Goede, gezonde en duurzame schoolgebouwen zijn cruciaal voor goed onderwijs. Door een groeiend gebrek aan grondstoffen, personeel en ruimte komt de scholenbouwopgave echter in de knel. De komende jaren ligt er een forse uitdaging om ondanks deze schaarsten toch de benodigde bouwbeweging in gang te zetten en waar dat kan zelfs te versnellen. Gemeenten en schoolbesturen hebben de Rijksoverheid hierbij hard nodig. Nieuwe financieringsmogelijkheden en minder dwingende wet- en regelgeving kunnen uitkomst bieden. Ook stakeholders spelen hierbij een belangrijke rol, want goed onderwijsvastgoed is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Circulair en modulair bouwen
Bij scholenbouw wordt steeds vaker gestreefd naar circulair materiaalgebruik. Door circulair en modulair te bouwen met gestandaardiseerde bouwstenen wordt de bouwtijd verkort, worden minder grondstoffen gebruikt en wordt minder CO2 uitgestoten op de bouwplaats. Scholen worden bovendien materialendepots waar in de toekomst gebruik van gemaakt kan worden. Markt- en bouwpartijen spelen hierop in met innovatieve nieuwe concepten rondom circulair en modulair bouwen.
Innovatief aanbesteden
Nieuwe Innovatieve aanbestedingsmethodes voor de bouw-, renovatie- en vervangingsopgave van scholen kunnen de noodzakelijke versnelling in scholenbouw een belangrijke duw in de rug geven. Door raamovereenkomsten te sluiten en opdrachten te bundelen hoeven er niet telkens nieuwe aanbestedingen in de markt gezet te worden. Een standaard PvE vormt hierin een leidraad. Dit scheelt veel tijd in het voortraject en stimuleert de innovatiekracht van de markt. De gemeente Amsterdam heeft deze manier van aanbesteden al toegepast in het Innovatiepartnerschap Schoolgebouwen.
Mixen van functies
Naast grondstoffen en personeel wordt ook ruimte steeds schaarser in Nederland. Zeker in de steden. Door functies te combineren in maatschappelijk vastgoed kunnen we beter, slimmer en creatiever gebruik maken van die schaarse ruimte. Combinaties van scholen, kinderopvang sportaccommodaties en welzijns- en gezondheidsvoorzieningen komen steeds vaker voor. Functiemenging zorgt zo niet alleen voor efficiënter ruimtegebruik, maar ook voor betere samenwerking tussen partijen en dus voor maatschappelijke meerwaarde.
Contextrijke leeromgeving
De vraag naar contextrijke leeromgevingen neemt nog steeds toe. Vooral voor het beroepsonderwijs is het van belang om de ‘praktijk’ de school in te halen. Hierdoor ontstaan nieuwe combinaties en samenwerkingsverbanden. Zo opende Firda onlangs een nieuwe school voor verpleegkundige in ziekenhuis Nije Smellinghe in Drachten. In het (beroeps)onderwijs worden zo ook buiten de schoolmuren steeds meer hybride leeromgevingen gecreëerd.
Inclusief onderwijs
In 2035 moeten de meeste scholen de overgang naar inclusief onderwijs hebben gemaakt. Hiervoor heeft de overheid de werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035 opgesteld. In deze agenda staan de ambities, acties en noodzakelijke maatregelen beschreven om tot inclusief onderwijs te komen. Belangrijke thema’s voor het vastgoed zijn: toegankelijkheid, flexibiliteit, prikkelarm, ruime doorgangen en meer ruimtes voor extra ondersteuning en/of (zorg)partners.
Gezonde schoolgebouwen
Ondanks alle inspanningen tijdens Corona voldoen nog niet alle bestaande scholen aan de huidige ventilatie-eisen. Het Frisse Scholen-programma vanuit de overheid helpt schoolbesturen om hier bij renovatie en nieuwbouw op te sturen. Vanaf 1 juli 2025 zal de verplichtingstelling van CO2-meters in alle schoolgebouwen zijn opgenomen in het Besluit bouwwerken leefomgeving. Ook het vergroenen van onderwijsgebouwen en schoolpleinen zorgt voor een gezondere leeromgeving. Andere belangrijke ontwikkelingen in gezond bouwen zijn installatiearm ontwerpen en bouwen met biobased materialen zoals hout, hennep en vlas.
Netcongestie
De toenemende netcongestie heeft directe gevolgen voor nieuwbouw-, renovatie- en verduurzamingsprojecten in het onderwijs. Projecten lopen risico op vertraging en nieuwe gebouwen kunnen mogelijk niet tijdig worden aangesloten op het elektriciteitsnet. Toch zijn er steeds meer oplossingen om deze uitdaging het hoofd te bieden. Energieopslag en vraagsturing helpen om het verbruik te spreiden en piekbelastingen te verminderen. Met slimme technieken en monitoringstechnieken kan beter worden ingespeeld op fluctuaties in vraag en aanbod.
Onderwijsfinanciering
De bekostiging van onderwijshuisvesting is al jarenlang onderwerp van discussie. Gemeenten en schoolbesturen ervaren doorgaans te weinig financiële middelen te krijgen van de Rijksoverheid om de bouwopgave te realiseren. Ook werpt het huidige bekostigingssysteem beperkingen op voor investeringen in kwaliteit en duurzaamheid vanwege de split-incentive en het investeringsverbod. Vanuit het Rijk wordt gewerkt aan een verduidelijking van wetgeving waarbij ook het investeringsverbod wordt genuanceerd. De beoogde datum van inwerkingtreding is 1 augustus 2025.