Corona heeft de manier van werken definitief veranderd

| Door Odette Koldewey

Blijven we na de coronacrisis thuiswerken, keren we massaal terug naar kantoor of kiezen we voor een mix? En hoe ziet het kantoor er voortaan uit?

De Hush Hybrid, een verplaatsbare akoestische vergadercabine

Er leven bij bedrijven nog allerhande vragen maar één ding lijkt duidelijk: corona heeft de manier van werken definitief veranderd.

Het afgelopen anderhalf jaar ging het werk bij bedrijven en gemeenten gewoon door, maar het leeuwendeel werd vanuit huis gedaan. En dat bleek in de meeste gevallen prima te kunnen. Peter Broer, algemeen manager bij adviesbureau Metafoor Vastgoed en Software, verwacht dan ook dat hybride werken de toekomst heeft.

Ontmoeting en overleg
‘Er zal een mix ontstaan van werken op kantoor en werken op afstand. Daarbij gaan we vooral naar kantoor voor ontmoeting, overleg en samenwerking in projecten. Andere werkzaamheden kunnen prima op afstand gedaan worden, dat biedt ook zeker voordelen.’ Broer verwacht dat het een beetje fifty-fifty wordt. ‘Vijftig procent van het werk wordt straks gedaan op kantoor en vijftig procent elders.’

Peter Broer – algemeen manager adviesbureau Metafoor Vastgoed en Software

Broer heeft bij Metafoor van dichtbij gezien welke voordelen werken op afstand kan bieden. ‘De ambitie van Metafoor was al voor de coronacrisis om meer advies op afstand te gaan verlenen, maar veel opdrachtgevers waren nog wat huiverig. Toen gemeenten en overheden in het voorjaar van 2020 op slot gingen, moesten we wel op afstand gaan werken en dat bleek prima te kunnen.’

Expertise breder inzetbaar
Het grote voordeel van werken op afstand is volgens Broer dat bepaalde expertise breder ingezet kan worden. ‘Onze adviseurs kunnen hierdoor echt op hun expertise worden ingezet en voor meerdere opdrachtgevers werken. Het scheelt ook nog eens behoorlijk wat reistijd. En het overleg, dat kan prima via Teams plaatsvinden. Zo kunnen we nog sneller schakelen als dat nodig is.’
De nieuwe manier van werken heeft uiteraard gevolgen voor de werkvloer. Oprichter en directeur van Mikomax, Mark Tak, ziet dat al duidelijk terug in de verkoopcijfers. De leverancier van oplossingsgericht kantoormeubilair biedt al tien jaar oplossingen voor hybride werken, maar de laatste anderhalf jaar zijn de verkoopcijfers pas echt omhooggeschoten.

Mark Tak – oprichter en directeur Mikomax

‘Het kantoor wordt daardoor meer ontmoetingsruimte, een inspirerende plek om samen te brainstormen en te overleggen’

Creatieve inrichting
Tak: ‘Opeens was er de noodzaak om op afstand te werken en online te vergaderen. Bedrijven merken dat dit prima gaat, maar de uitdaging voor werkgevers is nu vooral om het team bij elkaar te houden. . Dat vraagt om een andere, meer creatieve inrichting.’
Vooral de oplossingen voor videoconferenties zijn volgens Tak zeer gewild. ‘Dat heeft echt een enorme vlucht genomen. Daarvoor hebben wij de Hush Hybrid ontwikkeld, een verplaatsbare akoestische vergadercabine die als los element in een kantoortuin geplaatst kan worden.’

Voorlopig zijn het vooral de grote multinationals die overstappen naar het hybride werken, maar Tak ziet al dat dit langzaam doorsijpelt naar het midden en kleinbedrijf. ‘Dat heeft uiteraard gevolgen voor de bezettingsgraad en dus voor de kantoorinrichting. Er wordt steeds vaker gekozen voor nieuwe, verrassende en inspirerende oplossingen. De tijd van vergaderruimtes met een tafel en acht stoelen is echt passé.’

Minder reizen

Wim Fieggen – directeur/partner IVVD

Ook Wim Fieggen, directeur van het Instituut Voor Vastgoed & Duurzaamheid (IVVD), verwacht meer hybride werkvormen in de nabije toekomst. ‘Corona heeft ons geleerd dat reizen veel tijd kost, dat gaat ten koste van de werktijd. Daarbij kan tegenwoordig steeds meer online worden gedaan, dat maakt het werken op afstand makkelijker.’
Het IVVD maakte als kennisplatform en opleidingspartner aan het begin van de coronacrisis een aparte keuze door een kantoor te betrekken. ‘Waar iedereen ging thuiswerken, maakten wij een omgekeerde beweging en gingen na jaren van thuiswerken juist naar kantoor. Maar ons kantoor in de Bilt is meer dan enkel een kantoor, het is tevens een studio en opleidingscentrum. We geven er cursussen en masterclasses en nemen er rondetafelgesprekken op.’

Keuzevrijheid belangrijk
Het kantoor van het IVVD is ingericht volgens het hybride model. ‘De opleidingen die wij verzorgen zijn op locatie, maar de masterclasses kunnen zowel op locatie als online gevolgd worden en we hebben voor onze cursussen ook e-learning varianten ontwikkeld. Zo bieden wij een mix waarbij mensen zelf kunnen kiezen of ze aanwezig willen zijn of niet. Die keuzevrijheid wordt steeds belangrijker.’