12 Vastgoedsturing #14 de vernieuwbouw aangegrepen om de routes
en zichtlijnen door het gebouw, die in de loop
van de tijd waren dichtgeslibd door interne
verbouwingen, te herstructureren. Het oor-spronkelijke
ontwerp van Wiek Röling vormde
hierbij een belangrijk uitgangspunt.
10 tot 20 procent goedkoper
Wessel: ‘De Molenwiek kan nu weer veertig
jaar mee. En het hele proces heeft 10 tot 20
procent minder gekost dan sloop en nieuw-bouw.
Bovendien heeft de school het grote
aantal vierkante meters behouden, ook dat is
winst.’ Voor Wessel en Kempinga is dit project
dan ook een bevestiging van hun overtuiging
dat we spaarzaam om moeten gaan met de
jaren 70-scholen. ‘Maar’, benadrukt Kempinga,
‘wij zijn niet van de monumentenpolitie. Wij
zeggen niet dat je per se alle scholen moet
behouden. Waar het ons vooral om gaat is
ONDERWIJSVASTGOED
dat je goed moet onderzoeken wat het beste
resultaat oplevert en dat je openstaat voor
alle opties. Bij tenders is dat in onze ogen niet
het geval.’
Duurzaamheid is in veel gevallen een belang-rijk
argument voor nieuwbouw, maar daar
maken mensen vaak een denkfout volgens
Kempinga. ‘Als je de sloop en de energie die
in de nieuwe materialen zit meeneemt in de
berekeningen, dan is nieuwbouw onderaan
de streep echt niet altijd de meest duurzame
oplossing.’ Wessel: ‘Bovendien schroeven de
servicekosten voor alle installaties de exploi-tatielasten
bij nieuwbouw behoorlijk op. Wij
maken dat soort zaken inzichtelijk door vooraf
goed onderzoek te doen. Daardoor kunnen
schoolbesturen een bewustere keuze maken.’
Tijd voor een andere mindset
Volgens Kempinga is het belangrijk dat er een
andere mindset komt. ‘Het onderwijs is best
een conservatieve wereld. Als een schoolge-bouw
verouderd is, wordt er al snel aan nieuw-bouw
gedacht. Het gaat daarbij tegenwoordig
allemaal om BENG of ENG en het is lastig om
daar een ander verhaal tegenover te zetten.
Wij proberen dat met Mevrouw Meijer toch
te doen en hebben ervaren dat als schoolbe-sturen
eenmaal een traject met ons gedraaid
hebben, ze heel enthousiast zijn.’
In tien jaar tijd heeft Mevrouw Meijer heel veel
kennis over onderwijs en schoolgebouwen
verzameld. ‘We hebben het dan over echt aca-demische
kennis’, stelt Kempinga. ‘We werken
met allerlei deskundigen zoals bouwfysici en
kostendeskundigen. Daarmee is het totaal-pakket
dat wij aanbieden heel breed.’ Wessel:
‘Een ander groot voordeel is dat we als stich-ting
geen winstoogmerk hebben. We hebben
geen belangen en kunnen daardoor heel goed
als smeerolie dienen tussen de verschillende
partijen. In onze begeleidende rol brengen we
alle betrokkenen heel bewust samen.’ Kem-pinga:
‘En juist in die samenwerking, in die
dialoog, kunnen mooie dingen ontstaan. Dat
levert prachtige scholen op.’ <
Tjeerd Wessel:
‘De Molenwiek
kan nu weer
veertig jaar mee’
Basisschool De Molenwiek, foto’s Peter Tijhuis