Achterstallig onderhoud dat niet wordt aangepakt, gaat altijd gepaard met exponentieel oplopende kosten. Bovendien irriteren de gevolgen ervan je dagelijks en ook deze gaan van kwaad tot erger. Leerlingen en onderwijzend personeel lopen iedere dag aan tegen de consequenties van de veroudering van een schoolgebouw. Het is de taak van gemeenten, onderwijsorganisaties en samenwerkingspartners om deze huisvestingsopgave aan te pakken. Maar wie doet wat? Het landelijke Programma Onderwijshuisvesting staat in de startblokken om de opgave(n) rondom huisvesting voor iedereen hanteerbaar te maken.
Beelden: ©Shutterstock
Doelstelling voor 2050
Het onderwijs in Nederland staat voor een enorme opgave als het gaat om het verbeteren van schoolgebouwen. Daarom heeft het Programma Onderwijs huisvesting (POHV) een ambitieus doel: “In 2050 hebben alle schoolgebouwen in Nederland een prettig en gezond binnenklimaat en zijn alle gebouwen geschikt voor modern en inclusief onderwijs, circulair gebouwd, modulair, (onderwijs) adaptief, minstens energieneutraal en betaalbaar in de exploitatiefase.”
Planmatig en integraal
Een grootschalige renovatie, een nieuwbouwproces of groot onderhoud. Hoewel iedere huisvestingsopgave anders is, hoeft het wiel niet steeds opnieuw uitgevonden te worden. Veel schoolbesturen en gemeenten werken nu nog los van elkaar aan vernieuwing. Dat kost onnodig veel tijd en geld.