/ verbindend in maatschappelijk vastgoed
IVVD trendradar gemeenten
Gemeenten
Artikel

Trendradar Gemeenten: Het water staat vastgoedafdelingen aan de lippen

11 december 2024

Vastgoedafdelingen van gemeenten staan onder grote druk. Bij veel gemeenten is een groeiend gebrek aan capaciteit en expertise, terwijl er grote opgaven liggen. Veel gemeentelijk vastgoed is verouderd of sluit niet meer aan bij de behoeften in de wijken en buurten. Met het gevreesde ravijnjaar in het vooruitzicht komt de noodzakelijke verduurzaming van gebouwen bovendien onder druk te staan. En dat terwijl urgente thema’s als asielopvang, leefbaarheid in wijken, vergroening en de energie- en materialentransitie vragen om strategische keuzes en goed lange termijn beleid. Een verdere professionalisering van vastgoedafdelingen is nodig om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

IVVD Trendradar illustratie Gemeenten

Vervangingsopgave 

Het maatschappelijk vastgoed in Nederland is sterk verouderd. Een flink deel is zelfs ouder dan veertig jaar. Dit vastgoed is niet duurzaam en sluit niet meer aan op de ontwikkelingen in de wijken en buurten. Er ligt dan ook een enorme vervangings- en verduurzamingsopgave. De komende jaren staan gemeenten voor de uitdaging hier op een goede manier invulling aan te geven. Dit vraagt om een strategische sturing op het vastgoed waarbij de behoeften van de wijken scherp in beeld moeten worden gebracht. 

Quote icoon

‘We moeten ontwikkelingen binnen wijken combineren en daar een goed programma op ontwikkelen’ 

IVVD Trendradar Gemeenten Het water staat vastgoedafdelingen aan de lippen Mark van Rotterdam

Personeelstekorten 

In het hele land kampen gemeenten met een gebrek aan personeel. De uitstroom neemt toe en die stijging lijkt zelfs te versnellen. Zo was het aantal openstaande vacatures bij gemeenten eind 2023 ruim tweemaal zo hoog als eind 2019, zo blijkt uit het Integraal Overzicht Financiën Gemeenten 2024 van Binnenlandse Zaken. De uitvoeringskracht van gemeenten blijft daardoor achter bij de toename van ambities en taken. Vooral bij kleinere gemeenten is dat het geval. Dit heeft ook zijn weerslag op het beleidsterrein vastgoed en grondzaken, op de kennisborging en op de doorlooptijd van vastgoedprojecten. 

Complexe opgaven 
We leven in een complexe tijd met meerdere transities en een groeiende druk op de ruimte. Steden groeien en binnenstedelijke ontwikkelingen worden complexer. Gemeentelijke organisaties hebben meer opgaven op hun bordje gekregen, eisen zijn strenger geworden en er is veel nieuwe wet- en regelgeving rondom vastgoedontwikkeling en klimaatadaptatie. Bovendien zijn ook gebouwen complexer geworden wat vraagt om specifieke kennis op gebied van beheer en onderhoud. Overzicht op de gehele vastgoedportefeuille is hierbij een eerste vereiste. 

Quote icoon

‘Het is zeer belangrijk dat de vastgoedinformatie actueel, volledig en correct is. Maak iemand daarvoor verantwoordelijk’

IVVD Trendradar Gemeenten Het water staat vastgoedafdelingen aan de lippen Jan Kappers

Netcongestie 

Netcongestie vertraagt vastgoedontwikkelingen en de groei van de opwek van duurzame energie. Met het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN) proberen landelijke en regionale overheden, netbeheerders, ACM en marktpartijen de negatieve gevolgen van netcongestie zoveel mogelijk in te dammen. Gemeenten spelen hierbij een belangrijke rol. Ze kunnen meewerken aan het voorkomen van netcongestie door het mogelijk maken van energyhubs en door het verstrekken van vergunningen en subsidies voor innovatieve oplossingen.   

Versnellen verduurzaming 

De verduurzaming van gemeentelijk vastgoed gaat niet snel genoeg. De gezamenlijke ambitie uit het Parijse Klimaatakkoord om tot 2050 gemiddeld 3,3% per jaar energie te besparen, wordt in het huidige tempo niet gehaald. Uit een monitoring van de VNG blijkt dat een versnelling hard nodig is. Om gemeenten hierin te adviseren heeft de VNG samen met adviesbureau Republiq en inkooporganisatie Bizob een routekaart versnelling verduurzaming van maatschappelijk vastgoed opgesteld. De routekaart belicht het hele proces van beleid tot en met programmatisch aanbesteden. 

