GEMEENTELIJK VASTGOED + ONDERWIJSVASTGOED
zal namelijk ook met 40% verhoogd moeten
worden, anders komen gemeenten nog steeds
geld tekort. Ik vrees echter dat die verhoging
vanuit het gemeentefonds nog veel discus-sie
zal opleveren, want het gaat natuurlijk
om heel veel geld. Daarbij zijn de verschillen
tussen de gemeenten echt megagroot. Voor
een gemeente als Amsterdam is de nood nog
niet zo hoog, die ontvangen veel geld uit de
verkoop van grond voor woningbouw, maar
vooral de kleinere gemeenten hebben het
zwaar. Die moeten woekeren met te krappe
budgetten met alle nadelige gevolgen van
dien. Onze stichting biedt voor deze gemeen-ten
een oplossing met ons huurconcept; hier-mee
zijn gemeenten gemiddeld genomen
20 tot 25% goedkoper uit. Bij deze oplossing
investeert onze stichting in de nieuwbouw.
Het schoolgebouw komt bij ons op de balans
en wij verhuren het vervolgens gedurende
de exploitatieperiode aan de gemeente.
Zodoende zijn toch goede schoolgebouwen te
realiseren die aan alle wettelijke eisen en duur-zaamheidsambities
voldoen.’
Integrale benadering
Marco van Zandwijk van kennis-centrum
18 Vastgoedsturing #8
Ruimte-OK maakt zich
al jaren sterk voor verbetering
van het opdrachtgeverschap van
gezonde en duurzame scholen.
‘De VNG-richtlijn voor de vierkante meter-prijs
van 1.300 euro voor nieuwbouw is al
lang niet meer toereikend. Zelfs met een toe-slag
van 20 tot 30% op deze norm komen
gemeenten er niet meer uit. Het resultaat is
dat aanbestedingen steeds vaker mislukken.
Om deze ontwikkeling een halt toe te roe-pen
zullen gemeenten naast het verhogen
van hun normvergoedingen meer samen
moeten optrekken met de schoolbesturen
en afstappen van de enkelzijdige bouwkos-tenbenadering.
Een integrale levensduur-benadering
van het huisvestingsvraagstuk
waarbij al in een vroeg stadium de financier-baarheid
wordt meegewogen kan uitkomst
bieden. Een bundeling van geldstromen
en een ontwerpproces dat meer rekening
houdt met de exploitatiekosten zal de markt
vergt van 49 miljard euro over een periode
van twintig jaar. Slechts de helft daarvan is
te relateren aan vervangende nieuwbouw of
een levensduurverlengende renovatie.
Normbedragen loslaten
Waar sommige gemeenten worstelen met de
budgetten voor nieuwbouw, lopen andere
gemeenten al vooruit op de verhoging van
de normbedragen door de VNG. Zo hebben
meerdere gemeenten waaronder Amster-dam,
IJsselstein, Den Haag en de Utrechtse
Heuvelrug het normbedrag van de VNG al los-gelaten.
Voor veel andere gemeenten blijft het
echter een struggle om goede onderwijsge-bouwen
te realiseren. Het uitschrijven van een
passende aanbesteding is lastig in een markt
waarin de bouwprijzen explosief zijn gestegen
en de opdrachten voor aannemers voor het
oprapen liggen. In deze marktomstandighe-den
een goede aanbesteding uitschrijven vergt
expertise en creativiteit. Die expertise hebben
niet alle schoolbesturen in huis. Het gevolg is
dat aanbestedingen steeds vaker mislukken
waardoor projecten onnodige vertraging oplo-pen
en de kosten nog verder stijgen.
De vraag is of schoolbesturen en gemeen-ten
het vastgoed nog wel zelf in bezit moeten
hebben of dat een derde partij de verantwoor-delijkheid
op zich moet nemen, zodat scholen
nog enkel ruimtes en faciliteiten huren. Ook
zal gekeken moeten worden naar het huis-vestingsstelsel
als geheel. Want met een paar
wettelijke aanpassingen en een verhoging van
de normvergoeding is goede onderwijshuis-vesting
allesbehalve gegarandeerd.
Nieuwe regels huisvestingsplannen
De PO-raad, VO-raad en VNG hebben plan-nen
op papier gezet voor nieuwe regels rond
onderwijshuisvestingsplannen. Het is nu aan
de politiek om de voorstellen van de branche-organisaties
te verankeren in de wet. In het
kort komen de voorgestelde wetswijzigingen
hierop neer:
> De huidige jaarcyclus waarin gemeenten
en schoolbesturen overeenkomen welke
gebouwen moeten worden vervangen of
gerenoveerd, maakt plaats voor een Integraal
Huisvestingsplan met een looptijd van mini-maal
zestien jaar. Voor de gebouwen die de