Een pilot van ENGIE heeft een elektrische auto als energieopslag voor een kantoorgebouw – ook wel Vehicle-to-Building (V2B) genaamd – succesvol gedemonstreerd. Hierbij is de eerste Smart Grid Charger gekoppeld aan het kantoorpand van ENGIE in Zaandam. Deze innovatieve laadpaal is de eerste lader die een elektrisch auto – behalve laden – ook kan ontladen ten behoeve van het gebouw. Bovendien kunnen zonnepanelen en externe opslag rechtstreeks op de lader worden aangesloten waardoor veel efficiënter elektriciteit geleverd kan worden aan een gebouw.
Duurzame voordelen en toekomst
Bedrijfshuisvesting en Mobiliteit zijn samen verantwoordelijk voor zo’n 75% van de totale CO₂-uitstoot van een dienstverlenend bedrijf. Elektrisch rijden en het opslaan van duurzame energie reduceren deze uitstoot. De V2B-technologie maakt het bereiken van energieneutraliteit makkelijk en betaalbaar en speelt daarom een cruciale rol in de totale verduurzaming van bedrijven. De Smart Grid Charger is gekoppeld aan de energievoorziening van het gebouw en de zonnepanelen. Wanneer het pand meer zonne-energie opwekt dan dat het nodig heeft, wordt de overvloedige energie opgeslagen in de accu van de auto’s. Deze opgewekte energie kan dan gebruikt worden wanneer het pand een tekort heeft.
Met één lader 2000 Reguliere LED lampen voeden
De auto-accu kan bovendien gebruikt worden als noodstroomvoorziening en voor ‘peak shaving’ op tijden dat het bedrijf te maken heeft met een piekbelasting. Door zonnepanelen en opslag direct aan te sluiten aan de Smart Grid Charger wordt het systeem nog efficiënter. Een MKB-bedrijf kan bijvoorbeeld met een aantal laders de verlichting, ventilatie en airco laten draaien op auto-accu’s. Eén lader kan al zo’n 2000 reguliere LED lampen voeden.
Volgende stap naar energieneutraliteit
Met V2B werkt ENGIE hard aan een toekomst waarin energie uit de batterijen van elektrische voertuigen een steeds grotere rol speelt in de verduurzaming van bedrijven. Hierdoor ontstaan steeds intelligentere en meer efficiënte microgrids die kunnen samenwerken met de energiebeheersystemen van gebouwen (BEMS). Het zo slim mogelijk omgaan met de beschikbare energie vermindert de uitstoot van een bedrijf en is kostenbesparend. Jacco van der Burg, General Manager Smart mobility & E-mobility bij ENGIE: ‘Nu uit deze demonstratie blijkt dat deze technologie uitstekend werkt, willen wij dit systeem graag aanbieden aan alle bedrijven die de volgende stap naar energieneutraliteit willen maken’.
Unieke rolverdeling
ENGIE verbindt de auto, de Smart Grid Charger, de energievoorziening van het gebouw en de zonnepanelen en/of opslag en is als systems integrator verantwoordelijk voor het accuraat functioneren van de V2B-technologie. De Smart Grid Charger is van Hitachi en Mitsubishi levert de auto.