‘‘ ‘In zorgvastgoed valt veel
energie te besparen omdat het
24/7 in gebruik is’
maart 2018 21
maatregelenpakketten opgesteld en
berekeningen gemaakt van de energiebesparingen,
investeringskosten,
opbrengsten en terugverdientijden.
‘We hebben doorrekeningen gemaakt
aan de hand van referentiegebouwen
met labels minder dan label C’, vertelt
Niessink. ‘Daarbij hebben we gekeken
welke maatregelen nodig zijn om te
voldoen aan de verplichting en vervolgens
hebben we met de labelsoftware
de besparingen van de maatregelenpakketten
berekend.’
Veel G-labels
in onderwijs
In onderwijsgebouwen valt volgens
Niessink nog voldoende energie te
besparen. Van de ruim 5.000 basisscholen
heeft naar schatting meer
dan de helft een slechter label dan
C. Een derde van de onderwijsgebouwen
heeft naar schatting zelfs
een label G. ‘We zien vooral bij de
oudere gebouwen van voor 1975
nog veel G-labels. Deze gebouwen
zijn slecht geïsoleerd en hebben een
hoog gasverbruik. Met een labelverplichting
zijn bij deze gebouwen grote
stappen te zetten op het gebied van
energiebesparing. Zo kunnen gevel-
en dakisolatie de energiekosten al
flink omlaag brengen. Ook een Hoog
Rendement-(HR)-ketel aanschaffen
kan een kostenefficiënte maatregel
zijn. En op het gebied van elektriciteit
zijn in deze gebouwen ook besparingen
te realiseren. Bijvoorbeeld door
kritisch te kijken naar de verlichting.
Vaak zit er nog oude verlichting in
deze panden. Door die te vervangen
voor ledverlichting of hoogfrequente
verlichting zijn flinke besparingen
mogelijk.’
Niessink: ‘Ziekenhuizen en verzorgingstehuizen
zijn 24/7 in gebruik.
Bovendien is de binnentemperatuur
in ziekenhuizen vaak wat hoger dan in
andere gebouwtypen. De potentiële
besparingen zijn daardoor uiteraard
ook hoger. Kostenefficiënte maatregelen
die hier genomen kunnen
worden zijn bijvoorbeeld dakisolatie,
spouwmuurisolatie, HR++ glas
als er nog enkel glas aanwezig is, en
ledverlichting.”
Label A-verplichting?
In het onderzoek keek het ECN ook
naar de mogelijke gevolgen van een
label A-verplichting. Er zou dan meer
glasisolatie, zon-PV en warmteterugwinning
uit ventilatielucht nodig zijn.
‘De investeringen om tot label A te
komen zijn uiteraard hoger, maar
deze maatregelen leiden ook tot meer
energiebesparingen’, stelt Niessink.
‘Met kosteneffectieve maatregelen is
het in sommige gevallen zelfs mogelijk
om de investering in ongeveer
dezelfde tijd terug te verdienen. Economisch
gezien is het dus logisch om
naar een label A-verplichting te kijken.
Maar voor veel organisaties zal dit
momenteel nog te ingrijpend zijn. Een
tussenstap in de vorm van een label
C-verplichting voor 2023 lijkt daarom
logisch, met een label A-verplichting
voor 2030.’
Financieringsmogelijkheden
Als de labelverplichting door de
Tweede Kamer komt, moeten gebouweigenaren
volgens Niessink nu al anticiperen
op de te treffen maatregelen.
‘Ze zullen nu al moeten zoeken naar
een manier om de kosten te kunnen
financieren. Voor de financiering zijn
schoolbesturen bijvoorbeeld aangewezen
op de (lokale) overheid. De Green
Deal Scholen zou daarnaast ingezet
kunnen worden om te helpen een
label C-verplichting te realiseren. En
misschien zijn er wel collectieve acties
mogelijk op dit terrein.’
Verpleeghuizen behoren tot vastgoed
dat door banken wordt gefinancierd.
‘Als banken net als bij kantoren financiering
beschikbaar stellen voor labelverbetering,
dan kan de financiering
door de markt worden gerealiseerd.
ESCo-contracten kunnen schoolbesturen
en zorginstellingen helpen
bij het bepalen en uitvoeren van de
maatregelenpakketten.’
Een eventuele labelverplichting
voor maatschappelijk vastgoed forceert
volgens Niessink de energiebesparingsmaatregelen.
‘We zien
dat er in de utiliteitsbouw nu al veel
maatregelen worden genomen op
natuurlijke vervangingsmomenten.
Bij onderhoudsmomenten en
renovatieprojecten worden al de
nodige maatregelen genomen om de
gebouwen verder te verduurzamen.
Een labelverplichting haalt dit soort
maatregelen naar voren en versnelt
zodoende het proces. Het is een
stok achter de deur. Geen overbodige
luxe als we de klimaatafspraken
voor 2030 willen halen.’ Å
In opdracht van RVO.nl en het
Ministerie van Binnenlandse
Zaken heeft ECN een verkenning
uitgevoerd naar de mogelijkheden
van een energielabelverplichting
voor
andere typen
utiliteitsgebouwen
dan
kantoren.
‘‘ ‘We zien vooral bij de oudere
onderwijsgebouwen van voor 1975
nog veel G-labels’
/RVO.nl