maart 2021 27
bepaald door het gebouw zelf, maar ook door
de wijk waarin de school staat en zelfs door
de grond onder de school.’
Natuurlijke momenten
Voor alle scholen geldt dat de stap naar gas-loos
het beste kan worden gemaakt op een
natuurlijk moment. ‘Die conclusie staat heel
duidelijk in het rapport’, stelt Groenen. ‘Dan
hebben we het over twee momenten: bij ver-vanging
van het gebouw of bij grootschalig
onderhoud aan de installaties. Bijvoorbeeld bij
de vervanging van de cv-ketel. En, niet onbe-langrijk
voor de gemeente, hoe meer je aan-sluit
bij zo’n natuurlijk moment, hoe hoger de
bijdrage vanuit school kan zijn.’
Een andere conclusie uit het onderzoek is
dat een gezamenlijke ambitie heel belangrijk
is. Groenen: ‘Hoe partijen in de wedstrijd zit-ten
is sterk bepalend voor het tempo dat je
kunt maken. Bij SPO Utrecht liggen de ambi-ties
heel hoog, maar niet alle schoolbesturen
kunnen en willen even snel. Daarom is het
belangrijk dat je hier van tevoren afspraken
over maakt zodat je tot een gezamenlijk ver-haal
komt. Het is dan aan de gemeente om
daar de regie in te pakken en dat goed aan
te sturen.’
Middelbare scholen
Begin 2020 zijn de conclusies van het onder-zoek
aan de gemeenteraad gepresenteerd.
Groenen: ‘De gemeente is aan het kijken of
ze soortgelijke inzichten kunnen krijgen voor
het voortgezet onderwijs en het speciaal
onderwijs, dan is de hele scholenportefeuille
in Utrecht in zicht.’ <
Foto © EVA Architecten
Foto © Sebastian van Damme
VISIE GEMEENTE UTRECHT
‘De gemeente Utrecht wil dat in 2040 het
eigen vastgoed energieneutraal is. Bij nieuw-bouw
en renovatie van scholen zetten we
erop in dat alle lopende en nieuwe projecten,
zo’n 70 in totaal, aardgasvrij en energieneu-traal
worden uitgevoerd. Het zou zonde zijn
als we hiermee niet gelijk rekening houden.
Het is bovendien duurder als dit op een later
moment nog moet gebeuren.
In Utrecht delen de gemeente en de school-besturen
de extra kosten. Dat is een mooie
samenwerking die we ook zagen in het
rapport Alle basisscholen in Utrecht aard-gasvrij.
Gemeente Utrecht vergoedt het
onrendabele deel van de overstap van Bijna
Energieneutraal naar Energieneutraal. De
schoolbesturen betalen het rendabele deel
vanuit de besparing op de energiekosten.
Ook voor aardgasvrij zijn aanvullende bud-getten.
Deze methodiek hebben we vast-gelegd
in de nieuwe Utrechtse verordening
voor huisvesting van scholen, die in februari
2021 is ingegaan. In deze verordening staat
ook dat voor de renovatie van scholen 100%
vergoeding beschikbaar is (in plaats van de
huidige 70%). Hiermee voorkomen we sloop
van oude gebouwen en stimuleren we reno-vatie
met minder afval tot gevolg. Niet al
onze gebouwen komen tot 2040 vanzelf aan
de beurt. Ons huidige meerjarenperspec-tief
onderwijshuisvesting wordt afgerond in
2025. Voor ons nieuwe meerjarenperspectief
zullen we voor de overgebleven schoolge-bouwen
oplossingen moeten vinden. Gezien
de goede samenwerking met de Utrechtse
schoolbesturen hebben we daar veel ver-trouwen
in.’
Rob van der
Westen:
‘Dit onderzoek
biedt andere
gemeenten
een blauwdruk
voor soortgelijk
onderzoek’
ENERGIETRANSITIE