De bouw van woonzorgcentrum De Hofstee, een locatie van zorgaanbieder Talma Urk, was al in ontwikkeling toen in 2019 duidelijk werd dat Liander de benodigde grote aansluiting op het net niet kon leveren. Er was onvoldoende capaciteit. ‘Dat was even schrikken’, vertelt Wilfred Muller, directeur van Talma Urk. ‘We gingen juist voor een duurzaam gebouw, gasloos, met een warmtepomp en 350 zonnepalen op het dak. Maar zonder die grote aansluiting konden de liften, de keuken en andere nutszaken niet draaien. We moesten snel schakelen en hebben daarom twee dieselgeneratoren gehuurd. Een dure grap en allesbehalve duurzaam.’
Iwell-founder Vincent Ruijter hoorde over de kwestie en nam contact op met Talma Urk. ‘Een in potentie duurzaam gebouw dat gebruikmaakt van dieselgeneratoren om extra stroom te krijgen, dat is de wereld op z’n kop. Dat is een uitwas van de energietransitie die we absoluut niet moeten willen. Vandaar dat wij contact hebben opgenomen met Talma. Wij hebben gezegd: met ons batterijsysteem en software kunnen we dit veel slimmer oplossen. Duurzamer en ook nog eens goedkoper.’
Muller: ‘De stroom die we opwekken met onze zonnepanelen slaan we op in de batterijen en gebruiken we voor de warmtepomp, de liften, de RWA-installatie en nog wat andere zaken. We schrijven het systeem in tien jaar af, maar verwachten een terugverdientijd van rond de zeven jaar. Daarmee is het voor ons een interessante businesscase. Bovendien kunnen we de energiekosten, die we in de servicekosten doorberekenen, naar beneden bijstellen. Onze bewoners profiteren er zodoende ook van.’
Sturen op gebruik
Door de bijgeleverde software kan De Hofstee actief sturen op het gebruik van de batterijen. Ruijter: ‘Het doel is om zoveel mogelijk zonne-energie zelf te gebruiken. Met onze slimme software kun je zowel sturen aan de productiekant als aan de verbruikerskant. De batterijen kunnen telkens inspringen om de pieken in het verbruik van de warmtepomp en de installaties op te vangen. Je hebt daardoor nog maar een kleine netaansluiting nodig en dat scheelt behoorlijk in de maandlasten.’
Volgens Ruijter kampen steeds meer organisaties met aansluitingsproblemen. ‘Door de grote elektrificatie neemt de druk op het elektriciteitsnet enorm toe. En dat zal alleen maar erger worden. De hele energiewereld komt op z’n kop te staan. Dit gaat niet alleen voor problemen zorgen bij nieuwbouw, maar zeker ook bij verduurzamingsprojecten. Het elektriciteitsnet kan al die extra vraag en aanbod simpelweg niet aan. Netbeheerders zullen de komende jaren dan ook steeds vaker nee verkopen. En daar bieden onze batterijsystemen uitkomst. Met onze systemen kunnen we de energiestromen van organisaties optimaliseren en daarmee het net ontlasten.’
Talma werkt inmiddels aan een nieuwe locatie op Urk die in 2026 open gaat en ook daar zal gebruik gemaakt worden van een slim batterijsysteem. Muller: ‘We hebben al ons vastgoed in eigendom en kunnen daardoor het rendement van onze gebouwen weer maatschappelijk investeren. We zetten dan ook sterk in op duurzaamheid en gaan voor energie neutrale gebouwen. De kennis en ervaring die we nu opdoen bij De Hofstee nemen we mee in onze volgende projecten. Ook daar gaan we voor soortgelijke batterijsystemen.’
Nul op de meter
Inmiddels heeft Liander begin dit jaar alsnog een grote aansluiting geleverd aan De Hofstee waarmee de batterij van iwell in zekere zin overbodig is geworden. Maar zo kijkt Muller er niet naar. ‘Het is fijn dat we die aansluiting hebben gekregen, maar het batterijsysteem van iwell is nog steeds een heel mooi verduurzamingsmiddel. Met dit systeem gaan we proberen ons gebouw nul op de meter te krijgen. Als dat lukt, dan kunnen we de aansluiting teruggeven aan Liander. Dat scheelt enorm in de maandlasten.’
Muller wil echter niet op de zaken vooruitlopen. ‘Eerst moeten we een jaar draaien en monitoren, want meten is weten. Daarna kunnen we een besluit nemen over wat we met de aansluiting gaan doen. Geven we hem terug aan Liander of gaan we voor een kleinere aansluiting zodat we een stukje zekerheid achter de hand houden. Of nemen we afscheid van onze trafo, dat zou ook nog kunnen. Met dit batterijsysteem kunnen we hoe dan ook veel slimmer sturen op ons energieverbruik.’