INNOVATIE(PARTNERSCHAP)
Innovatie en innovatiepartnerschap
pakt zijn deel in de ontwikkeling
van schoolgebouwen. Wel eens
gehoord van een ‘school zonder
riool’? Het bestaat. Of een
school verwarmen en koelen met
behulp van geluidsgolven? Het
bestaat. Of van wanddecoratie
van gerecyclede spijkerbroeken
- geluidsabsorberend, 100%
demontabel en herbruikbaar? Het
bestaat. Ondernemers pakken
de innovatie-uitdaging op als ze
daartoe worden uitgenodigd.
KANSRIJKE COMBINATIES
Bij de realisatie van een gebouw
worden er afhankelijk van de
plek relaties aangegaan met
de omgeving. Wat kan elkaar
versterken? Waar zitten goede
kansen om tot een stabiele
exploitatie te komen? De ‘markt’
doet daar eigenlijk zijn werk
bij de totstandkoming van het
gebouw. Dat kan een campus
zijn, een kindopvang, maar ook
een voorzieningencentrum met
bibliotheek, dorpshuis of grand café.
IVVD 2020 5
VERBREDING VERDUURZAMING
Duurzaam bouwen is de norm.
Naast allerlei verplichtingen die het
Bouwbesluit oplegt, is er ook een
krachtige maatschappelijk beweging
naar duurzaamheid in de volle
breedte. Verder dan alleen maar
materiële duurzaamheid. Verder
dan strikt genomen noodzakelijk.
De ambities worden opgeschroefd
naar een manier van doen en leven.
Waar in harmonie leven met de
(natuurlijke) omgeving de norm is.
SLIMME GEBOUWEN
Sensoring ontwikkelt zich snel. Het
geeft inzicht in wat er gebeurt. Is
het binnenklimaat goed? Staan
ramen en deuren open of dicht?
Zijn de prullenbakken vol? Hoeveel
energie wordt er gebruikt? Hoe
zit het met de bezetting? Een
volgepland rooster betekent
namelijk niet dat ook alle ruimten
daadwerkelijk worden gebruikt.
Doel is het optimaliseren van de
school en de exploitatie ervan.
SIBO ARBEEK
HOOFDREDACTEUR SCHOOLDOMEIN
‘De omgeving speelt in
toenemende mate een
rol bij het ontwerp’
RALPH HERPEN
VASTGOEDONTWIKKELAAR MAASTRICHT UNIVERSITY
‘Mooi dat oude gebouwen
duurzaam en multi-func-tioneel
gemaakt kunnen
worden’