‘De Interactive
Playground zorgt
voor een nieuwe
sportbeleving’
september 2020 21
Leerlingen van De Buitenhof in Heerlen,
een school voor speciaal onderwijs,
krijgen voortaan gymles in een digitale
sportzaal. In de zaal hangen geen basketbal-netten
en er staan geen handbaldoeltjes op
de vloer. In plaats daarvan kunnen leerlingen
punten scoren door met de bal tegen de muur
aan te gooien waarop allerlei digitale projec-ties
te zien zijn. Het geeft ze zo het gevoel dat
ze in een spelcomputer sporten.
De Interactive Playground - zoals het systeem
heet – zorgt hiermee voor een nieuwe inno-vatieve
manier van sportbeleving, waarbij
sporten en leren steeds meer samen gaan. Zo
kunnen de leerlingen tijdens de gymles quizvragen
krijgen over geschiedenis of aardrijks-kunde,
of ze zien de kaart van Nederland op
de muur en moeten dan de bal op de provin-cie
Groningen gooien om punten te scoren.
De investering voor de nieuwe sportzaal van
het bedrijf Lü uit Maastricht bedraagt rond
de 45.000 euro, maar volgens de school is
dat geld goed besteed. ‘De kinderen kunnen
hier ook mee leren. Het is rekenen, aardrijks-kunde,
het is Engels. Het is niet alleen voor de
gymleraar een mooi systeem, maar ook voor
de hele school.’De school in Heerlen is niet
de eerste met een aangepaste gymzaal. Zo
gymmen leerlingen van de Elisabethschool in
Rotterdam-Charlois in een zaal met een digi-taal
speelscherm en een speciale vloer.
Het Amsterdam UMC opende onlangs de
innovatieve, compleet vernieuwde colle-gezaal
op de locatie AMC Meibergdreef.
Deze collegezaal is anders dan een klassieke
collegezaal en speelt in op de behoefte aan
kleinschalig onderwijs. Zo is de zaal niet in een
opstelling als een theater maar opgedeeld in
groepen van zes. De stoelen kunnen draaien
om snel van opstelling te wijzigen en er is een
break-out ruimte toegevoegd voor creatieve
sessies. AAARCHITECTEN tekende voor het
ontwerp. De nieuwe collegezaal speelt volgens
opleidingsdirecteur Tom Broens in op een
meer activerende leervorm. ‘Studenten leren
beter wanneer zij actief aan het werk gaan
met de stof. Luisteren is belangrijk, maar de
informatie beklijft veel beter als zij direct uitge-daagd
worden om er iets mee te doen.’ Het is
in de nieuwe zaal eenvoudig om snel te scha-kelen
tussen frontaal onderwijs, om theorie
over te brengen, actief onderwijs, waarin stu-denten
met elkaar samenwerken, en stand-up
onderwijs, om snel op een creatieve manier
zaken uit te werken.
De collegezaal is niet alleen bijzonder van-wege
de opstelling, maar ook vanwege de
toepassing van de nieuwste technologieën.
Een student kan bijvoorbeeld vanaf zijn plek
zijn scherm delen met de zaal, heeft beschik-king
over een microfoon om gemakkelijk met
de docent te communiceren en via het scherm
kan een internationale spreker eenvoudig een
bijdrage leveren. <
Sport én leren in
digitale sportzaal
Collegezaal voor
actief onderwijs
Foto: Van der Kleij Fotografie