderopvang en een ruimte ingericht voor activiteiten in de buurt. Bureau Bos was betrokken bij de visievorming en mocht uiteindelijk ook het ontwerp verzorgen. Samen met directeur Jenneke Nijkamp blikken we terug op de periode van co-creatie, de samenwerking en de eerste bevindingen.
Tekst: Marco van Zandwijk Fotografie: Robert Koelewijn
Co-creatie als fundament
Terugkijkend is, zowel de architect als gebruiker, trots op de uitstraling en positionering van het gebouw in de wijk. Met de keuze voor verhuizing naar de nieuwbouwwijk ontstond de unieke kans om een kindcentrum te realiseren waarin onderwijs, opvang en ontwikkeling naadloos op elkaar aansluiten. Bureau Bos werd door de gemeente als architect betrokken bij het co-creatieproces. “We mochten samen dromen over hoe het ideale gebouw eruit zou zien.” Wat vinden wij belangrijk? Hoe willen we dat kinderen zich hier voelen? Die vragen stonden centraal, vertelt Jenneke Nijkamp, directeur van basisschool De Ark. “In verschillende brainstormsessies konden de verschillende gebruikersgroepen hun ideeën en wensen delen. Hier ontstond ook de wens voor een gebouw met ronde vormen. Onze inbreng werd serieus genomen. We mochten echt tot het allerlaatste moment meedenken, onze mening geven en aanpassingen doorvoeren.”
“Het schoolgebouw is ontworpen als een paviljoen, waarbij de buitenruimte naadloos overgaat in het park. De afgeronde vormen en overstekende vloerranden geven het gebouw een uitnodigende uitstraling, terwijl de gevelbekleding met een houtlook bijdraagt aan een warme en prettige sfeer. Grote ramen, met glas tot aan de vloer, zorgen voor een open verbinding tussen binnen en buiten.
Op het speelplein staat inmiddels ook een waterpomp. Deze maakt het regenwater beschikbaar om mee te spelen. De aannemer, Bouw Combinatie Eemnes, heeft samen met de architect deze ‘buurtput’ op het speelplein bedacht en gaven het cadeau aan CKC de Ark.
Kookeiland als blikvanger
De school zelf biedt meer dan alleen leslokalen. De centrale hal, het gymlokaal en de tribunetrap zijn zo ontworpen dat ze samen kunnen functioneren als een theater. Daarnaast is er direct grenzend aan de centrale hal een open ruimte met een keuken. Jenneke licht toe: “Bij binnenkomst valt je blik direct op het kookeiland. De entree voelt daarmee als huiskamer.” Ondanks de open verbindingen zijn rust en rumoer goed van elkaar gescheiden in het gebouw. Klaslokalen beschikken over een werkruimte buiten de klas. Deze werkruimte ligt niet in de gang, maar juist tussen twee lokalen: een rustige plek met toezicht vanuit de groepsruimte.
Buurtlokaal
In het gebouw is een buurtlokaal opgenomen. Jenneke vertelt daarover: “Recent is een buurtstichting opgericht, die activiteiten voor kinderen, hun ouders, maar ook voor senioren gaat organiseren. De daarmee gecreëerde ontmoetingsfunctie is een aanwinst voor de wijk in opbouw. Het versterkt de sociale controle en zorgt voor eigenaarschap.” Het buurtlokaal ligt strategisch: aan de kant van de woningen, grenzend aan de gemeenschappelijke hal en nabij het speellokaal en de keuken.
Nieuw en toch vertrouwd
Doordat de oude locatie op loopafstand van de nieuwbouw lag, zijn er door de school tussentijds veel uitstapjes naar de bouw geweest. “Het gebouw voelde na de verhuizing ook meteen vertrouwd. Doordat we tijdens de bouwfase al regelmatig een kijkje mochten nemen, was de overstap voor zowel de kinderen als het personeel heel natuurlijk”, vertelt Jenneke.
Kijk voor meer informatie op www.bureaubos.nl/projecten/ckc-de-ark-bunschoten