ONDERWIJSOMGEVING EN GEBOUW
2 Nationale Trendradar Onderwijsvastgoed BETEKENISVOL
De maatschappij zit middenin
de verandering van tijdperk.
De functionele scheiding laten
wij achter ons. De samenleving
wordt opnieuw uitgevonden. Het
functioneren van de mens komt
daarbij veel centraler te staan in
alle overwegingen en oplossingen.
Starre regels, structuren en
systemen worden ingehaald door
inhoud, samenwerking en vooral
betekenis.
IDENTITEIT
De onderwijsomgeving en het
gebouw vormen een belangrijk
onderdeel van de identiteit van de
gebruiker. Als de formule achter de
onderwijsomgeving en de uitstraling
van het gebouw een consistente
en duidelijke boodschap geven dan
kan de gebruiker zich daar sterk
mee identificeren. Trots op zijn. De
gebruiker geeft daarbij aan ‘brede
duurzaamheid’ en ‘natuurinclusief’
een hoge waarde.
ONDERWIJSOMGEVING
EN GEBOUW
WIL BEKKERING
DIRECTEUR AERES HOGESCHOOL ALMERE
‘Wij hopen de ‘influen-cers’
van de toekomst
op te leiden’
Visie op het onderwijs en op
de rol van de samenleving
liggen ten grondslag aan een
schoolgebouw. De logische keuze is
bijna standaard om een ‘gezonde en
inspirerende leer- en werkomgeving’
te bieden aan de gebruikers.
Maar het gaat om meer, zoals een
gebouw, binnen en buiten, met
een eigen identiteit en eigen smoel
voor de huidige groep gebruikers
(leerlingen, studenten en docenten).
Iets waar ze trots op kunnen zijn.
Wat ze uit kunnen dragen nu en in
de toekomst. Daar ligt vooral een
grote meerwaarde op het aspect
duurzaamheid. Duurzaamheid als
onderdeel van het onderwijs, in het
gebouw en in de omgeving.
Een ander aspect wat steeds
meer wordt meegenomen is dat
de onderwijsomgeving niet als
‘school’ aanvoelt, maar als een
prettige omgeving waar je kan
leren, overleggen, bij elkaar komen
en ontmoeten. Waar online, offline
en in de praktijk leren samenkomen.
Waar de basis gelegd wordt voor
een leven lang leren. Waar je elkaar
kent en zelf ook gekend wordt.