ONDERWIJSVASTGOED
gecombineerd. ‘Uiteindelijk gaat het simpel-weg
om het inzetten van activerende, student-gerichte
werkvormen om het leerresultaat te
verhogen.’ De componenten online en fysiek
moeten volgens Last hierbij goed op elkaar
worden afgestemd. In de praktijk wordt er nog
te vaak een onderdeel online gedaan en een
onderdeel fysiek, zonder onderlinge afstem-ming,
en dan wordt het los zand.
Last pleit ervoor dat scholen het onderwerp
hoog op de agenda zetten. ‘Universiteiten en
hogescholen zien het belang van activerend
onderwijs en hebben het zodoende al vaak
expliciet in hun visie op onderwijs opgenomen.
VO-scholen en vooral BO-scholen geven nog
wat meer traditioneel, frontaal les. De coronacrisis
heeft hen echter zodanig uitgedaagd
tijdens de lockdown dat het proces mogelijk
versnelt, waardoor uiteindelijk blended learn-ing
ook op deze scholen beter tot z’n recht
zal komen.’
ICT-infrastructuur
De voorwaarden om digitalisering op een
goede manier door te voeren in het onder-wijs
gaan volgens de blended learning-spe-cialist
verder dan enkel faciliteiten bieden
in ruimtes en ICT. ‘Ondersteuning is heel
belangrijk. Er moet een onderwijskundige
worden aangesteld die tijd en budget krijgt
om blended learning op een goede manier
in te voeren in de dagelijkse praktijk. Deze
specialist moet maatwerk bieden en met
docenten in gesprek gaan.’ Uiteraard zullen
ook de ICT-infrastructuren op scholen moe-ten
worden aangepast.
Het grote voordeel van blended learning
is volgens Last de variëteit in leeractivitei-ten.
‘Als je dat doortrekt naar de huisves-ting,
betekent dat ook dat je flexibeler kunt
omgaan met je ruimten. Niet alleen in het
gebruik van de ruimten, maar ook in de ver-schillende
functies die in een gebouw zijn
samengebracht. Op de lange termijn heb
je wellicht zelfs minder vierkante meters
nodig.’ De huisvesting van onderwijsgebou-wen
zal dus moeten veranderen, met daar-bij
een groeiende focus op kleinschalige
groepsonderwijsruimten.
20 Vastgoedsturing #16
‘In de escape
room leren
studenten
oplossingsgericht
denken’
Escape room
als klaslokaal
Leren kan vanuit een boek of in de klas,
maar sinds kort kan dat op ROC van
Twente in Almelo ook in een escape
room. Door het oplossen van puzzels en
raadsels en het uitvoeren van opdrachten
leren studenten vaardigheden op een nieuwe
manier. De escape room is nu nog een pilot
binnen de opleiding Gezondheidszorg, maar
het ROC wil de escape room in de nabije toe-komst
inzetten bij verschillende lespakketten.
In de escape room maken studenten Gezond-heidszorg
kennis met vaardigheden uit de
21ste eeuw die nodig zijn op de arbeidsmarkt.
Ze leren oplossingsgericht denken, samen-werken
en out-of-the box-denken. De escape
room kent twee kamers. Een zorginstelling uit
de jaren tachtig is het decor voor de eerste;
daarna belandt de speler in een zorginstelling
van de toekomst. Hier worden zorg en tech-nologie
geïntegreerd. Games en virtual reality
spelen hier dan ook een rol.
Rianne Booijink ontwikkelde samen met col-lega’s
het hele plan rondom de escape room.
‘We willen dat de studenten een leuke, andere
onderwijsvorm ervaren en ook betrokken wor-den
bij de ontwikkeling van de escape room.
Dan ontstaat er ook verbinding tussen ver-schillende
opleidingen. En we willen met de
escape room actief de verbinding maken met
het werkveld.’