RUIMTE-OK
26 Vastgoedsturing #14 KLIMAATAKKOORD KRIJGT VERTAALSLAG NAAR ONDERWIJSVASTGOED
Op koers naar
duurzame scholen
Het onderwijsveld wacht een enorme uitdaging de komende jaren.
Duizenden schoolgebouwen moeten verduurzaamd worden vanwege
het Klimaatakkoord. Maar hoe kunnen gemeenten en schoolbesturen
de vergaande ambities uit dit akkoord concretiseren? Waar moeten
ze beginnen en wat wordt er van hen verwacht? Het programma
Scholen op Koers naar 2030 van Ruimte-OK helpt hierbij.
Kenniscentrum Ruimte-OK gaat binnen het
Kennis- en Innovatieplatform Maatschappe-lijk
Vastgoed aan de slag met de verduurza-mingsopgave
voor de sector onderwijs. Om dit
handen en voeten te geven is het programma
Scholen op Koers naar 2030 ontwikkeld. De
focus ligt hierbij op de integrale aanpak waarin
de kwaliteit van huisvesting en onderwijsin-houdelijke
ontwikkelingen meegenomen wor-den.
‘De uitdagingen die er liggen zijn enorm’,
stelt Marco van Zandwijk van Ruimte-OK. ‘Het
is daarom zaak dat we onderwijsgebouwen
gaan verduurzamen vanuit een integrale en
meerjarige aanpak. We moeten hierbij bewust
kiezen voor een planmatige aanpak met alle
betrokken partijen. Nu wordt er nog te veel
ad hoc geïnvesteerd in suboptimale deelop-lossingen.
Een bovenliggend plan ontbreekt.
Om scholen en gemeenten in dit proces te
begeleiden is een vraaggestuurde ondersteu-ningsfunctie
ingericht.’
Inzicht krijgen in de opgave
Het verduurzamingsprogramma van Ruim-te-
OK ondersteunt schoolbesturen in het PO,
VO en gemeenten. Het programma kent een
collectieve en individuele aanpak. Van Zand-wijk:
‘Het doel is om scholen en gemeenten via
startbijeenkomsten en vervolggesprekken te
helpen inzicht te krijgen in de bredere opgave
die er ligt. Het helpt hierbij om praktijkerva-ringen
die elders zijn opgedaan te delen. Zo
leren partijen dat ze de opgave ook anders
kunnen benaderen als het gaat om bijvoor-beeld
financieren of aanbesteden.’
Na een startbijeenkomst weten scholen en
gemeenten wat hun totale opgave inhoudt,
hoe ze hier samen in verder komen en wat ze
nodig hebben om met de verduurzamings-opgave
aan de slag te gaan. ‘We maken een
vertaling van het landelijke Klimaatakkoord
naar lokaal, gemeentelijk niveau en verwer-ken
dat in een handzaam koersdocument dat
voor alle partijen in één oogopslag de lokale
opgave in beeld brengt.’ Het programma
maakt gebruik van instrumenten waarmee de
sector al bekend is. Denk aan het Integraal
Huisvestings Plan, het Kwaliteitskader Huis-vesting,
de Beslisboom Verduurzaming Scho-len
of de Tool waarmee het CO2-reductiepad
inzichtelijk te maken is.
Een gestructureerde aanpak
Veel gemeenten werken al langer aan verduur-zaming
van maatschappelijk vastgoed. Toch
weet Van Zandwijk uit ervaring dat het in som-mige
gevallen aan inzicht en de juiste knowhow
ontbreekt en dat er niet altijd sprake is van een
collectieve en integrale planmatige aanpak. ‘De
opgave waarvoor gemeenten en schoolbestu-ren
zich gesteld zien, is natuurlijk niet nieuw’,
stelt Van Zandwijk. ‘Voor veel gemeenten is
deze op hoofdlijnen vergelijkbaar. Afgelopen
najaar stuurde minister Ollongren alle school-besturen
een brief met een vergelijkbare bood-schap
om te komen tot een integrale aanpak.
‘Gemeenten
als Woerden,
Venlo, Zutphen,
Lingewaard en
Enschede heb-ben
laten zien
dat het kan’
/www.scholenopkoers.nl
/training
/ihp
/