ONDERWIJSVASTGOED
september 2020 19
DIGITALISERING ONDERWIJS ZET DOOR
Het klaslokaal
van de toekomst
Leerlingen van nu zijn altijd online. Via hun smartphone, tablet of
laptop begeven ze zich in de digitale wereld. Onderwijsinstellingen
kunnen hier niet bij achterblijven en dus is verdere digitalisering in het
onderwijs onvermijdelijk. Dit zorgt voor nieuwe uitdagingen en grote
veranderingen in schoolgebouwen. En het biedt hele mooie kansen.
Digitalisering van het onderwijs biedt het les-geven
vele voordelen. Zo kan onderwijs beter
gedifferentieerd worden, waardoor persoon-lijk
leren en onderwijs op maat kan worden
geboden. Daarnaast sluiten de moderne les-methoden
beter aan bij de behoeften van de
leerlingen; ze maken de lessen interactiever
en spannender dan de standaard lesmetho-den.
De meeste onderwijsinstellingen zien
digitalisering dan ook als een middel om het
onderwijs stap voor stap te veranderen en te
verbeteren.
Lesinhoud
Niet alleen de manier van onderwijs geven ver-andert
door de toenemende digitalisering van
de samenleving, ook de lesinhoud past zich
hierop aan. Er is echter geen gestructureerd
overheidsbeleid over hoe ICT in het curriculum
moet komen. Daarnaast zijn er grote verschil-len
in de uitvoering. Zo zijn er scholen waar
begonnen is met werken op tablets, maar ook
scholen die volledig gedigitaliseerd zijn. De
volgende fase in het vraagstuk is dan ook niet
óf de digitalisering moet worden ingezet, maar
hóe. Dit vraagt om een duidelijke visie over de
relatie tussen ICT, didactiek en pedagogiek.
Blended learning
Volgens Barend Last, blended learning-speci-alist
bij de Universiteit Maastricht, is het voor
onderwijsinstellingen belangrijk om te komen
tot een onderwijsontwerp waarin de sterk-ten
van online en fysiek onderwijs worden
Barend Last:
‘Het gaat om het
inzetten van
activerende,
studentgerichte
werkvormen om
het leerresultaat
te verhogen’
Foto: Van der Kleij Fotografie