Sinds vorig jaar moderniseert Metterwoon haar vastgoedportefeuille met slimme intercomsystemen van Intratone. Na een succesvolle pilot in eigen stad heeft de Haagse particuliere vastgoedonderneming de technologie ook ingezet bij andere complexen. Bewoners reageren positief.
De zoektocht naar betere toegangscontrole begon met een praktische uitdaging in één van Metterwoons Haagse complexen. ‘We zochten een optie om de eerste deur op afstand te kunnen afsluiten waarbij de postkasten in het halletje overdag bereikbaar moesten zijn zonder aan te bellen, maar ’s nachts gesloten’, zegt een woordvoerster van Metterwoon.
Die behoefte vroeg om een flexibele oplossing. Tijdens een bezoek aan een vastgoed-experience en innovatiecenter in Waddinxveen kwam Metterwoon in contact met het bedrijf Intratone en leerde over hun draadloze intercomsysteem. ‘We hadden meteen door dat dit systeem handig kan zijn voor ons complex in Den Haag’, aldus de woordvoerster.
Het nieuwe systeem van Intratone werkt draadloos en dat biedt grote voordelen. ‘Het is minder storingsgevoelig omdat je bijna niet meer te maken hebt kapotte bedrading. Je hoeft die dus ook niet te vervangen.’
Ook zijn eventuele storingen volgens de woordvoerster gemakkelijker te verhelpen. ‘We kunnen in de meeste gevallen op afstand zien wat er aan de hand is. Een matig bereik van het intercomsignaal kunnen we bijvoorbeeld op afstand verbeteren. En als we een nieuwe huurder krijgen, hoeven we geen naamplaatje laten graveren. Nu passen we het simpelweg in de computer aan. Dat scheelt niet alleen tijd, maar voorkomt ook fouten en vergissingen bij naamswijzigingen.’
In juni 2024 startte Metterwoon, één van de grotere particuliere vastgoedbedrijven in Nederland, een pilot van twee maanden bij het Haagse complex. Die voorzichtige aanpak was bewust gekozen. ‘In dat complex wonen veel senioren. De toegangscontrole wordt bediend via een app op de mobiele telefoon. We wilden zien of dit ook voor senioren goed werkte.’
Voor oudere bewoners zonder smartphone bestaat er overigens ook een eenvoudig alternatief. ‘Je kunt de intercom ook bedienen met een analoge telefoon. Dan gaat de intercom over op je vaste telefoon. En als je de deur niet wil openmaken, hang je gewoon op.’
Om de bewoners zo goed mogelijk wegwijs te maken met het nieuwe systeem was Intratone aanwezig om vragen te beantwoorden tijdens een vooraf aangekondigde bewonersdag. Dat werkte. ‘Oudere mensen hebben in het begin veel vragen’, erkent de woordvoerster. ‘Maar als je het hen rustig uitlegt, vinden ze het systeem gemakkelijk. De meeste mensen konden er meteen mee overweg.’
Mochten er later toch nog vragen zijn, kunnen bewoners in veruit de meeste gevallen gewoon bij Metterwoon terecht. ‘Het is zo’n gebruiksvriendelijk systeem dat bijna alle vragen gemakkelijk te beantwoorden zijn.’
Na de succesvolle pilot in Den Haag volgden een Metterwoon-complex in Assen en later nog een in Voorburg. Plannen voor nog meer Intratone-intercoms in een tweede complex in Den Haag en een in Rotterdam zijn al in ontwikkeling.
Niet overal wordt hetzelfde systeem geïnstalleerd. Afhankelijk van de eigenschappen van een wooncomplex bekijkt Metterwoon samen met een installateur en Intratone wat het beste past bij het gebouw. Want het intercom-bedrijf biedt diverse, op maat gemaakt oplossingen. Dat kan meer zijn dan alleen toegangscontrole.
Zo liet Metterwoon in Assen een digitaal informatiescherm installeren voor extra communicatiemogelijkheden. ‘Daar is een op maat gemaakt bellentableau aangebracht en bij de lift een informatietableau. Beide systemen zijn geïntegreerd in hetzelfde Intratone-portaal. Dat betekent één centraal beheerssysteem voor alle communicatie en toegangscontrole.’
Op het scherm plaatst Metterwoon bijvoorbeeld belangrijke mededelingen. ‘We kunnen op afstand zaken vermelden zoals werkzaamheden in het pand of een tijdelijke afsluiting van het water.’
Bij elk complex verloopt de implementatie via een beproefde structuur. ‘Onze installateur benadert Intratone voor een offerte op basis van de mogelijkheden en wensen. Zij programmeren het systeem en leveren het kant en klaar op.’ Na elke installatie organiseert het team bewonersdagen. ‘Wij informeren onze huurders en Intratone voert dan de gesprekken met de bewoners. Net zoals tijdens de pilot. Dat werkt perfect.’
De systemen van Intratone zijn hoger geprijsd dan de ‘ouderwetse’ bedrade systemen. Dat vraagt om een langetermijnvisie, erkent de woordvoerster. ‘De aanschaf is dan wel duurder, maar de installatie is goedkoper, want je hoeft geen nieuwe bedrading aan te leggen door het complex heen.’
Bovendien wegen de operationele voordelen ruimschoots op tegen de initiële investering. ‘We hebben zelden te maken met voorrijkosten en werkuren omdat we het systeem op afstand kunnen bedienen. Het is heel onderhoudsvriendelijk’, somt zij op. ‘Je hebt hoge kosten in het begin maar daarna valt het mee. Dit is een vooruitstrevend systeem.’