Quote icoon

‘Efficiënt verduurzamen van gemeentelijk vastgoed vraagt een programmatische aanpak’

IVVD Trendradar Gemeenten Het water staat vastgoedafdelingen aan de lippen Astrid van Mil 1

Druk op de ruimte 

De druk op de openbare ruimte en op het maatschappelijk vastgoed neemt steeds verder toe. Dit leidt tot een lastige verdichtingsopgave in steden waarbij de uitdaging is om de openbare ruimte voor iedereen toegankelijk te houden. Mixed use, ofwel functiemenging in gebouwen, kan een oplossing zijn.  

Toekomstbestendig beheer van deze gebouwen is in de praktijk echter lastig. Hiervoor is stabiel ruimtelijk beleid nodig vanuit de gemeente en goede samenwerking tussen eigenaren, gebruikers en belanghebbenden. Gemeenten kunnen er in bepaalde gevallen voor kiezen het beheer geheel uit te besteden. 

Quote icoon

‘Beheer van mixed use panden is complex. Gemeenten gaan dat steeds meer van zich af organiseren’

IVVD Trendradar Gemeenten Het water staat vastgoedafdelingen aan de lippen Peter Jan

Vergroening 

Vergroening van steden en maatschappelijk vastgoed wordt een belangrijk thema. Onze leefruimte wordt daardoor meer klimaatbestendig, aantrekkelijker en leefbaarder. De aanleg is echter complex en het groen vraagt ook om onderhoud. De uitdaging is dan ook om met weinig budget en materialen toch een groene leefomgeving te creëren. De handreiking ‘Groen in en om de Stad’ van Kennisportaal Klimaatadaptatie helpt om groen in en om de stad goed te kunnen borgen. De handreiking is bedoeld voor ambtenaren die betrokken zijn bij de groenopgave. 

Integrale aanpak 

Strategisch vastgoedbeheer vraagt om een integrale, gemeente brede en domein overstijgende aanpak. Voor gemeenten is het vanaf 2025 verplicht een integraal huisvestingsplan te hebben voor het onderwijsvastgoed, maar ook het overige gemeentelijk vastgoed vraagt steeds meer om een integrale benadering. Eerste stap hierbij is het in beeld brengen van de behoeften in de wijken. Vraag en aanbod van maatschappelijke voorzieningen kunnen daardoor beter op elkaar afgestemd worden. De uitdaging hierbij is om zo goed mogelijk aan te sluiten bij lopende gebiedsontwikkelingen. 

Quote icoon

‘Samenwerking en kennisuitwisseling tussen gemeentelijke afdelingen wordt steeds belangrijker’

IVVD Trendradar Gemeenten: Het water staat vastgoedafdelingen aan de lippen Tjeerd de Wijs

Waardegestuurd assetmanagement 

Het groeiend aantal ambities van gemeentebesturen vraagt om een enorme transitie. Deze ambities moeten stuk voor stuk vertaald worden naar het tactisch en operationeel niveau. Om hier handen en voeten aan te geven is eind 2023 de NEN 8026 gelanceerd. Met deze NEN-norm kan het vastgoed waardegestuurd in stand worden gehouden en beheerd. Dit hulpmiddel helpt gemeenten om anders naar het eigen vastgoed te kijken. De vraag verschuift hierbij van ‘wat kost het?’ naar ‘wat draagt het bij?’ 

Opvang asielzoekers 

Gemeenten hebben met de spreidingswet een wettelijke taak in het mogelijk maken van opvanglocaties voor asielzoekers. Het kabinet heeft echter recentelijk afgesproken de spreidingswet weer in te trekken. Dit besluit zorgt voor veel onzekerheid bij gemeenten en provincies. Veel gemeenten houden voorlopig vast aan de opgave uit de spreidingswet zolang deze van kracht is. Zij zetten in op duurzame opvangplekken met een flexibele schil van (crisis)noodopvangplekken. Dit zou op termijn moeten leiden tot een stabiel én flexibel asielopvangsysteem. 

