18 Vastgoedsturing #14 STADGENOOT/HEMUBO
Stadgenoot en Hemubo onderzoeken
hoe ze op een circulaire en kosteneffi-ciënte
manier sloophout en dubbelglas
uit hun gezamenlijke renovatieprojecten
hoogwaardig kunnen herbestemmen. Ook
wordt gekeken of dat duurzamer is dan
het gebruikelijke slopen en recyclen.
CORPORATIEVASTGOED Corporaties moeten volgens hem op zoek
naar manieren om circulariteit rendabel te
maken. ‘Het restaurant verdient aan de drank
en het tankstation aan de winkel. We moeten
ons geld anders gaan verdienen, dat is in mijn
ogen de belangrijkste omslag die we moe-ten
maken.’ Het valt Klaassen op dat iedereen
vooral naar die techniek kijkt. ‘Dat is oninte-ressant,
technisch gezien kan alles.’
Ook bij andere circulaire projecten, zoals het
innovatieve Buiksloterham (ook in Amster-dam-
Noord) loopt de Alliantie op de troepen
vooruit. ‘Soms voelt het alsof we met een elek-trische
auto bij de apk komen en de monteur
klaar staat met een dieselroetmeter. Projecten
voldoen soms niet aan de regelgeving, omdat
die is gebaseerd op die dieselauto terwijl wij
met een elektrische auto komen.’
Tweede leven
Ziet hij het wel als een uitdaging dat circulair
en het verminderen van CO2-emissies elkaar
in de weg kunnen zitten? Ja, knikt Klaassen.
‘Er worden nu in het kader van de energie-transitie
materialen en verbindingen gekozen,
die circulair gezien niet zo verstandig zijn. Iso-leren
met glaswol bijvoorbeeld. Slopers zeg-gen:
dat is het asbest van de toekomst. Je
kunt op het gebied van de energietransitie
heel goed bezig zijn, terwijl het totaal niet cir-culair
is. We hebben voor de prijsvraag laten
uitzoeken hoeveel de productie van een elek-trische
auto kost. Alleen het bouwen van de
motor kost twee keer zoveel CO2-uitstoot als
het bouwen van een gehele benzineauto.’ Dat
betekent niet dat er in de Molenwijk per defi-nitie
geen elektrische deelauto’s komen. Er is
in Noord een bedrijf dat elektrische motoren
in bestaande auto’s zet – heel circulair. Daar
gaat de corporatie zich dan ook in verdiepen.
Overigens is een tweede leven ook voor oude
gebouwen te verkiezen boven sloop. Het
jaren 70-model van de 9 R’en – zoals Refuse,
Reduce, Reuse, Repair – gaat voor hem nog
steeds op. ‘Bij het renoveren van de Molen-wijk
zoeken we naar een slimme middenweg
waarbij het niet weggooien van het materiaal
centraal staat en niet het hoogste energiela-bel.
Je moet pragmatische keuzes maken.’ Dat
heeft tot gevolg dat ze de ambitie om op lage
temperatuur te verwarmen hebben losgelaten,
want dan moesten de kozijnen worden ver-vangen.
‘Nu is gekozen voor verwarming op
hoge temperatuur, die op termijn teruggaat
naar midden. De kozijnen blijven, maar krijgen
wel nieuw HR++-glas.’ Bewoners hoeven niet
per se het allerhoogste energielabel, zeker als
daar een verdubbeling van de huur en veel
overlast tegenover staan. ‘Met een redelijke
comfortverbetering en energiebesparing is
iedereen blij.’ <
‘Je kunt op het
gebied van de
energietransi-tie
heel goed
bezig zijn, ter-wijl
het totaal
niet circulair is’
Overige winnaars prijsvraag
EIGEN HAARD
Met het bestaande versnellingspro-gramma
SaVe, Samen Verduurzamen,
wil Eigen Haard het energieverbruik en
daarmee de CO2-uitstoot van bewoners
verlagen. Hun uitdaging is het vinden van
circulaire alternatieven voor de materialen
die ze hierbij toepassen.