december 2017 11
hebben we de mobiele meetset bedacht waarmee
we de luchtkwaliteit op een snelle manier
kunnen meten.’
De flitsopnames zijn zo ingestoken dat inspecteurs
binnen een half uur kunnen vaststellen
wat de ‘theoretische’ luchtkwaliteitsklasse is
per school. ‘Daarbij kijken de inspecteurs per
school naar de belangrijkste gebouwkenmerken’,
verduidelijkt Karels. ‘Zo kunnen ze aan de
hand van bouwfysische en installatietechnische
kenmerken snel vaststellen wat het basisniveau
is qua luchtkwaliteitsklasse per school.
Het gaat dan om zaken als de gevelopbouw,
type ventilatiesystemen, of er überhaupt
ventilatoren op het dak staan, enzovoort. Zo
hebben we binnen zes weken voor 233 scholen
de vermeende luchtkwaliteit vastgesteld.
Dan heb je al een belangrijke eerste schifting
gemaakt.’
Werkelijke waarden
‘Met de flitsopnamemethodiek hebben we in
zeer korte tijd veel inzicht in het gehele scholenbestand
opgebouwd’, vertelt Karels. ‘Maar
dan heb je nog geen kennis van de werkelijke
waarden. Vandaar dat we mobiele meetsets
hebben bedacht: datameters, waarmee we
de werkelijke situatie op de scholen kunnen
meten. Die datameters zijn door een leverancier
voor ons samengesteld. Daarnaast hebben
we met relatief weinig geld een online
platform ontwikkeld waarmee je scholen
onderling kunt vergelijken ten aanzien van
luchtkwaliteit. Met heldere, standaardrapportagemethodiek
konden we vervolgens per
school inzichtelijk krijgen waar de problemen
zitten en wat er verbeterd moet worden. Daarbij
hebben we getracht zo veel mogelijk de
verbanden inzichtelijk te maken.’
Enkele opmerkelijke conclusies
De eerste drie jaar van het project zitten er
inmiddels op en daarbij zijn enkele opmerkelijke
conclusies naar voren gekomen. Spuijbroek:
‘Het blijkt dat bij een kwart van de
schoolgebouwen met een matige luchtkwaliteit
de oorzaak ligt in het verkeerd inregelen
CO2 RAPPORTAGE VOOR
EEN SCHOOLGEBOUW