School, sporthal en buurtplein ineen, dat is Academie Tien in Utrecht. Multifunctioneel ruimtegebruik in optima forma.
[Door: Ivo van der Hoeven, redactie IVVD]
Leren met lef
Het ontwerp van het nieuwe schoolgebouw is van Wiersema Architecten en Architekten Cie en is helemaal afgestemd op het vernieuwende onderwijsconcept van Academie Tien: leren met lef. Onderwijskundige Nick van Haarst legt uit: ‘Onze schoolvisie gaat uit van persoonlijk én gemeenschappelijk. Dat komt tot uitdrukking in ons onderwijs op unitniveau. We hebben in het gebouw acht verschillende units waar ongeveer 175 leerlingen per unit leskrijgen van een vast team van docenten. Elke unit is een soort minimaatschappijtje waar mavo, havo en vwo-leerlingen gezamenlijk les krijgen. De school is daarmee echt een afspiegeling van de maatschappij.’
Door het open karakter van het gebouw voelen alle gebruikers zich sterk met elkaar verbonden.
De thuisunits zorgen er volgens Van Haarst voor dat leerlingen zich niet snel verloren voelen in de grote school. ‘We hebben een kleine 1200 leerlingen en een behoorlijk groot gebouw, maar door de units blijft ons onderwijs kleinschalig. Leerlingen gaan altijd naar hun eigen unit. Dat is vertrouwd, overzichtelijk en herkenbaar.’ De units bestaan uit zeven lokalen rondom leerpleinen. Vanuit elke thuisunit kunnen de leerlingen een groot deel van de school overzien. Door het open karakter van het gebouw voelen alle gebruikers zich sterk met elkaar verbonden, thuis in één school.
Centraal hart
De thuisunits liggen met een eigen toegang rond het centrale hart van de school. Een deel van de werkplekken ligt aan de balkonranden rond de gemeenschappelijke hal. De centrale hal, waar alle leerlingen binnenkomen, is ingericht als collectieve werkplek en ontmoetingsruimte. Van Haarst: ‘In de centrale hal hebben we verschillende spelelementen toegevoegd. Hier is altijd veel rumoer en energie. Een brede trap omhoog leidt naar een tweede centraal punt. Hier is het al rustiger. Hoe verder je vervolgens het gebouw ingaat, hoe rustiger het wordt. En dan hebben we ook nog een stilteruimte voor leerlingen die zich even helemaal willen terugtrekken.’
Op het dak van de sporthal, die voor twee derde ondergronds is geplaatst, komt een groot openbaar plein met veel groen, mooie zitjes en een kas. Het plein is zowel beschikbaar voor de leerlingen van Academie Tien als voor de buurt. ‘Verbinding met de buurt vinden we heel belangrijk’, verduidelijkt Van Haarst. ‘Vandaar dat we na schooltijd sportactiviteiten willen aanbieden aan onze leerlingen en de buurtkinderen. Zo willen we als school echt onderdeel zijn van de buurt.’