Huurder meenemen in energietransitie

| Door IVVD

De Utrechtse woningcorporatie Bo-Ex heeft samen met Eneco een nieuw energieconcept gelanceerd: comfort-as-a-service, ofwel energie als dienst. De huurders van 61 nul-op-de-meter eengezinswoningen in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn betalen sinds november een vast bedrag voor een vastgestelde energiebundel. Hiermee worden de huurders direct bij de energietransitie betrokken.

Gijs Diependaal: ‘Inzicht is super belangrijk, dat is echt de motor achter deze propositie’

‘We willen onze huurders ontzorgen’, stelt Bo-Ex-directeur Marije Eleveld. ‘We willen dat ze comfortabel kunnen leven tegen schappelijke kosten, maar we willen ze tevens meenemen in de energietransitie. Met dit pilotproject kan dat. We bieden de huurders een vaste energiebundel tegen een vaste prijs en zorgen dat ze hun verbruik continu in de gaten kunnen houden. Zo leren ze bewust en zuinig om te gaan met energie.’

Innovatiemanager bij Eneco Gijs Diependaal noemt het nieuwe energieconcept een unieke oplossing. ‘Inzicht is hierbij superbelangrijk, dat is echt de motor achter deze propositie. Door de huurders inzicht te geven in hun energieverbruik, komen ze niet voor verrassingen te staan. Bovendien kunnen huurders hun gedrag qua energieverbruik aanpassen als ze merken dat ze door hun bundel heen gaan.’

Eneco zorgt met comfort-as-a-service voor een warm huis op minimaal 20 graden en een douchebundel van 180 liter warm water per dag tegen een vast bedrag. ‘We bieden comfort in plaats van ingewikkeldheden als gigajoules, kilowatt/uur en kuubs gas’, stelt Diependaal. ‘Via een portal kan de huurder zien hoe het er met zijn bundel voor staat. En gaat de huurder over zijn bundel heen, bijvoorbeeld omdat hij graag in korte broek en met badslippers aan op de bank zit bij 24 graden, dan moet de huurder een meerprijs betalen aan Eneco. Dat wordt afgerekend in warmte-eenheden, in dit geval in gigajoules. Ook is een extra douchebundel zo aangevraagd via de kamerthermostaat in de woonkamer.’

Marije Eleveld: ‘Begeleiding vanuit Bo-Ex is heel belangrijk voor het welslagen van deze pilot’

Energiecoaches
Huurders betalen een Energie Prestatie Vergoeding (EPV) van ongeveer 125 euro per maand aan Bo-Ex. Hiervoor krijgen ze 2600 kilowatt/uur stroom voor het huishoudelijk gebruik: de vaatwasser, de verlichting en het koffiezetapparaat. En daarnaast krijgen ze een woning op twintig graden, verwarmd met lage temperatuurverwarming. ‘Dat was voor sommige huurders nog best wennen’, vertelt Marije Eleveld. ‘Je voelt bij lage temperatuurverwarming namelijk geen duidelijke warmtebron. Sommige huurders dachten daardoor dat de verwarming het niet deed.’ Om huurders te helpen bij het gebruik van het warmtesysteem van de woning schakelde Bo-Ex energiecoaches in. Zij leggen uit hoe de installaties werken, wat de verschillen zijn met een gasgestookte cv en hoe ze energie kunnen besparen. ‘Begeleiding vanuit de woningbouwcorporatie is belangrijk voor het welslagen van deze pilot’, stelt Eleveld.

Volgens Diependaal heeft de start van het pilotproject een lange aanlooptijd gekend. ‘We hadden veel tijd nodig om deze propositie helemaal af te stemmen en de risico’s goed in kaart te brengen.’ Als een warmtepomp in een van de woningen in storing valt bijvoorbeeld, dan stopt de duurzame omzetting van elektra in warmte en gaat het systeem over op een soort waterkoker om de woning warm te houden. Diependaal: ‘Dan kost het ons veel geld om diezelfde hoeveelheid warmte te maken. Het is dan zaak dat we snel een monteur ter plaatse inzetten om de storing op te lossen. Storingen zijn zodoende geen verdienmodel meer, maar onderdeel van de service. Eneco levert immers de energie om warmte te maken. Zodra de warmtepomp in storing valt voelen wij dus de urgentie om dit spoedig op te lossen. Dit levert een win-winsituatie voor zowel Bo-Ex als de huurder.’

Of comfort-as-a-service hét nieuwe energieconcept van de toekomst wordt, durft Eleveld nog niet te zeggen. ‘We willen verschillende pilots draaien en pinnen ons nog niet vast op één concept. Maar de eerste ervaringen van huurders zijn overwegend positief en ook voor ons biedt dit energieconcept voordelen. Zo worden ook wij met dit concept ontzorgd door Eneco. Zij hebben het hele EPV-verhaal op zich genomen en hebben alles doorgerekend en in kaart gebracht. Dat scheelt ons veel administratieve last.’

Zoeken naar nieuwe verdienmodellen
Diependaal verwacht dat nieuwe energieconcepten zoals comfort-as-a-service de energiemarkt gaan veranderen. ‘Binnen de energietransitie kijken we bij Eneco naar innovatieve mogelijkheden om onze dienstverlening voor klanten door te ontwikkelen. En daarbij zijn we koploper als het gaat om het maken van onderscheidende klantbeloftes, zoals comfort-as-a-service. Het project dat we nu met Bo-Ex draaien is uniek in Nederland, maar we willen dit zeker ook bij andere sociale woningbouwverenigingen uitrollen. Wij denken dat we met dit soort energieconcepten de sociale huurders mee kunnen nemen in de energietransitie. Ideaal voor de huurders en de woningbouwcorporaties.’

Nieuwbouw leent zich volgens Diependaal voorlopig het beste voor nieuwe experimentele energieconcepten, maar in de toekomst gaat dat zeker veranderen. ‘In nieuwbouw zijn warmtevragen en isolatieberekeningen allemaal goed voorhanden. In bestaande bouw is dat op dit moment nog meer gokken. Daarom hebben we nu bij deze pilot gekozen voor nieuwbouw, daar kunnen we beter de klantbeloftes waarmaken dan bij de bestaande bouw. Maar als we voldoende geleerd hebben, willen we deze service ook doortrekken naar de bestaande bouw.’

Projecten met lange looptijden
Ook voor particulieren kan dit op termijn een interessant concept worden, denkt Diependaal. ‘Projecten met een warmtepomp hebben lange looptijden van minimaal vijftien jaar. Dat is nu nog een lastige voor particuliere woning­eigenaren. Met woningcorporaties kunnen we wel al prima afspraken maken met een lange looptijd.’

Eleveld ziet het energieconcept vooral als een mooie kans om de huurders bij de energietransitie te betrekken. ‘Het is goed dat huurders meegenomen worden in die transitie zonder dat het ze extra geld kost en zonder dat ze er zorgen over hebben. Die ontzorging is heel belangrijk voor het welslagen van die duurzaamheidsopgave.’