INTERVIEW ARIE GROOT
‘‘ ‘Het leren ligt op straat, alleen
moet je het onderwijs dan wel
anders organiseren’
met één gezamenlijk belang: de ontwikke-ling
van de kinderen maximaal faciliteren.’
Hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk?
‘Kinderen leren bij ons vanuit het systeem
van meervoudige intelligentie. Sommige kin-deren
scoren op IQ wat minder, maar zijn
wel heel sterk op EQ. In zo’n geval kunnen
ze zich bij ons op dat laatste vlak meer ont-wikkelen.
6 Vastgoedsturing #16
Je mag bij Blosse echt zijn wie je
bent en wie je wilt worden. Dat betekent dat
we veel aandacht hebben voor de karakters
en talenten van de kinderen en ze daarbij
leren hoe ze het maximale uit zichzelf kun-nen
halen. Daar bieden we ze een heel uitda-gende
omgeving voor waarin ze gestimuleerd
worden om zich verder te ontwikkelen.’
Wat betekent dat voor jullie
schoolgebouwen?
‘Als je op onze manier naar kinderen en de
ontwikkeling van kinderen kijkt, moet je
ook op een andere manier naar de fysieke
gebouwen kijken. Ik ben er daarbij van over-tuigd
dat je leert in de wereld en niet enkel
op school vanuit boeken. Het leren ligt op
straat, alleen moet je het onderwijs dan wel
anders organiseren. Dan kom ik weer op die
gemeenschapshuizen waarin mensen van
alle leeftijden samen werken aan hun ont-wikkeling.
In zo’n gemeenschapshuis kan les
gegeven worden aan kinderen, maar er kan
bijvoorbeeld ook een repair café in geves-tigd
worden. Kinderen die zich interesseren
voor techniek kunnen hier wekelijks enkele
uren bij aansluiten. Zo stimuleer je kinde-ren
om hun talenten te ontwikkelen en blij-ven
ze sneller intrinsiek gemotiveerd.’
Dat klinkt heel mooi, maar hoe is
zoiets landelijk te organiseren?
‘Dat moeten we helemaal niet landelijk willen
organiseren. We moeten gewoon beginnen
en het gewoon gaan doen. Nieuwe ideeën
in het onderwijs kunnen prima werken, maar
de politiek raakt pas overtuigd als we vanuit
de praktijk laten zien dat het kan. Wij star-ten
bij Blosse op 1 augustus met een nieuwe
school in Heerhugowaard waar we gebruik-maken
van een model gebaseerd op het
bioritme van kinderen. Aan de hand van dit
model bepalen we de leermomenten en in
de periodes daartussen kunnen kinderen lek-ker
spelen, sporten of hun talenten verder
ontwikkelen. Ook het thuisonderwijs moet
hierin meer ruimte krijgen, want de corona-crisis
heeft laten zien dat sommige kinderen
hier goed in gedijen. Het voordeel is dat er
daardoor meer ruimte komt voor instructie
aan kinderen die dat juist extra nodig heb-ben.
De tijd van klassiek onderwijs in school-gebouwen
van twee verdiepingen met twee
keer zes klaslokalen ligt echt achter ons.’
Zijn er dan helemaal geen struikelblokken
voor nieuwe vormen van onderwijs?
‘Jawel, als je kijkt naar de financiering van
onderwijsgebouwen, dan zie ik nog wel een
struikelblok. Het liefst zou ik de volledige
regie hebben op het inhoudelijk gebruik
van onze gebouwen, maar dat is nu nog
niet het geval. Als we nu een ruimte willen
huren of verhuren, dan moeten we naar de
gemeente en moeten we vervolgens een
heel traject door. Daar willen we heel graag
vanaf. We willen dan ook naar doordecen-tralisatie
waarbij we zelf veel meer de regie
kunnen voeren over ons vastgoed. Dan zijn
we echt helemaal vrij om het onderwijs in
te richten naar onze eigen inzichten.’ <
Arie Groot is sinds 1996 bestuursvoorzitter
van Blosse. Vanaf 1978 werkte hij in verschillende
functies in het onderwijs. Naast zijn rol als
bestuursvoorzitter bij Blosse was hij enkele
jaren voorzitter van het Samenwerkingsverband
Passend Onderwijs Primair Onderwijs
Noord-Kennemerland en voorzitter van de
Auditcommissie van de PO-Raad.