Quote icoon

‘We moeten met elkaar een flexibele vastgoedschil opbouwen voor een duurzame en humane opvang van vluchtelingen’

IVVD Trendradar Gemeenten Het water staat vastgoedafdelingen aan de lippen Peter Broer

Wet Markt en Overheid 

De centrale overheid werkt aan een aanscherping van de Wet Markt en Overheid. Deze aanscherping is nodig omdat er te vaak en soms onvoldoende gemotiveerd gebruik gemaakt wordt van de algemeen belanguitzondering. Het gevolg is dat gemeenten hun besluiten voortaan uitgebreider moeten voorbereiden. Er zal op één uniforme wijze gemotiveerd moeten worden waarom zij een algemeen-belang-besluit nemen. 

Het wordt verplicht iedere vijf jaar een evaluatie van een algemeen-belang-besluit uit te voeren. Het tijdelijke karakter van de wet komt bovendien te vervallen. De Wet M&O wordt een vast onderdeel van de Mededingingswet. 

Omgevingswet en participatie 

De nieuwe Omgevingswet geeft gemeenten meer flexibiliteit om lokale afwegingen te maken. Hierdoor hebben ze meer eigen regie op de leefomgeving. De nieuwe regels die 1 januari 2024 zijn ingegaan, zijn echter nog niet overal duidelijk. Volgens de VNG zijn ze bovendien niet gebruiksvriendelijk genoeg. De druk op gemeenten is daardoor toegenomen. Zo zijn gemeenten veel tijd kwijt aan het doorgronden van de verschillende regels. Ook participatie, een belangrijke pijler onder de Omgevingswet, zorgt voor extra werk bij vastgoedontwikkelingen en kaveluitgifte. Voordeel is dat gemeenten tijdig belangen, meningen en creativiteit op tafel krijgen. Nadeel is dat veel gemeenten worstelen met de vraag hoe ze met participatie om moeten gaan en wat hun eigen rol daarin is. 

Van lineair naar circulair 

In Nederland hebben we afgesproken dat we in 2030 50% circulair zijn en in 2050 100%. Deze transitie begint veelal op bedrijventerreinen. Het huidige beleid en de Nederlandse milieuwetgeving zitten de transitie naar een circulaire economie echter in de weg. Ondernemers zijn hierdoor terughoudend. De circulaire economie vraagt daarnaast veel ruimte, terwijl Nederland slechts beperkt ruimte heeft. Dat zet een rem op de circulaire ambities. Toch worden er op verschillende niveaus initiatieven en beleidsmaatregelen ontwikkeld. Ook ontstaan er steeds meer kennisplatforms om gemeenten hierin te ondersteunen, zoals bijvoorbeeld CircuLaw.  

Rekenen met restwaarde 

Om de circulaire (bouw)economie een boost te geven kunnen gemeenten bij vastgoedontwikkelingen rekenen met restwaarde. Toegepaste materialen die hergebruikt kunnen worden, krijgen daarbij een waarde toegekend. Hierdoor gaan afschrijvingen niet naar nul, wat zorgt voor een verlaging van de kapitaallasten. Er wordt zodoende extra bestedingsruimte gecreëerd dat geïnvesteerd kan worden in verduurzamingsmaatregelen. Bijkomend voordeel is dat er een groeiende focus ontstaat op demontabel ontwerpen.  

IVVD Trendradar Gemeenten Het water staat vastgoedafdelingen aan de lippen Debora Lodewijks 1

Artificiële intelligentie 

Er ligt een enorme hoeveelheid werk voor gemeenten in een tijd van schrijnende personeelstekorten. Steeds meer gemeenten kijken daarom naar de inzet van artificiële intelligentie (AI) om werk uit handen te nemen. Met AI wordt een grote hoeveelheid informatie snel en in taal toegankelijk. AI kan daardoor dienstdoen als ‘assistent’ van ambtenaren. Hierdoor kunnen gemeenten ook met een krappe bezetting efficiënter werken en tegelijkertijd de dienstverlening verbeteren. 

Dit vraagt wel om een goede datastrategie met een missie, visie, roadmap, businesscase en risico-inventarisatie. Om ambtenaren wegwijs te maken heeft de VNG een speciale community ingericht voor AI en algoritmen, speciaal bedoeld voor medewerkers van gemeenten. 

Quote icoon

‘Het is niet heilige graal, maar we kunnen met AI ons werk wel versimpelen en versterken’

Lees hier Vastgoedsturing
Logo Trendradar paars

Trendradar Gemeenten 2024

De Nationale Trendradar Gemeenten 2024 is samengesteld op basis van gesprekken met professionals uit de gemeentelijk vastgoedsector. In de trendradar belichten wij de grootste gemene deler trends waarmee gemeenten nu te maken hebben of gaan krijgen.