/ verbindend in maatschappelijk vastgoed
Gilde Vakcollege
Onderwijs
HEVO
Partnerbijdrage

Nieuwbouw Gilde Vakcollege Techniek

20 juni 2025

In gesprek met Henri van Breugel, voorzitter College van Bestuur Willem van Oranje Onderwijsgroep.
Begin 2025 betrok het Gilde Vakcollege Techniek zijn nieuwe schoolgebouw in Gorinchem. De grootste vmbo-techniekschool van Nederland ademt techniek, van de constructie tot de ruime praktijklokalen waar leerlingen nog echt een vak leren. Deze opzet komt voort uit een duidelijke visie op techniekonderwijs en de intensieve samenwerking met het regionale bedrijfsleven, wat resulteert in een uniek ecosysteem dat zowel leerlingen als bedrijven aantrekt. Henri van Breugel vertelt hoe dit zijn weerslag heeft gekregen in het gebouw.

Henri van breugel

Henri van Breugel is voorzitter van het College van Bestuur van de Willem van Oranje Onderwijsgroep, die actief is in de regio's Alblasserwaard, Vijfheerenlanden, Land van Heusden en Altena en De Langstraat. Onder de protestants-christelijke onderwijsgroep vallen vier scholen voor primair onderwijs en twaalf scholen voor voortgezet onderwijs, waaronder het Gilde Vakcollege Techniek. Van Breugel was zelf tussen 2008 en 2018 directeur van deze school. Hierna werd hij bestuurder van de Stichting CVO-AV, die in 2024 opging in de Willem van oranje onderwijsgroep. 

Quote icoon

Wil je leerlingen echt iets leren, dan moet je aansluiten op hun motivatie.

Aansluiten op motivatie

‘Toen ik in 2008 directeur werd van het Gilde Vakcollege Techniek, kregen leerlingen van de onderbouw, de eerste twee klassen, maar vier uur per week techniek en veel uren theorie. Dat leidde tot teleurstellingen bij de leerlingen. Je zag hen bij de theorielessen soms onderuitgezakt op een arm in de schoolbank hangen. Deze houding verdween grotendeels toen ze in de derde en vierde klas van de bovenbouw veel meer uren techniek kregen. Dat zette mij aan het denken. Wil je leerlingen echt iets leren, dan moet je aansluiten op hun motivatie. En de leerlingen die hier komen, willen met hun gouden handen vooral iets doen. Het zijn doeners die willen gaan werken. Met dat vooruitzicht komen ze in beweging en gaan ze aan hun eigen ontwikkeling werken. Vanuit die gedachte hebben wij vastgehouden aan techniekonderwijs waarin vakmanschap centraal staat. Ook voor havisten, voor wie we een unieke techniekopleiding hebben gecreëerd. Omgekeerd leren noemen we dat. Vanuit een smalle focus op vakmanschap werken we aan een brede ontwikkeling van de leerlingen. We wilden daarom per se niet meegaan in de devaluatie van het eisenpakket dat aan leerlingen techniek werd gesteld.’

Lees het volledige artikel hier:

Meer weten? Vraag het [email protected]

[email protected] | hevo.nl | 073- 6 409 409